مدیرکل امور پایگاه های جهانی:

فلک الافلاک در وضعیت مناسب و پایداری به سر می برد

مدیرکل امور پایگاه های جهانی وضعیت بنای تاریخی فلک الافلاک را پایدار و مناسب عنوان کرد.

فلک الافلاک در وضعیت مناسب و پایداری به سر می بردبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ قلعه «فلک الافلاک»  یا دژ شاپور یکی از شاهکارهای معماری جهان است که در دوره ساسانیان در شهر خرم آباد بنا شده است.

این قلعه تاریخی بر فراز تپه‌ای مشرف ‌به شهر خرم‌آباد واقع‌شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل است؛ ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه عظیم تا سطح تپه 23 متر، مساحت کلی آن پنج هزار و 300 مترمربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به‌صورت هشت‌ضلعی نامنظم است.

فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی در خصوص وضعیت فلک الافلاک گفت: چندی پیش اخباری در شبکه های اجتماعی مبنی بر تخریب قلعه فلک الافلاک منتشر شد که با توجه به بررسی های کارشناسانه و تخصصی مشخص شد، مشکل تازه‌ای در چند سال اخیر برای این بنای ارزشمند تاریخی رخ نداده است و به نظر می‌رسد اخباری که منتشر شده غیرکارشناسی و غیرفنی است.

وی افزود: قلعه تاریخی فلک الافلاک پیشتر با مشکلات زیادی مواجه بود که در این چند سال اخیر با کمک ها و همکاری های مسئولان استان لرستان، اقدامات خوبی در این قلعه انجام گرفته است که بخشی از این اقدامات اساسی و زیربنایی و بخشی دیگر اضطراری بوده است.

مدیر امور پایگاه های میراث جهانی همچنین تاکید کرد: خوشبختانه در این سالها مردم به دلیل حساسیت ویژه‌ای که به این بنای تاریخی دارند، موضوعات این قلعه را پیگیری کرده اند و به واسطه همین پیگیری‌ها اتفاقات بسیار مناسبی صورت گرفته است؛ به طوری زمینه آزادسازی بخشی از قلعه را فراهم کرد.

به گفته عزیزی، یکی از اقداماتی که در این چند سال اخیر صورت گرفته، طرح استحکام بخشی است. همچنین اعتبارات بسیار خوبی برای این اثر تاریخی در نظر گرفته شده که بخش زیادی از این اعتبارات به آزادسازی قلعه اختصاص یافته است. چراکه این اثر یکی از کاندیدهای ثبت جهانی است و یکی از اولویت های ثبت جهانی مدیریت یکپارچه است.

وی اما به ساماندهی و حفاظت های کارشناسانه ای که در قلعه فلک الافلاک صورت گرفته اشاره کرد و افزود: ساماندهی محوطه قلعه فلک الافلاک و مرمت عمارت سرباز خانه از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است. همچنین در سال 84 طرح استحکام قلعه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان صورت گرفته جزو اقدامات اساسی به شمار می رود.

مدیر امور پایگاه های جهانی می‌گوید، در یکی دو سال اخیر اقدامات اضطرارای متعددی روی بنا انجام شده است؛ اما با این وجود یکسری ترک روی بدنه قلعه وجود دارد که بخشی از این ترک ها به دلیل سنگینی و فشار سقف هاست. سال گذشته سبک‌سازی سقف انجام شد؛ اما قطعا طرح استحکام بخشی که سال 84 آغاز شده، باید تداوم پیدا کند و اجرای بخش های باقیمانده به سرانجام برسد تا این طرح کامل شود.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.