مشکلات بی شمار معلولین در افغانستان

از سوم دسامبر، روز جهانی معلولین در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که معلولین از وضعیت زندگی خوبی در این کشور برخوردار نیستند.

مشکلات بی شمار معلولین در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، از سوم دسامبر، روز جهانی معلولین در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که معلولین از وضعیت زندگی خوبی در این کشور برخوردار نیستند.

افراد معلول می‌گویند بیشتر وعده‌های حکومت در حد شعار باقی مانده و جامعه عمل نپوشیده است.

اکثریت این افراد قربانیان جنگ‌های ۴۰ سال اخیر در افغانستان هستند.

این معلولین که اکثرا نان آوران خانواده هایشان بوده‌اند توان انجام کارهای شاقه را ندارند و می‌گویند نهاد‌های حکومتی کار چشم‌گیری برای پشتیبانی و کمک به آن‌ها نکرده‌است.

در کنار دیگر مشکلات، آنچه آن‌ها را بیشتر از معلولیت رنج می‌دهد، ذهن و زبان تبعیض آلود جامعه‌است.

چهار دهه جنگ در افغانستان، حملات انتحاری، انفجار ماین‌های کنار جاده و بیماری فلج اطفال تقریبا همه روزه به جمعیت معلولین در افغانستان می‌افزایند.

در افغانستان دو نوع معلول وجود دارد یکی معلول جنگی و دیگری مادر زاد. شمار دقیق معلولین در افغانستان معلوم نیست، اما بر اساس گزارش‌ها رقم معلولین بیش از یک میلیون تن گفته شده‌است.

بر اساس معلومات وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، شمار معلولینی که نزد آنها ثبت است و حقوقشان را دریافت می‌کنند، ۱۲۰ هزار نفر می باشد.

به گفته مسئولان این اداره، معلولین کلی سالانه ۶۰ هزار افغانی و معلولین جرئی سالانه ۳۰ هزار افغانی از دولت دریافت می‌کنند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ می‌گوید: رقم معلولین با گذشت هر سال افزایش می‌یابد و سالانه نزدیک به ده هزار معلول اضافه می‌شود.

سیاووش کهزاد سخنگوی این کمیته گفت: کمک‌های آنان به معلولین افغان کافی نیست و ناامنی سبب شده تا نتاونند به نیازمندان مناطق دور دست کمک کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار