استاندار اصفهان

اصفهان ازنظر ملی شهری زیبا است و باید رشد متوازن داشته باشد

استاندار اصفهان گفت:اصفهان ازنظر ملی شهری زیبا است و باید رشد متوازن داشته باشد و جاذبه و کشش ایجاد نماید و می‌تواند به‌عنوان یک الگوی شهرسازی و معماری و مدیریت شهری مطرح شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن مهرعلیزاده در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان و جمعی از مدیران شهری با وی ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) اظهارداشت: اصفهان شهری تاریخی و زیباست که متعلق به همه ایران است و امیدواریم که بتوانیم آبادانی و نشاط را برای این شهر به ارمغان آوریم.

استاندار اصفهان در ادامه افزود: انتخاب اعضای شورای شهر از یک جریان سیاسی مشخص در اصفهان نشان از تغییر رویکردها و اعتماد مردم است و همین موضوع مسؤولیت اعضا را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم تازمانی که این انتخاب درست را در اعضا ببینند و احساس کنند که اعضای شورا با خلوص نیت و دلسوزی به کار می‌پردازند اعتماد خواهند کرد، افزود: مردم باید بدانند که افراد منتخب آنان با دلسوزی و دانش روز و با اعتقاد به حقوق مردم و تقدم حقوق آنان و اولویت منابع به منافع ملی به صنفی عمل خواهند کرد که این امر باعث تکرار استقبال مردم خواهد شد ولی اگر مردم حس کنند که خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها براورده نشده است دیگر اعتماد نخواهند کرد.

مهرعلیزاده افزود: انتخاب شهردار اصفهان از جمع ۶۰ نفری کاندیداهای مسئولیت شهرداری کلان شهر اصفهان مسئولیت ایشان را چندین برابر سنگین تر کرده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات و تحقق بودجه اظهار داشت: بودجهٔ کل استان از آنچه که در شهر اصفهان هزینه می‌شود کمتر است و مدیریت استان باید با همین بودجهٔ محدود در جهت توسعه مناطق محروم و هرگونه نیاز توسعه‌ای ازجمله آب، برق، گاز و ... را پاسخ دهد.

محسن مهرعلیزاده بابیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص بودجه در شهرداری‌ها بسیار متمرکز است؛ افزود: ۱۳ نفر از اعضای شورای شهر در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند درحالی‌که در خصوص بودجهٔ استانی تمامی دستگاه‌های اجرایی مشارکت می‌کنند درحالی‌که در برخی از مواقع هزینه کرد بودجه‌ها از قبل مشخص است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: راحتی کار و نزدیک بودن تصمیم به اجرا در شهرداری‌ها و شورای شهر و هزینه‌های شهری، مزیت بزرگی است که در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد.

وی مزیت سوم بودجه‌های شهری نسبت به بودجهٔ استانی را حیطهٔ محدود عملکرد شهرداری‌ها خواند و افزود: در بودجه‌های استانی باید همهٔ شهرها و روستاها دیده شود و همین، کار را به مراتب مشکل‌تر می‌کند.

مدیر ارشد استان افزود: این سه ویژگی کار شورای شهر و شهرداری‌ها را بسیار آسان و درعین‌حال مهم و مسئولیت آور می‌کند و فرصت خوبی را برای خدمت در اختیار آنان قرار می‌دهد.

مهر علیزاده با تأکید بر اینکه بودجهٔ شهرداری‌ها باید به‌جا و در محل درست هزینه شود، افزود: در این صورت مردم از عملکرد شهرداری‌ها رضایت خواهند داشت و رضایت خداوند را نیز در پی خواهد داشت.

وی بابیان اینکه این امر از بعد ملی بسیار اهمیت دارد، افزود: اصفهان ازنظر ملی شهری زیبا است و باید رشد متوازن داشته باشد و جاذبه و کشش ایجاد نماید و می‌تواند به‌عنوان یک الگوی شهرسازی و معماری و مدیریت شهری مطرح شود.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه طرح‌هایی از قبیل هوشمند سازی شهر باید در اصفهان اجرایی گردد، افزود: می‌توانیم شهر اصفهان را به عنوان اولین شهر هوشمند کشور معرفی نماییم و تجربه این طرح در کشورهای پیشرفته باید موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای این طرح از بسیاری از طرح‌های عمرانی کمتر است، گفت: اجرای این طرح‌ها نیازمند دانش مهندسی و طراحی مناسب است و هوشمند شدن شهر زمینه‌های رشد و توسعه را برای آینده فراهم می‌کند.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه یک تعامل؛ همکاری و همسویی بسیار جدی بین شهرداری و سایر نهادها و به‌ویژه استانداری لازم است، گفت: شخصاً این اعتقاد و باور را دارم که در همهٔ زمینه‌ها بالاترین همکاری را با شورای شهر و شهرداری داشته باشم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه متأسفانه در اکثر شهرهای بزرگ نبود درآمدهای پایدار بدهی‌های زیادی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است، گفت: اگر فرصت و امکان استفاده از مازاد تراکم هم وجود داشته باشد به دلیل اینکه این کاربر علیه مصالح مردم و شهر و خیانت به آنان است، نباید انجام شود.

وی افزود: نباید برای تأمین بودجه به سراغ درآمدهای نامتعارف رفت و با فشار واردکردن به مردم سعی در کسب درآمد داشت.

محسن مهر علیزاده با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها باید با برنامه‌ریزی و طراحی، درآمد پایدار ایجاد نمایند، افزود: عوارض شهرداری‌ها باید با رعایت عدالت اجتماعی و به‌صورت منطقی افزایش یابد و باید با تفکیک شرایط اقتصادی افراد جامعه و مناطق مختلف، میزان عوارض شهرداری را تغییر داد.

استاندار اصفهان افزود: افزایش مبلغ عوارض شهرداری‌ها اگر با رعایت عدالت صورت گیرد خوب خواهد بود ولی نباید همهٔ فشارها بر روی افراد ضعیف جامعه باشد.

محسن مهرعلیزاده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را بسیار مهم خواند و افزود: باید بخش خصوصی به بخش‌های مختلف از جمله تأسیس مراکز فرهنگی و گردشگری ورود پیدا کند و باید فرصت‌های موجود به درآمد تبدیل شود.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی بهتر و چالاک‌تر عمل می‌کند، افزود: شهرداری‌ها می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی در تأمین درآمد پایدار کمک کنند و هم در راستای توسعهٔ شهر اقدام کنند.

وی تأکید کرد: درآمد پایدار شهرداری‌ها باید با تکیه بر بخش خصوصی، پرهیز از تنگ‌نظری و خودبینی و حرکت همسو با برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه استان و شهر باشد.

استاندار اصفهان بابیان اینکه در دورهٔ گذشته برنامهٔ آمایش سرزمین به تفکیک شهرستان‌ها تدوین‌شده است، افزود: باید محور برنامه‌های شهرداری نیز بر همین محور قرار گیرد.

وی تأکید کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شوراها و شهرداری‌ها باید انسان‌محور باشد و راحتی زندگی افراد جامعه و معیشت انسان‌ها و روان بودن زندگی در شهرها را مدنظر قرار دهد.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه باید توسعه هدفمند و با نگاه بلندمدت باشد، افزود: توسعهٔ قطار شهری اصفهان حائز اهمیت است ولی باید در کنار آن توسعهٔ قطار شهری شهرهای حومه ازجمله بهارستان، نجف‌آباد و شاهین‌شهر مدنظر قرار گیرد تا از بار ترافیکی که روزانه به اصفهان وارد می‌شود جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این‌گونه طرح‌ها انسان‌محور و هم بلندمدت نگر است و اولویت شهرداری نیز باید بر این‌گونه طرح‌ها قرار گیرد.

استانداراصفهان به توسعه اقتصادمحور اشاره کرد و افزود: یکی از دستگاه‌هایی که با مسائل اقتصادی مواجه است شهرداری‌ها است که باید حول محور گردشگری که طبق برنامه‌ریزی‌ها در ۱۰-۱۵ سال آینده بیش از ۵۰ درصد درآمدهای استان را به خود اختصاص می‌دهد، فعال شوند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه بافت این شهر، گذشته و واقعیت‌های شهر اصفهان با گردشگری گره خورده است؛ افزود: اگر بخواهیم نگاه بلند مدت و اقتصاد محور داشته باشیم شهرداری‌ها باید در این مسیر گام بردارند و اصفهان این پتانسیل را دارد و باید مردم نیز در این مسیر تشویق به سرمایه‌گذاری شوند.

محسن مهرعلیزاده افزود: حداقل ۵-۶ برابر تعداد هتل‌های موجود اصفهان نیازمند هتل هستیم و شهرداری‌ها باید با مشارکت بخش خصوصی هم زمینهٔ افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم نمایند و هم درآمد پایدار ایجاد کنند و توسعهٔ گردشگری وظیفهٔ اصلی شهرداری‌ها در توسعهٔ شهری است.

استاندار اصفهان در ادامه به لزوم دقت نظر در آ انتصاب مدیران اشاره کرد و افزود: کارآمدی و شایسته‌سالاری یک اصل است و رئیس‌جمهور نیز در مصاحبه‌های اخیر خود بر این موضوع تأکید نمودند و ذات انسان، حق و عدالت نیز همواره بر شایسته‌سالاری استوار بوده است.

وی با بیان اینکه نباید شایستگی افراد از گرایش‌های سیاسی آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد، افزود: اگر بتوانیم عدالت را در این خصوص رعایت نماییم اصلاح‌طلب بودن و منطقی بودن خود را ثابت کرده‌ایم و اگر با رویکرد دیگری رفتار کنیم مناسب رفتار اصلاح طلبانه نیست.

مهرعلیزاده افزود: اینکه یک گرایش تأکید دارد که می‌تواند استان و کشور را رشد و توسعه دهد و از نیروهای خود استفاده کند طبیعی است ولی باید با به‌کارگیری تمام ابزارها در جهت استفادهٔ مطلوب از همه نیروها استفاده کرد و در شرایطی که نیرویی با گرایش متفاوت ولی توانایی بالا وجود دارد بایستی از توانایی او برای توسعه استان بهره برد.

وی بابیان اینکه برخی از تصمیمات مدیریتی عکس‌العمل‌های اجتماعی را به دنبال دارد، افزود: حاشیه‌ها باعث می‌شود که فرصت‌های ایجادشده از بین برود و در هر اقدامی باید تدبیری اندیشیده شود که حاشیه‌ها به حداقل برسد.

استاندار اصفهان بابیان اینکه در اصفهان مسائل فرهنگی از دیدگاه‌های مختلف مهم است، افزود: اصفهان مردمی متدین دارد و جامعه با این تدین شکل‌گرفته است و مردم می‌خواهند که باوجود تدین از همهٔ امکانات تفریحی و فرهنگی جامعه استفاده نمایند و بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نباید در خصوص حقوق این جمیعت جفایی صورت گیرد.

محسن مهر علیزاده بابیان اینکه مرکزیت اجتماعی جامعه و مدیریت خانواده‌ها و تربیت افراد جامعه توسط بانوان انجام می‌شود، افزود: همان بانوان نیز به یک سری از شرعیات واقف هستند که باید این امر کاملاً مدنظر قرار گیرد تا در جامعه هیچ‌گونه اختلاف‌نظر و حاشیه نداشته باشیم.

مهر علیزاده در ادامه به موضوع زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: پیکر بی‌جان زاینده‌رود باعث ایجاد افسردگی در جامعه شده است و باید برای زنده شدن آن برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: وعده نمی‌دهم، چرا که باید بسیار کارکرد و بی‌توجهی ۴ دههٔ اخیر در خصوص زاینده‌رود را در طول چند سال مدیریت نمود.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در طول کمتر از یک ماه که در استانداری اصفهان حضور داشتیم بیشترین وقت من برای حل مشکل زاینده رود و تخصیص بودجه صرف شده است و امیدواریم که بتوانیم کارنامه خوبی را در استان اصفهان از خود بجای بگذاریم.

 

انتهای پیام/م

 

حل مشکل زاینده‌رود زمان‌بر‌ترین کار از ابتدای حضور در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.