در تیتر امشب مطرح شد؛

بررسی علل رشد بازار سرمایه/جهش بورس، مقدمه رونق اقتصادی است

کارشناس بورس گفت:جهش بازار سرمایه متاثر از افزایش قیمت نفت و فلزات در بازار جهانی بوده و این نشان دهنده رونق اقتصادی نیست ولی می توان مقدمه ای برای آن باشد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،حسینی مقدم معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در برنامه تیتر امشب در خصوص علل رشد بازار سرمایه طی چند روز گذشته اظهار داشت: رشد بورس در هشت ماهه اخیر با کیفیت ترین رشد در چند سال اخیر بوده است. این دوره از رشد که رشد  شاخص بیش از 16 درصدی را تجربه کرده به رشد سوداوری شرکت ها برمی گردد و متغیرها نیز خود را نشان داده اند که موجب رشد شاخص شده است.

وی افزود: قیمت محصولات خیلی از شرکت ها با توجه به صادرات محور بودن  آنها در دیگر بازارها تعیین می شود بنابراین ثمره متغیرهای سیاسی ، نمود خود را در سودآوری شرکت ها نشان داده است و از ابتدای سال شاهد رشد 16 درصدی بوده ایم.
 
مقدم در ادامه درباره بازار حراج سکه گفت: بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ بهره بانکی در این حد بماند بنابراین برخی از سرمایه گذاران شاید دوست ندارند در بازاری که ساکن است بمانند و به بازار سکه روی بیاورند.
 
وی افزود: نرخ ارز یک متغیر اثر گذار در بازار سرمایه و بورس است. بخش قابل توجهی از شرکت ها صادرات محورند و برخی واردات محور که بالا و پایین رفتن نرخ ارز در بازار تاثیر گذار است. 
 
مقدم در خصوص راهکارهای رشد پایدار بازار سرمایه گفت:یکی از اقدامات برای رشد بازار بورس اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی است که سطح نقد شوندگی را افزایش می دهد؛ با توجه به آمار از سال 1387 آمار نقد شوندگی رو به افزایش است ولی ما نیز در بورس از این سطح نقد شوندگی راضی نیستیم.

وی ادامه داد:برای استمرار رشد بورس زیر ساخت های فنی باید تقویت شود و برنامه های قانونمند شدن بازار در دستور کار است. بخشی از این به گسترده شدن بازار بر می گردد و برنامه داریم از صنایع نو به سبد بازار سرمایه اضافه کنیم .

معاون سازمان بورس تهران گفت:همچنین پیوند و ارتباط با بورس های کشورهای همسایه و دنیا کمک می کند تا رشد بورس پایدار بماند.

وی تاکید کرد:البته رشد شاخص نیاید انگیزه ورود به این بازار باشد و سرمایه گذاری در این جوزه باید با مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق صورت گیرد.

بر اساس این گزارش نادی قمی کارشناس بورس در ادامه برنامه در این خصوص گفت: انچه که اتفاق افتاده در اثر افزایش قیمت نفت و فلزات در بازار جهانی بوده چراکه بیش از 50 درصد بازار سرمایه داخلی متاثر از این افزایش قیمت جهانی هستند و این نشان دهنده رونق اقتصادی نیست ولی می توان مقدمه ای برای رونق اقتصادی باشد.

وی ادامه داد:کسب و کارهای کوچک در کشور تکان نخورده است و رشد منحصر به صنایع بزرگ بود اما اگر قیمت های جهانی نفت و مواد اولیه در این مقدار باقی بماند می توان به رشد بورس اعتماد کرد.

قمی تصریح کرد:کارشناسان با توجه به استقرار دولت و کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ ارز این وضعیت را پیش بینی کرده بودند. با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی افت بورس و تولید عادی بود ولی آنچه مهم است استمرار رشد است که به برنامه های دولت  بستگی دارد.

این کارشناس بورس تاکید کرد:توصیه من به سهام داران این است که در نظر داشته باشند که این رشد به واسطه افزایش قیمت های جهانی است و اگر این قیمت ها فرو بریزد توجه و تحلیل مناسب برای سرمایه گذاری خود داشته باشند.

بر اساس این گزارش در ادامه دهقان کارشناس بورس نیز در این خصوص تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی رشد بازار سرمایه ، سخت گیری بانک مرکزی در اعمال کاهش نرخ سود و انتقال وجوه صندوق ها به بازار سرمایه  است.

وی ادامه داد:یکی از موارد مهم برای  استمرار رشد بازار بورس اینست که نهاد ناظر بر بورس مقررات را به صورت کامل اجرا نماید. به طور مثال باید درجه نقد شوندگی در بازار را افزایش داد.

دهقان گفت: سهامداران باید بر اساس تحلیل های علمی و واقعی خرید نمایند و به شایعات توجه نکنند ؛ بلند مدت به بورس نگاه کرده  و نگاه کوتاه مدت نداشته باشند و پول های مازاد را وارد بورس کنند.

 

بر اساس این گزارش خدارحمی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: از ابتدای سال بازار بورس به سمت عملکرد تحلیل محور رفته است که نشان می دهد سهام و صنایعی پیشرو هستند که بنیاد خوبی هم دارند. مجموع اتفاقاتی که افتاده است این امید و نوید را می دهد که بازار از هوشمندی برخوردار شده و روند پایداری را شاهد باشیم. 

وی  افزود: این دوره جز معدود دفعاتی است که بازار ،سهامی را انتخاب می کند که شایسته رشد هم است؛ صنایعی که فرصت های رشد بهتری داشته اند، وضعیت بهتری دارند. صرف نظر از کوچک و بزرگ بودن، صنایعی که متغیرهای بنیادی خوبی دارند بیشتر به پیشرفت می رسند و فرصت بهبود دارند. 

خدارحمی تصریح کرد:باتوجه به مجموعه اصلاحات  اقتصادی در چند سال گذشته که در بخش شبکه بانکی و موسسات اتفاق افتاده، سرمایه گذاران به سمت بازاری می روند که نشانی از سوداگری نداشته باشد. 

این کارشناس بورس تاکید کرد: اگر قرار است جابجایی سرمایه به بازار بورس صورت گیرد باید دولت ایز این حوزه حمایت کند؛ در بلند مدت اقبال به سمت بازار سرمایه خواهد بود و اعتماد به این بخش افزایش یافته  که نوید دهنده استمرار سود آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار