باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

واردات چی ها ماجرای گندم آغشته به خاک را مطرح می کنند

مافیای واردات با اظهار نظرهای غیر کارشناسی مبنی بر اختلاط گندم با خاک درصدد هستند که خودکفایی گندم را زیر سوال برند.

به واردات چی ها ماجرای گندم آغشته به خاک را مطرح می کنندگزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال های اخیر، خودکفایی گندم و تبدیل ایران واردکننده به صادرکننده با حواشی و انتقادات زیادی از سوی مافیای واردات همراه شد.

اگرچه خودکفایی مجدد گندم در سال های گذشته را می توان یکی از درخشان ترین عملکرد های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد اما برخی افراد با اظهار نظرهای غیر کارشناسی مبنی بر اختلاط گندم با خاک درصدد هستند که این امر مهم را زیر سوال برند.

البته ناگفته نماند که وزارت جهاد کشاورزی در واکنش نسبت به مباحث مطرح شده ادعای بی کیفیتی گندم و آلودگی نان  به عنوان قوت اصلی مردم به خاک را کذب دانست.

 علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با رد ادعای اختلاط خاک با گندم اظهار کرد: مافیای واردات با اظهاراتی مبنی بر اختلاط گندم داخل با خاک و ماسه درصدد هستند که به هر طریقی خودکفایی گندم را زیر سوال برند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز خرید مسوولان بازرگانی دولتی به عنوان مباشر خرید حضور دارند، گفت: براین اساس گندم تولیدی کشاورزان را طبق جدول پاکی خریداری می کنند و به جرات می توان گفت که هیچ گندمکاری تا کنون اختلاط محصول با خاک را انجام نداده است.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: در نمایشگاه اخیر صنعت آرد و نان، نانوایان فرانسوی اظهاراتی مبنی بر کیفیت بالای گندم ایرانی مطرح کردند که این امر بدان معناست که بی کیفیت گندم داخل صحت ندارد.

وی با اشاره به شیطنت های دلالان  و واسطه ها در زمان برداشت گندم بیان کرد: این افراد سودجو در فصل برداشت کشاورزان را نسبت به فروش نقدی گندم خود و امتناع در تحویل به دولت تحریک می کنند که درنهایت به سبب روابط خود با برخی از کارخانه های آرد و اختلاط با خاک،تولید داخل را زیر سوال می برند در حالیکه گندمکاران در این میان هیچ گناهی ندارند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پس از سال ها تلاش گندمکاران و مسوولان مجددا به خودکفایی رسیدیم، تصریح کرد: واردات چی ها با اظهارات غیر کارشناسی مبنی بر اختلاط گندم با خاک و بی کیفیتی گندم تولید داخل در صدد واردات محصول و ضربه به تولید داخل هستند.

به گفته وی، در جدول پاکی وزارت جهاد شرایط گندم خرید بر مبنای چند درصد افت مفید و غیر مفید مشخص شده است.

ایمانی، خرید گندم در سال زراعی 95-96 برحسب 4 درصد افت غیر مفید(علف هرز،سنگ، کلوخ) و 4 درصد افت مفید(شکستگی گندم) 1300 تومان تعیین کرده بود و افزود: جدول ماتریسی وزارت جهاد، کشاورزان را به تولید گندم کیفی و عاری از مواد خارجی تشویق می کند چرا که در صورت بی توجهی، از قیمت گندم کاسته خواهد شد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران یادآورشد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری خودکفایی محصولات استراتژیک نظیر گندم امری ضروری است و به اظهارات غیر کارشناسی مبنی بر نرخ پایین گندم خارجی نسبت به مشابه داخلی، بی کیفیتی گندم تولید داخل و اختلاط آن با خاک نباید توجه کرد.

واردات چی ها به دنبال واردات گندم هستند

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: افراد سودجو با اظهار نظر غیر کارشناسی مبنی بر اختلاط گندم با خاک می خواهند خودکفایی گندم را زیر سوال برند.

وی افزود: با وجود مشقت های فراوان کاشت، داشت و برداشت گندم، هیچ کشاورزی زحمات خود را با اختلاط گندم با خاک زیر سوال نمی برد.

اسفندیاری پور تصریح کرد: با توجه به کیفیت بالای گندم داخلی ، اختلاط خاک با گندم ادعای بی اساس است.

 این گزارش می افزاید: با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی بر ادعای اختلاط گندم با خاک پافشاری می کنند اما مسوولان وزارت جهاد مباحث مطرح شده پیرامون بی کیفیتی نان را کذب می دانند.

این درحالی است که رییس انجمن صنایع غذایی اصلاح جدول پاکی گندم برای سال زراعی 96-97 را امری ضروری می داند و می گوید: به هیچ عنوان درون گندم 7 درصد خاک وجود ندارد و اعتقاد داریم که این خاک به گندم اضافه می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار