پور سید آقایی در شورای شهر تهران:

تاکسی‌های اینترنتی را کنترل و حمایت می‌کنیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: ما مخالف تاکسی اینترنتی نیستیم، بلکه آن‌ها را حمایت می‌کنیم، چرا که بسیاری از مشکلات مثل ترافیک را کاهش می‌دهند.

تاکسی‌های اینترنتی را کنترل و حمایت می‌کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد،  به سوالات اعضای شورای شهر تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک پاسخ داد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اظهار داشت: ما علاوه بر اینکه مخالف تاکسی اینترنتی نیستیم، بلکه آن‌ها را حمایت و تقویت می‌کنیم، چرا که بسیاری از مشکلات مثل ترافیک را کاهش می‌دهند و کمبود پارکینگ را جبران می‌کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که این شرکت‌ها هیچ پیوندی با شهرداری ندارند و نابسامانی در مجوز‌ها صورت گرفته است، لذا لازم است کنترل روی آن‌ها لحاظ شود. 

وی اضافه کرد: بیش از 22 مورد شرکت مربوط به تاکسی های اینترنتی در پایتخت فعالیت می‌کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با اشاره به نمونه‌هایی از عوارض تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر عنوان کرد: شدت گرفتن مهاجرت ماشین‌های غیر بومی به تهران و همچنین بحران هایی مثل تحصن و اعتراض کارکنان یک شرکت در مسائل مختلف و یا بحران‌های اجتماعی از عوارض ناشی از گسترش استفاده از تاکسی های اینترنتی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه نظارت مناسبی بر خودروها و رانندگان آن ها در تاکسی های اینترنتی نداریم که حتما باید انجام شود.

پورسید‌آقایی افزود: در تهران سعی کردیم تاکسی‌ها را گازسوز و نوسازی کنیم و مجموعه 4700 تاکسی فرسوده داریم که با اختصاص تسهیلات آن ها را نیز نوسازی خواهیم کرد، اما حجم زیادی از خودروهای فرسوده و دودزا در شرکت‌های تاکسی اینترنتی وجود دارد که هیچ کنترلی روی آن ها نداریم و تمام تلاش ما برای رفع آلودگی هوا با وجود این ها به باد رفته است.

وی با تاکید بر کنترل و حمایت سیستم‌های نوین اظهار داشت: باید بین شهرداری و شرکت‌های تاکسی های اینترنتی هماهنگی ایجاد شود. در همین راستا با مسئولان این شرکت‌ها جلسه گذاشتیم و آیین نامه مشترکی در حال تنظیم است که بعد از تفاهم آن را برای دولت خواهیم فرستاد تا این وضعیت ساماندهی کنیم.

پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به روش‌های تامین مالی منابع شهرداری عنوان کرد: یک روش از طریق بازار سرمایه است که بهترین راه آن اوراق مشارکت است که قبلا هم صورت گرفته است.

وی افزود: با پیشنهاد 2 تا 2 هزار میلیاردی برای امسال و سال آینده تدوین کردیم که برای وزارت کشور بفرستیم که تعهد آن 50 درصد با دولت و 50 درصد با شهرداری است، بنابراین می‌توانیم مثل بودجه مترو که دولت باید اختصاص می‌داد؛ به این شکل بگیریم.

پورسیدآقایی راه دوم تامین مالی شهرداری را از طریق مشارکت خصوصی و عمومی دانست و بیان کرد: نمونه بارز آن پارکینگ‌های شهرداری است. بدین صورت که زمین از شهرداری و ساخت از بخش خصوصی صورت می‌گیرد. همچنین مراکز معاینه فنی به همین روش است.

وی روش سوم تامین مالی شهرداری را خرید خدمت عنوان کرد و گفت: همان کاری که در اتوبوسرانی انجام می‌دهیم در بسیاری از بخش‌ها هم قابل انجام است. بخش خصوصی اتوبوس‌ می‌خواهد و ما متعهد می‌شویم به ازای هر کیلومتر کارکرد اتوبوس آن ها علاوه بر پول بلیتی که از مردم دریافت می‌کنند، یارانه به سازمان اتوبوس پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: ما در تهران از ابتدای سال فقط توانستیم 60 اتوبوس با عنوان خرید خدمت به کار گیریم، بنابراین چنین طرح‌هایی در بلند مدت جواب می‌دهد.

پورسید‌آقایی تاکید کرد: در بخش خرید خدمت عامل مهم و اساسی انجام تعهدات و به عبارتی پرداخت پول به موقع است که می تواند توسعه بدهد.

وی روش دیگری تامین مالی در شهرداری را خرید خارجی عنوان کرد و گفت: اعتبار خریدار و فروشنده در خرید خارجی حائز اهمیت است با یک سری از کشورها در حال رایزنی هستیم که واگن اتوبوس و مترو را به صورت اقساطی به شهرداری تهران بفروشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روش دیگر تامین مالی در شهرداری را فاینانس خواند و افزود: این روش در مترو سابقه دارد و دو سه مورد از خطوط مترو به همین شکل ساخته شده است، اما باید این را دانست که روش فاینانس حداقل در زمان زیر دو سال امکان‌پذیر نیست.

وی آخرین راه تامین مالی شهرداری تهران را استفاده از ارزش افزوده زمین‌های خالی شهر دانست و گفت: ارزش افزوده زمین‌های اطراف به خصوص اطراف مترو می‌تواند درآمد ایجاد کند که روی آن ها نیز بررسی انجام خواهد شد. البته در گذشته هم این بهره‌برداری‌ها از زمین های اطراف مترو صورت می‌گرفته است.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه برای نجات هوای پایتخت باید کامیون‌های فرسوده و دیزلی جمع‌آوری شوند، گفت: حتما لازم است کامیون‌های فرسوده، خودروهای فرسوده و خودروهای دیزلی از سطح پایتخت جمع شوند و یا اینکه از رده‌ خارج شوند که نیاز به عزم ملی دارد.

وی اضافه کرد: سن فرسودگی خودرو در تهران از طریق دولت 20 سال اعلام شده است که ما پیشنهاد کاهش به 15 سال را داریم. ما در تهران کامیون‌ بالای 50 سال عمر داریم که شب‌ها بار جا به جا می‌کند.

وی در خصوص آلودگی از طریق خودروهای سواری نیز اضافه کرد: در مورد خودروهای سواری معاینه فنی جدید را شروع کردیم، البته قبلا نیز بود اما سال گذشته وقتی از طرف سازمان محیط زیست تست آلایندگی ارتقا یافت، کسی زیر بار آن نمی‌رفت و ما از اول آذر آن را آغاز کردیم و به خودروها معاینه برتر می‌دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اضافه کرد: یک معاینه فنی عادی و یک معاینه فنی برتر داریم که در تهران انجام شده و باید به کل کشور تعمیم داده شود.

وی تاکید کرد: معاینه فنی در شهر تهران با توجه به وضعیت نامناسب آلودگی هوا باید سخت‌گیرانه‌تر انجام گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به تاثیر بسزای موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا بیان کرد: بحث موتور سیکلت برقی بسیار جدی است و همان طور که رئیس مجلس شورای اسلامی هم روزهای گذشته مطرح کرد موتورسیکلت بنزینی بیش از 6 برابر خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

پورسید آقایی افزود: مهمترین شکل تامین منابع برای برقی کردن موتورسیکلت ها یارانه است که قرار بود به شهرداری به ازای تعداد 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت و به ازای هر موتور دو و نیم میلیون تومان دولت یارانه بدهد که این کار تاکنون انجام نشد و شهرداری فقط برای برقی کردن 200 هزار دستگاه موتورسیکلت توان مالی دارد.

وی در خصوص ارائه خدمات به معلولان و جانبازان گفت: سامانه ارائه خدمات به معلولان و جانبازان را داریم که باید خدمات دیگر به آن اضافه شود. 60 مدرسه و 5 هزار مرکز کودک معلولان به صورت رایگان از طریق شهرداری خدمات می گیرند.

پورسیدآقایی اضافه کرد: مسائل مربوط به مسیر ویلچر را در مترو نیز حل کردیم. همچنین در بلیت‌های شهری برای جانبازان و معلولان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده و همچنین برای بهبود شرایط آن ها تابلوهای مناسب راهنمایی نصب شده است. البته این ها کافی نیست و سعی می‌کنیم برای خدمات‌رسانی به معلولان تلاش مضاعف کنیم.

وی در رابطه با تکمیل خط 7 متروی تهران اظهار داشت: برای تکمیل و تجهیز خط 7 مترو 370 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: با هماهنگی‌هایی که با بانک شهر انجام دادیم، قرار شد با واگذاری قطعه زمینی به این بانک صد میلیارد تومان اخذ کنیم و آن را برای تکمیل پروژه مترو خط 7 تخصیص دهیم.

پورسیدآقایی با اشاره به طرح جامع پیاده راه معابر تهران که مصوب سال 86 است، ادامه داد: طبق این طرح باید 13 هزار متر مربع پیاده راه در شهر تهران ایجاد یا ترمیم شود.

وی افزود: چهار لکه اصلی پیاده راه در تهران شناسایی شده است که در محدوده تجریش، خیابان انقلاب، جمهوری و بازار است و باید نسبت به ساماندهی و ترمیم پیاده‌راه اصولی در آن ها اقدامات لازم انجام گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار