وزیر علوم در اصفهان:

استادان ایرانی در علم دنیا تأثیرگذارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان ما در علم دنیا تأثیرگذارند و جایگاه دانشگاه‌های ما روز به روز در دنیا ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور غلامی صبح امروز در شانزدهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به روز دانشجو اظهار داشت: 16 آذر، روز مهمی در تاریخ استکبارستیزی ایران است، با توجه به سابقه طولانی این روز و تاریخ پیش از آن شاهد هستیم که خط استکبارستیزی دانشجویان ما همچنان استمرار دارد، نکته قابل توجه این است که چهره استکبار هنوز همان چهره‌ای است که پیش از این بوده است.

وی با بیان اینکه نگاه استکبارستیزی به صورت محکم در کنار نام جمهوری اسلامی باقی می‌ماند، افزود: مجموعه دانشگاه‌های کشور ظرفیت‌های علمی، فکری و فرهنگی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند و همه آن‌ها در راستای اعتلای دانش گام بر می‌دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک 40 سالگی دانشگاه صنعتی گفت: در طول تاریخچه دانشگاه‌های کشور 40 سال را سن جوانی می‌دانیم، اما دانشگاه صنعتی در عین جوانی توسعه بسیار خوبی را در حوزه علمی و آموزشی داشته و دستاوردهای خوبی به دست آورده است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور بیان کرد: این نشست‌ها به رشد و اعتلای دانش و پژوهش کمک می‌کند.

غلامی اظهار داشت: در مقطعی قرار داریم که توسعه علمی به سرعت اتفاق می‌افتد و هر اقدامی که بتواند ما را در راستای این حرکت سریع پیش ببرد ستودنی است، به همین دلیل اندیشکده‌های فکری می‌توانند این دوره را پیش ببرند تا ما در جهش‌ها و حرکت‌های علمی در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار بگیریم.

وی ادامه داد: ایران در زمینه برخی علوم جدید جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد، همچنین در تولید علم نیز از جایگاه خوبی برخورداریم، در این زمینه در منطقه جایگاه نخست را در اختیار داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در مجموع مأموریت‌های مختلفی را برای دانشگاه‌ها تعریف کرده‌ایم که در سال‌های گذشته با کمک هیئت امنای دانشگاه‌ها این مأموریت‌ها طراحی و تصویب شده است، در این راستا همه مراکز ما راهبردهای ویژه خود را پیش رو دارند و باید در مسیر آن حرکت کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه در مراکز دانشگاهی باید به‌روز باشند، خاطرنشان کرد: در این صورت هماهنگی و هم‌افزایی در اجرای طرح‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور رخ می‌دهد. در سطح کشور دانشگاه‌های مهمی داریم که شاید در سطح یک قرار نگرفته باشند اما اقدامات بسیار مفیدی داشته‌اند که باید از آنها در سطح سایر دانشگاه‌ها استفاده شود.

غلامی بیان کرد: توانمندسازی دانش آموخته‌های دانشگاه‌ها یکی از عوامل مهم است، به این صورت که جوانان پس از فارغ التحصیلی باید توان کارآفرینی داشته باشند، همچنین آن‌ها باید شناخت کافی در زمینه تخصص خود کسب کرده باشند تا برای آینده شغلی خود طرح و برنامه قابل اجرا در دست داشته باشند.

وی با بیان اینکه اختیاراتی که به دانشگاه‌های بزرگ کشور برای تغییر و تحول در زمینه مباحث آموزشی داده شده به این رویکرد جدید کمک می‌کند، گفت: در همین راستا ساماندهی آموزش عالی کشور براساس مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار است، این موضوع جزء تکالیف مهم آموزش عالی به شمار می‌رود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط با صنعت و حل مسائل و مشکلات جامعه را یکی از مسائلی دانست که دانشگاه‌های ما باید به آن توجه کنند، افزود: در زمینه تغییر و در انتشار دستاوردها باید بیش از این کار کنیم، البته دستاوردهای خوبی را در این سال‌ها داشته‌ایم، طرح‌های تحقیقاتی که توسط دانشگاه‌ها صورت گرفته و به مجموعه مدیریت کشور منتقل شده‌اند قابل توجه هستند اما هنوز جای کار بسیاری در توسعه این مسئله وجود دارد.

وی با بیان اینکه تبدیل دانش و علم به ثروت موضوع مهمی است، تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد ساختارهای لازم برای تبدیل ایده‌های علمی به ثروت شکل گرفته‌اند، مراکز علمی نیز که در دانشگاه‌ها هستند و حاصل جمع آن‌ها توسعه دانش فنی در سطح جامعه و به کارگیری آن برای اشتغال و تولید ثروت است.

غلامی افزود: این بخش به طور خاص از سوی وزارت علوم و دولت حمایت می‌شود، دانشگاه‌های بزرگ کشور در این راستا پیش قدم بوده‌اند و در بحث ارتباط‌های بین‌المللی و تفاهم‌های علمی تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، باید از همکاری‌های علمی میان کشورهای مختلف بهره بگیریم چون حاصل آن دیپلماسی علمی است که می‌تواند تاثیر ویژه‌ای در کشورهای همکار داشته باشد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی می‌تواند جایگاه کشور را ارتقا دهد، گفت: ما در ایران ظرفیت بسیار بالایی از نظر زیرساخت‌های علمی و آموزشی داریم و مراکز ما در کارهای علمی خود نشان داده‌اند که در میان نخبه‌های دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اساتید ما در علم دنیا تأثیرگذارند و جایگاه دانشگاه‌های ما روز به روز در دنیا ارتقا پیدا می‌کند، سعی می‌کنیم این ظرفیت‌ها را با حمایت‌هایی که در قانون دیده شده به‌کار گرفته و از دانشگاه‌های خود پشتیبانی داشته باشیم، در این راستا به دنبال این هستیم تا چند برنامه خاص را با کمک دانشگاه‌های کشور در بخش آموزش و پژوهش پیش ببریم و جایگاه دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا محدودیت‌های مالی و امکانات و تجهیزات پیش روی دانشگاه‌ها قرار دارد، به دنبال این هستیم تا با کمک مجلس و دولت در بودجه سال آینده بتوانیم کمک‌های ویژه‌ای را در زمینه توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه‌ها داشته باشیم، در گزارش اخیر رئیس جمهور نیز این مطلب ذکر شد که در بودجه سال آینده برای کمک به دانشگاه‌ها پیش بینی خوبی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/م

 

شانزدهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.