سازمان جهاد کشاورزی لرستان؛

برداشت ۲۸ هزار تن شلتوک در لرستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۲۸ هزار تن شلتوک در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ کیانوش حمیدیان گفت: هم اکنون حدود ۵ هزار و ۸۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت برنج رفته و پیش‌بینی می‌شود از این اراضی ۲۸ هزار تن شلتوک برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیشترین میزان تولید برنج در استان را مربوط به دورود دانست و افزود: حدود ۳ هزار و ۴۵۶ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی افزود: برنج محصولی آبدوست بوده که تولید آن با رنج و مشقت بسیار همراه است. برنج بلافاصله بعد از نشا‌کاری و در مرحله گلدهی به کم‌آبی و تنش رطوبتی خیلی حساس است و باید دقت شود در دو مرحله فوق، مزرعه بدون آب نباشد. بیشترین ماده تشکیل‌دهنده برنج کربوهیدرات یا نشاسته است و منبعی از فسفر، کلسیم، آهن، ویتامین‌های B۱ و B۲ محسوب می‎شود.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هم از تولید صد تن بذر پرورشی در استان خبر داد و گفت: کشور به ارقام مختلف گندم و جو متناسب با اقلیم و شرایط متنوع آب و هوایی مناطق گوناگون نیاز دارد و در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود. مواردی از جمله شوری، کم‌آبی، آفات، بیماری‌ها و... نیاز به ارقام و بذور اصلاح‌شده سازگار را با شرایط حاکم نشان می‎دهد.

«طهماسب حسین‌پور» با اشاره به کشت بذور پرورشی ۱، ۲ و ۳ گندم در ایستگاه تحقیقاتی سراب چنگایی افزود: حدود ۲۰ هکتار از اراضی منطقه با استفاده از ارقام اصلاح شده جدید کشت شده است. ارقام آبی استفاده شده شامل چمران ۲، شوش و مهرگان بوده و کریم، کوهدشت، آفتاب و قابوس نیز رقم‌های دیم مورد استفاده هستند.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود صد تن محصول تولید شود که پس از بوجاری، آماده تحویل به کشاورزان می‌شود.

انتهای پیام/د


۲۸ هزار تن شلتوک در لرستان برداشت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.