مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر:

سطح آب‌های زیر زمینی نیمی از دشت‌های استان بوشهر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تاکید بر بررسی وضعیت منابع آب‌های زیر زمینی استان بوشهر گفت: سطح آب‌های زیر زمینی ۵۰ درصد از دشت‌های استان بوشهر کاهش یافته است.

سطح آب‌های زیر زمینی نیمی از دشت‌های استان بوشهر کاهش یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  شاهپور رجایی ظهر امروز درجلسه شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر با تشریح عملکرد و بررسی چالش‌های موجود در استان بوشهر اظهار داشت: در طرح احیا و تعادل بخشی دو هدف مورد توجه قرار دارد که توقف افت سطح آب زیر زمینی هدف اولیه و جبران کسری مخازن آب زیرزمینی طی 20 سال هدف ثانویه آن می‌باشد.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر یک‌هزار 494 چاه مشاهده‌ای و ایستگاه سنجش وجود دارد خاطر نشان کرد:در استان بوشهر 355 چاه مشاهده‌ای و یک‌هزار 139 ایستگاه سنجش وجود دارد که به وسیله  آنها به طور مستمر وضعیت منابع آب زیر زمینی از لحاظ سطح و کیفیت بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه 50 درصد از دشت‌های استان بوشهر دارای افت سطح آبهای زیر زمینی هستند عنوان کرد: این آمار در بعضی دیگر از دشت‌های استان بوشهر، نظیر دشت دهرود، تنگ ارم، دشت ریز و دشت گلدشت، میلک و پلنگی به شدت منفی و بحرانی می‌باشد.

وی از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی استان بوشهر خبرداد و افزود: راهکارهای تحقق اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی، اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری می‌باشد.

رجایی، 60 درصد تحقق اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی را در گرو انسداد چاه‌های غیر مجاز عنوان کرد و گفت: اولویت  اجرایی این طرح انسداد چاههای غیر مجاز و مضر به مصالح عمومی، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی، جایگزینی پساب فاضلاب  با برداشت آب از چاهها و خرید و حذف برداشت چاههای کم بازده مجاز می‌باشد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای  استان بوشهر با بیان اینکه در استان بوشهر 5 هزار و 478 حلقه چاه فاقد پروانه و غیرمجاز وجود دارد تصریح کرد: از یک‌هزار و 558 حلقه از آن پس از سال 1385 حفر شده و قانون صراحتاً و بدون هیچ تبصره‌ای دستور انسداد کردن آنها را صادر کرده است.

انتهای پیام/پ

کاهش سطح آب‌های زیر زمینی نیمی از دشت‌های استان بوشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.