باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

پرنیای قصه گو، کودک قائم‌شهری پارسال با خواندن ۴۱۵ جلد کتاب ، کتابخوان برتر کشور معرفی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اهمیت کتاب و کتابخوانی در دوران کودکی و لزوم ترغیب کودکان به مطالعه به عنوان سبک مهمی از زندگی، از عوامل اصلی راه اندازی بخش‌های ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی است.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

فواید کتابخوانی برای کودک و کتاب مناسب برای سنین مختلف

اهمیت کتاب و کتاب خوانی بر هیچ کس پوشیده نیست و همانطور که میدانیم یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش توانمندی‌های کودک، کتاب خواندن برای وی است. 

شاید پیش خود فکر کنید کودکان با خواندن کتاب فقط مدتی را در کنار مادر یا پدر به آرامش سپری می‌کنند و تنها فایده آن خوب به خواب رفتن کودک است، اما این کار نه تنها برای امروز کودک مفید است بلکه روی شخصیت آینده وی نیز تاثیر مستقیم دارد.

کودکان نیازمند آموختن مهارت‌های زندگی است و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است.شما به عنوان والدین کودک خود می‌توانید یک علاقه مستمر و بی پایان را به یادگیری در فرزندتان ایجاد کنید به این ترتیب شما برای فرزندانتان کتاب می‌خوانید و آن‌ها به تدریج عشق و علاقه به داستان و شعر یافته و خودشان خواهان خواندن کتاب‌های مختلف می‌شوند و خواندن را آغاز و تمرین می‌کنند تا اینکه بالاخره به آن جایی می‌رسند که با کتاب تفریح کرده و از خواندن آن لذت می‌برند و هر روز تشنه کسب اطلاعات جدیدتر می‌شوند.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

کودک مازندرانی، کتابخوان برتر کشور

پرنیای قصه گو، کودک قائم‌شهری ۱۰ ساله یکی از کودکان کتابخوان ایرانی است که در سال گذشته ۴۱۵ جلد کتاب خواند و گنجینه‌های واژگانی خود را پربار کرده است و آرزو دارد برای دیگران کتاب بخواند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پرنیا شعبانی ۱۰ ساله می‌گوید: در کلاس چهارم ابتدایی درس می‌خواند و در سال ۹۵ با مطالعه ۴۱۵ جلد کتاب در مدت ۲۰ ماه، در رده سنی کودک، کتابخوان برتر کشور شد.

پرنیا می‌گوید: دوست دارد یک ماشین ون داشته باشد و بر روی آن نقاشی کتاب‌ها را ترسیم کند و در روستا‌های مختلف، برای بچه‌ها کتاب بخواند.

این کودک کتابخوان برتر کشور می‌گوید:دوست دارد برای مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها کتاب و در پارک‌ها برای بچه‌ها کتاب بخواند و هم به آن‌ها کتاب بفروشد.

پرنیا شعبانی از صدا و سیما می‌خواهد برنامه‌هایی برای معرفی کتاب داشته باشد؛ او کتابی از مجموع قصه‌ها به رشته تحریر درآورد که در حال طی مراحل کسب مجوز قرار دارد.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

تقویت تخیل و نیروی ابتکار در وجود کودک

کتاب خوانی برای بچه ها، تمرینی برای کسب مهارت‌های اجتماعی، تعامل و گفتگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه‌ای برای خوب گوش دادن به شمار می‌رود.

قصه خوانی، گنجینه‌های واژگانی کودکان را پربار کرده و آنان را برای خواندن و نوشتن بهتر آماده می‌سازد و گوش دادن به داستان برای کودک تمرینی برای گفتگو و احترام گذاشتن به دیگران نیز تلقی می‌شود.

هرگاه به هنگام قصه خوانی و قصه گویی، بدون تکیه بر قصه کتاب کودک را به مشارکت در ادامه دادن به قصه ترغیب کنیم، تعبیرها، اشاره ها، شخصیت پردازی‌ها و استفاده از واژه‌هایی که او برای بیان مقصود خود برمی گزیند، سبب تقویت تخیل و نیروی ابتکار در وجود کودک می‌شود.

ایده سفیر کتاب قائم‌شهر با عنوان روز با کتاب

سفیر کتاب قائم‌شهر که در برنامه‌های مختلف، مهد‌های کودک و مدارس قصه می‌گوید و به دیگران کتاب معرفی می‌کند، دلش می‌خواهد نمایندگان مجلس طرح و ایده‌ای را تصویب کنند تا مدارس در هفته و یا ماه، یک روز به نام «روز با کتاب» داشته باشند.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

آینده روشن با خانواده کتابخوان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سمیه درزی، مادر پرنیا شعبانی می‌گوید: پرنیا وقتی کودکی سه سال و نیمه بود، خواندن قرآن را یاد گرفت و از چهارسالگی بصورت روان، کتاب می‌خواند.

وی عضو کتابخانه است و روزانه سه ساعت از وقتش را صرف خواندن کتاب غیردرسی می‌کند و با اینکه یکی از شاگردان ممتاز مدرسه است، حتی در ساعات تفریح هم کتاب می‌خواند.

مادرپرنیا می‌گوید: فرزندش وی را به یاد کودکی‌هایمان می‌اندازد وقتیکه در ایام خاص از جمله نوروز، از دیگران کتابی هدیه می‌گرفتیم و با ذوق و شوق فراوان آن‌ها را می‌خواندیم و در قفسه کتابخانه گوشه اتاق قرار می‌دادیم.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

ارتباط کودکان با کتاب در کتابخانه‌های عمومی مازندران

حضور فعال کودکان علاقمند به کتاب در بخش‌های ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی اتفاق خوشایندی است که تربیت نسلی کتابخوان را نوید می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران می‌گویند، اهمیت کتاب و کتابخوانی در دوران کودکی و لزوم ترغیب کودکان به مطالعه به عنوان سبک مهمی از زندگی، از عوامل اصلی راه اندازی بخش‌های ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی بوده اند.

این کارشناسان متعقدند، از ویژگی‌های بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی می‌توان به وجود فضای شاد و مفرح، تعبیه امکانات مناسب، برخورداری از کتاب‌های جذاب و بامحتوا، اجرای برنامه‌های فرهنگی و حضور کتابداران مجرب در برخورد با کودکان اشاره کرد.

قصه گویی، کتابخوانی، نقاشی، اجرای برنامه‌های نمایشی و برگزاری جنگ‌های شادی از مهمترین برنامه‌هایی هستند که در این بخش‌ها اجرا می‌شوند و علاوه بر استقبال خانواده ها، مهد‌های کودک و مدارس نیز برای استفاده از این امکانات و برنامه ها، راهی کتابخانه‌های عمومی می‌شوند.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

شیرین شدن کام مطالعاتی کودکان با اجرای برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی مازندران

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اینکه حال کتابخوانی مردم مازندران خوب است، گفت: میانگین کتابخوانی مازندران نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

وی به کار‌های فرهنگی و ترویجی کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و افزود: نتیجه این تلاش‌ها از ۱۰ منتخب کشوری مازندران هشت نفر از آن‌ها کتابخوان بودند.

ولی پور گفت: طرح‌های ابتکاری زیادی در استان تبدیل به طرح ملی شدند و در استان‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود: کودکان کتاب کودکان کار، مطالعه با طعم تابستان، چهارشنبه‌های کتابی، پاتوق زنان کتابدار و کتاب‌یار طلایی را از جمله این طرح‌های ابتکاری است.

وی گفت: این طرح‌ها کشاورزان، دامداران، روستاییان و گردشگران و بچه‌های کار و مدارس و دانش آموزان و دانشجویان را در برگرفته است.

ولی پور با بیان اینکه گزینه‌های روی میز ما ایرانی‌ها دانایی و آگاهی است، گفت: مدیون حضور بی سر و صدای کتابداران در کتابخانه‌ها که در میان قفسه‌ها که هیچ وقت دیده نمی‌شوند، هستیم.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

به‌راستی مگر کتاب، آن یار مهربانی نیست که دانا و خوش بیان است، و کودکی‌هایمان پر از خاطرات و همراهی اوست و از گذشته دور کتاب بعنوان یکی از ابزار‌های آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند.

امروزه نیز حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت بوسیله کتاب در دسترس همگان قرار می‌گیرد و کتاب‌خانه‌ها، کانون‌ها و همایش صاحب نظران و گلستان پر طراوت صاحبان معرفت است، اما در این دنیای فن‌آوری و فضای مجازی واقعاً" کتاب و کتابخوانی چه جایگاهی دارد؟

سهم ۸۶ درصدی مازندران از دسترسی به اینترنت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، موسی یمین فیروز رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی مازندران با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۵۳ درصد است گفت: بیش از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به اینترنت دسترسی دارند که مازندران با بیش از ۸۶ درصد رتبه نخست را در کشور و رتبه سوم را در حوزه اینترنت موبایل دارد.

وی با بیان اینکه میزان مطالعه در کشور پایین آمده است وعده‌ای سبب آن را فضای مجازی می‌دانند، افزود: برای ارائه محتویات نیازمند فضای مجازی هستیم و فضای مجازی فضای دیگری برای مطالعه نیز فراهم کرده است.

یمین فیروز با اشاره به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفت: انس و الفت ما با کتاب دیرینه است و هیچ محملی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، گرچه کهکشان گوتنبرگی در کشور ما زمان زیادی را سپری نکرده، اما با وجود فضای مجازی از محیط چاپی فاصله گرفتیم لذا نمی‌توان تاثیر فضای مجازی را بر خواندن نادیده گرفت.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی مازندران افزود: مطالعه در فضای مجازی سطحی است و لذتی که از خواندن کتاب بدست می‌آید در فضای مجازی وجود ندارد، انتظار می‌رود در خصوص این منبع مرجع، بیشتر اطلاع‌رسانی شود.

یمین فیروز درباره ضرورت آموزش باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را به خانواده‌ها و کودکان، افزود: این آگاهی کودکان را با خطرات فضای مجازی آشنا میکند و میتوانیم با ایجاد گروه‌های کتابخوانی و معرفی کتاب در فضای مجازی، آن‌ها را به مطالعه عمیق و خلاق ترغیب کنیم.

پرنیای قصه گو کتابخوان برتر کشور

تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل‌خوش کرد.

 با وجود رشد رسانه‌های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدن‌ها داشته است، ایفا کند.

گزارشی از آتنا رستمی آله خیلی 

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار