باقری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رهبر جماعت الدعوه قصد شرکت در انتخابات سراسری ۲۰۱۸ پاکستان را دارد!

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: حافظ سعید رهبر پس از آزادی از بازداشت خانگی اعلام کرده در انتخابات سراسری ۲۰۱۸ پاکستان شرکت می‌کند!

باقری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:اسماعیل باقری تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آزادی حافظ سعید رهبر جماعت الدعوه از بازداشت خانگی اظهار کرد: او در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات سراسری ۲۰۱۸ پاکستان شرکت می‌کند.

تحلیلگر مسائل منطقه افزود: اخیرا دادگاهی در لاهور پس از بررسی پرونده حافظ سعید رهبر گروه جماعت الدعوه و سازمان تروریستی «لشکر طیبه»، حکم آزادی و لغو بازداشت خانگی او را صادر کرد.

وی ادامه داد: گفته می‌شود قاضی عبدالسمیع‌خان پیش از بررسی پرونده حافظ سعید سرکرده گروه جماعت الدعوه، حکم آزادی وی را در دادگاه لاهور صادر کرده بود که بر اساس آن حکم بازداشت خانگی حافظ سعید از ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ (جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶) به پایان می‌رسد.

باقری گفت: رهبر جماعت الدعوه پس از صدور حکم آزادی خود در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که پاکستان کشوری مستقل و آزاد است و هند به هیچ وجه نمی‌تواند به اهداف خود برسد و سرانجام کشمیر آزاد خواهد شد و ما به حمایت خود از مردم این سرزمین ادامه خواهیم داد.

تحلیلگر مسائل منطقه اضافه کرد: لازم به ذکر است که حافظ محمد سعید (متولد ۱۹۵۰) سرکرده گروه جماعت الدعوه و امیر لشکر طیبه، یکی از فعال‌ترین و بزرگترین گروه‌های مسلح در منطقه می‌باشد و بیشتر در کشمیر فعالیت می‌کند. لشکر طیبه بزرگترین سازمان افراطی  در جهان است که توسط هند، آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، روسیه و برخی کشور‌های دیگر به عنوان سازمانی تروریستی شناخته شده است.

وی تاکید کرد: حافظ سعید سرکرده لشکر طیبه در حملات مرگبار بمبئی در ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) مقصر دانسته شد. وی در هندوستان، به دلیل ارتباطش با لشکر طیبه و حملات علیه هند، به شدت تحت تعقیب بود. پس از آن بود که سازمان ملل نیز گروه لشکر طیبه را سازمانی تروریستی و حافظ محمد سعید را، به عنوان رهبر سازمان، تروریست اعلام نمود و در اردیبهشت ۱۳۹۱، آمریکا ۱۰ میلیون دلار جایزه برای کشتن وی به دلیل نقش او در حملات نوامبر ۲۰۰۸ در بمبئی اعلام کرد.

باقری ادامه داد: در حملات بمبئی که سه روز به طول انجامید، افراد مسلح در چندین نقطه حساس شهر، از جمله مراکز تجاری، ایستگاه‌های خط آهن و هوتل‌های بزرگ، اقدام به تیراندازی و بمب گذاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: حافظ محمد سعید همواره گفته است که جماعت الدعوه یک سازمان خیریه است و در اعمال خشونت آمیز از سوی گروه‌های ستیزه جو نقشی ایفا نکرده است. این در حالیست که امریکا و هند لشکر طیبه و جماعت الدعوه را جزو سازمان‌های تروریستی می‌دانند.

تحلیلگر مسائل منطقه اظهار کرد: حافظ سعید در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ به دستور دولت ایالتی پنجاب بازداشت خانگی شده بود که این مدت، یک بار نیز تمدید شد؛ تا اینکه اخیرا دادگاهی در لاهور حکم آزادی وی را صادر کرد و او نیز در اولین گفتگوی خبری خود اعلام کرد که لشکر طیبه یک گروه اسلامی است که خواهان مشارکت در انتخابات پاکستان است و از این طریق خواست اعلام کند که سازمان ما یک سازمان سیاسی و مدنی است و در عملیات‌های خشونت آمیز نیز دخالت ندارد.

وی افزود: همچنین این سازمان سعی کرده است با تغییر نام خود به جماعت الدعوه و یا نام‌های دیگر فعالیت‌های خود را به پیش ببرد. این در حالیست که لشکر طیبه یکی از بزرگترین گروه‌های سلفی جهادی در منطقه جنوب آسیا و پاکستان است که دارای تفکرات نزدیک به القاعده و داعش بوده و با بیشتر گروه‌های سلفی و افراطی ارتباط تنگاتنگ دارد.

باقری خاطرنشان کرد: از جمله اهداف لشکر طیبه احیای خلافت اسلامی در سرتاسر جنوب آسیا، تشکیل اتحادیه‌ای از کلیه کشور‌های دارای اکثریت مسلمان در همسایگی پاکستان و در نهایت آزادسازی کشمیر از نفوذ و سیطره هندوستان می‌باشد. در واقع آزادسازی کشمیر مهمترین هدف لشکر طیبه محسوب می‌گردد. اگر نگوییم لشکر طیبه ساخته و پرداخته سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) است، بدون شک ارتباطات تنگاتنگی با سرویس اطلاعاتی پاکستان دارد و از سوی پاکستان و عربستان سعودی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار