باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سنگ‌هایی مرموز و خطرناک که به جان سلامتی‌تان می‌افتند

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: جوشانده خار‌شتر، خارخاسک، دم و هسته گیلاس و آلبا‌لو، زنیان، کاکل ذرت، ناخنک و تخم کرفس نقش موثری در دفع سنگ کلیه دارد.

سنگ‌هایی مرموز و خطرناک که به جان سلامتی تان می‌افتندبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ متاسفانه امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی، کم‌تحرکی و مصرف زیاد فست‌فود‌ها شیوع بیماری‌های مختلف در بین افراد بیشتر شده است که یکی از بیماری‌ها سنگ کلیه است.

سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که اجزای ادرار (مایع ادرار، املاح مختلف و اسیدها) از حالت تعادل خارج شده باشند، در چنین شرایطی ادرار حاوی مواد کریستال بیشتری مانند کریستال‌های کلسیم و اگزالات است، بنابراین اسید اوریک و مایع موجود در ادرار نمی‌توانند این کریستال‌ها را رقیق کنند در نتیجه با تشکیل کریستال‌ها و چسبیدن آنها به هم سنگ کلیه تشکیل می‌شود.

در این مطلب چند دمنوش را برای درمان سنگ کلیه معرفی می‌کنیم.

علت تشکیل سنگ کلیه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره علت بروز سنگ کلیه اظهار کرد: سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که اجزای ادرار (مایع ادرار، املاح مختلف و اسیدها) از حالت تعادل خارج شده باشند، در چنین شرایطی ادرار حاوی مواد کریستال بیشتری مانند کریستال‌های کلسیم و اگزالات است، بنابراین اسید اوریک و مایع موجود در ادرار نمی‌توانند این کریستال‌ها را رقیق کنند.

وی بیان کرد: با تشکیل کریستال‌ها و چسبیدن آنها به هم سنگ کلیه تشکیل می‌شود، سنگ کلیه از نمک‌های اسیدی ساخته و موجب بروز درد در ناحیه کمر و پهلو می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: با تشکیل سنگ کلیه، ادرار غلیظ و امکان کریستال شدن و چسبندگی مواد معدنی فراهم می‌شود، حرکت و عبور سنگ کلیه با درد همراه است و به طور معمول درد از ناحیه پهلو یا کمر (در زیر دنده‌ها) آغاز می‌شود و به سمت تحتانی شکم و لگن پیش می‌رود.

عظمایی تاکید کرد: از علائم سنگ کلیه می‌توان به درد منتشر شونده در قسمت تحتانی لگن و شکم، درد هنگام دفع ادرار، ادرار صورتی، قرمز یا قهوهای، تهوع و استفراغ، نیاز به دفع ادرار مداوم (تکرر ادرار) نام برد؛ همچنین در مواقعی سنگ کلیه با عفونت همراه است که در این صورت علائمی مانند تب و لرز نیز بروز پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل سنگ ایجاد زخم در کلیه است؛ بنابراین در محل زخم کلسیم یا اوره رسوب پیدا می‌کند و باید پس از دفع سنگ از ترکیب گیاهانی مانند خاک شیر، گل‌ختمی و دم اسب (علف‌ هفت‌بند) استفاده تا زخم کلیه ترمیم شود و کلیه دوباره بر اثر زخم سنگ‌سازی نکند؛ افراد این گیاهان را باید روزانه چهار تا پنج لیوان با معده خالی (نیم ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت پس از غذا) و همراه با عسل میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: گیاه دُم اسب (علف‌ هفت‌بند) به علت داشتن سیلیس و طلا می‌تواند زخم‌های کلیه را ترمیم کند؛ همچنین افراد برای از بین بردن رسوبات کلیه باید روزانه یک لیوان از ترکیب عرق خارشتر، خارخاسک و کرفس را صبح ناشتا و عصر با معده خالی استفاده کنند.

انواع سنگ‌های کلیه

عظمایی درباره انواع سنگ‌های کلیه اظهار کرد: سنگ‌های اگزالات و فسفات کلسیم از رایج‌ترین سنگ‌های کلیه هستند، به طوری که حدود ۸۰ درصد سنگ‌های کلیه از جنس اگزالات کلسیم هستند؛ این نوع سنگ‌ها بیشتر در سنین میانسالی مشاهده می‌شوند؛ از جمله علل بروز این نوع سنگ‌ها می‌توان به پرکاری تیروئید، افزایش اسید اوریک، اگزالات و کلسیم ادرار و اسیدوز توبولی کلیه اشاره کرد.

وی درباره سنگ‌های استریوایت بیان کرد: پس از سنگ‌های کلسیمی این سنگ‌ها قرار دارند که حاوی آمونیوم، فسفات و منیزیم هستند. شیوع این نوع سنگ‌ها حدود پنج دهم تا ۱۵ درصد است. سنگ‌های استریوایت با عفونت مجاری ادراری نیز در ارتباط هستند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: سنگ‌های اسیداوریکی نیز حدود چهار درصد از سنگ‌های کلیه را شامل می‌شوند. افزایش دفع اسیداوریک بر اثر اختلال در سوخت و ساز رخ می‌دهد که در بیماری‌های نقرس دیده می‌شود.

عظمایی تصریح کرد: سنگ‌های سیستینی نیز یک درصد از سنگ‌های کلیه را تشکیل می‌دهند، این سنگ‌ها بر اثر اختلالات ژنتیکی در باز جذب کلیوی اسید آمینه سیستئین تشکیل می‌شوند.

درمان‌های گیاهی سنگ کلیه

وی بیان کرد: افراد باید در مرحله نخست از مواد غذایی که موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شوند، پرهیز کنند؛ همچنین نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب برای این اشخاص ضروری است؛ مبتلایان به سنگ کلیه باید در مصرف لبنیات اعتدال را رعایت و هنگام مصرف آنها از مصلحات مانند سیاهدانه، زیره، شِوید، گل سرخ و آویشن استفاده کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: افرادی که دچار سنگ‌های کلیه کلسیمی هستند باید از مصرف نمک و سدیم خودداری کنند، زیرا این مواد سبب می‌شوند که بدن کلسیم بیشتری را به ادرار بفرستد؛ افراد دچار سنگ‌های کلیه کلسیمی همچنین باید از استفاده از مواد غذایی حاوی اگزالات مانند شکلات پرهیز کنند.

معجون گیاهی برای دفع سنگ کلیه

عظمایی تاکید کرد: مصرف آب ترب سیاه تاثیر بسزایی در دفع سنگ کلیه دارد، همچنین استفاده از ترکیب سیاهدانه با عسل در مبتلایان به سنگ کلیه ضروری است، افراد دچار سنگ کلیه باید ترکیب دَم‌کرده یا عرق خارشتر، خارخاسک، کرفس و میوه نسترن را روزانه چهار لیوان میل کنند؛ همچنین برای از بین بردن سنگ‌های ریز و رفع عفونت مجاری ادراری مصرف روزانه چهار تا پنج لیوان ترکیب خارخاسک، گزنه، آویشن، بابونه و اسطوخودوس مفید است.

وی اظهار کرد: افراد برای دفع سنگ کلیه باید مغز تخم خربزه، زیره سیاه، زنیان، مرزه، تخم کرفس، تخم ترب و تخم شلغم را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنند، سپس این معجون را بجوشانند و روزانه پنج لیوان بنوشند.

یک ترکیب سنگ شکن قوی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: اشخاص برای دفع سنگ کلیه باید گیاهانی مانند خارشتر، خارخاسک، دم و هسته گیلاس و آلبالو، زنیان، کاکُل ذرت، ناخنک و تخم کرفس را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنند، سپس این مخلوط را بجوشانند و روزانه پنج لیوان از آن میل کنند.

سایر گیاهان دفع کننده سنگ کلیه

عظمایی گفت: تخم خربزه، تخم هندوانه، رازیانه، انیسون، جعفری، علف چشمه، علف مَرغ و شاهی نیز از جمله گیاهانی هستند که سبب دفع سنگ کلیه میشوند. نوشیدن آب هندوانه و مصرف سنگدان خروس نیز در مبتلایان به سنگ کلیه مفید است.

وی یادآور شد: برخی از سنگ‌ها نیز هستند که در صورت حرکت دادن موجب پارگی و بریدگی میشوند؛ بنابراین این نوع سنگ‌ها باید جراحی شوند؛ از این نوع سنگ‌ها میتوان به سنگ‌های شاخ گوزنی و کریستاله اشاره کرد.

گزارش از پگاه آقایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار