کشت کلزا در سطح ۹۸۰ هکتار

۹۸۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کشت کلزا اختصاص یافت.

پایان کشت کلزا در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ محسن مهدوی مدیر امور زراعت اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در پاییز سال زراعی جاری، ۹۸۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان به کشت کلزا اختصاص یافت.

وی پیش بینی کرد: بیش از ۷۵۰ تن محصول از این مزارع برداشت شود.

مهدوی، عمده ارقام کشت شده کلزا در استان را اکاپی، پس از آن نپتون و گابریلا و همچنین دانوب و هیدرومل اعلام کرد.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت کلزا در استان مربوط به شهرستان‌های لردگان، شهرکرد و بروجن می‌باشد.

مهدوی اضافه کرد: بذر یارانه‌ای ۵۰ درصدی و پرداخت ۳۰ درصد هزینه خرید دستگاه خطی کار از اقدامات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از کلزاکاران بوده است.

وی یاد آور شد: سال گذشته در مجموع یک هزار و ۸۰ هکتار کلزا در چهارمحال و بختیاری کشت شد، اما به دلیل کمبود بارش ها، فقط ۵۰۰ هکتار آن قابل برداشت بود.

مهدوی ادامه داد: همچنین حدود ۶۳۶ تن دانه روغنی کلزا از این مزارع برداشت و به ازای هر کیلوگرم ۲۸ هزار و ۸۰۰ ریال از کلزاکاران خرید تضمینی شد.

به گفته وی؛ کشت دانه‌های روغنی کلزار در چهارمحال و بختیاری، از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر مهر ادامه داشت و زمان برداشت آن نیز اوایل تابستان سال آینده انجام می‌شود.

کلزا (Brassica napus) گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدله رشد می‌کند و یکی از با کیفیت‌ترین دانه‌های روغنی به شمار می‌رود.

دانه این گیاه دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن است که به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/ز

کشت پاییزه کلزا در مزارع چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار