باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای در کشور/ هشدار به رانندگان کهگیلویه وبویراحمدی با زبان آمار

تصادفات رانندگی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است که نه تنها باعث کشتار انسان‌های سالم در بهترین دوره زندگی می‌شود، بلکه هزینه‌های مالی، روانی و درد و رنج زیادی را به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  در کشورما نیز علی رغم تلاش‌های انجام شده، آمار مرگ و خسارت‌های ناشی از تصادفات بسیار بالاست. بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد میزان تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در کشورمان چند برابر میانگین جهانی است که به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه ترافیک مجموعه عوامل موثر بر وقوع حوادث رانندگی را می توان به سه عامل خطای انسانی، اشکالات فنی خودرو و زیرساخت‌ها تقسیم کرد. 

 

سرعت غیر مجاز و عدم توجه به جلو مهمترین علت تصادفات 

 اما استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از کوچکترین استان های کشور محسوب می شود از این مرگ و میرها بی نصیب نبوده و با توجه به نرخ جمعیتی که دارد هر روزه به دلایل مختلف اعم از غیر استاندارد بودن جاده های درون و برون شهری، سرعت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی و عدم توجه به جلو تصادفات و موارد دیگر مرگ و میر زیادی دارد.

این استان دارای 8 شهرستان است که 4 شهرستان آن نوپا بوده و تاکنون آنگونه که باید و شاید شاخصه های جاده های استاندارد و قوانین راهنمایی و رانندگی  در آن پیاده نشده و هنوز تا استاندارد های کافی فاصله های زیادی دارد که همین علت باعث شده که مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی افزایش یابد.

این درحالی است که در سال جاری تصادفات منجر به فوت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که نشان می دهد   سرعت های غیر مجاز و عدم توجه به جلو از مهمترین علت های این تصادفات بوده است.

به گفته بسیاری ازکارشناسان تراکم بالای خودرو ها در بسیاری از مسیرهای استان، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از صدها نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای درکهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید.

این درحالی است که رتبه نخست تصادفات رانندگی به رانندگانی تعلق دارد که هنگام رانندگی تمرکز کافی نداشته و مشغول صحبت کردن با تلفن‌همراه، فرستادن پیامک، خوردن یا آشامیدن بوده‌اند.بی‌توجهی بسیاری از رانندگان به تابلوی حداکثر سرعت مجاز که سبب نداشتن کنترل راننده در کنترل خودرو و در نهایت موجب اتفاقات ناگوار مانند مرگ‌ و میر و معلولیت دائم   می‌شود.

 

تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای در کشور

 

فوت شدن 135 کهگیلویه وبویراحمدی در حوادث رانندگی

کامروز امینی ،مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان مصدومین تصادفات و حوادث رانندگی طی8 ماهه گذشته در استان اظهارکرد: حدود 135 نفر در حوادث رانندگی 8 ماه اول سال جاری جان خود را از دست داده اند که از این تعداد103نفر مرد و 32نفر زن بوده اند.

امینی با اشاره به اینکه برخی از تصادفات رانندگی منجر به مرگ افراد در محل حادثه می‌شوند، یادآور شد: آمار مصدومین ناشی از تصادفات در8ماه گذشته سال 96 سه هزار  624 نفر بودند.

این در حالی است که مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد آمار شش ماه اول سال 96 را اینگونه اعلام کرد و گفت:  بر اساس این آمار 91 نفر در شش ماه سال 96 در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 92 نفر بوده است.

وی بیان کرد:آمار مراجعه به مراکز پزشکی قانونی در سطح استان در حوادث رانندگی، شهرستانهای بویراحمد و دنا 61مورد ، گچساران 11 و کهگیلویه 19 مورد بوده است.

امینی عنوان کرد: 15مورد از تصادفات درون شهری، 71 مورد برون شهری و 5 مورد جاده روستایی بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: از این تعداد 26 نفر زن و 65 نفر مرد بوده که 41 نفر آنها مجرد و 50 نفر متاهل بوده اند.

وی بیان کرد: بیشترین آمار ثبت فوتی ها در ماههای فروردین با 20 مورد، مرداد با 18 مورد و خرداد با 17 مورد بوده است.

امینی افزود: از تعداد 92 نفر فوت در شش ماه سال 96در حوادث رانندگی، 24 نفر راننده، 22 نفر عابر، 45 نفر سرنشین یا ترک وسیله نقلیه ثبت شده است.

وی گفت: 59 مورد از تصادفات منجر به فوت در روز، 27 مورد در شب و 5 مورد در طلوع و غروب آفتاب بوده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: 40 مورد از تصادفات به علت برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر صورت گرفته، 22 مورد برخورد وسیله نقلیه با عابر متوفی، 18 مورد واژگونی و سایر موارد شامل برخورد وسیله نقلیه با شی ثابت، سقوط و حریق بوده است.

با این حساب و طبق آمار های دریافتی از پزشکی قانونی استان تنها در این دوماه گذشته 44نفر درحوادث رانندگی در جاده های استان فوت کرده ند.

با وجود آنکه در طول سال های گذشته روند تلفات جاده ای به ظاهر کاهش یافته اما هنوز در طول سال بیش از صدها نفر  در جاده های کهگیلویه و بویراحمد کشته می شوند؛ آماری که فاجعه ای بزرگ است اما انگارمسئولین بازهم نسبت به آن بی تفاوت شده و واکنش ها به آن چندان جدی نیست.

 

تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای در کشور

 

فاصله داشتن جاده های کهگیلویه وبویراحمد با استاندارد های جهانی

هرچند تلاش شده با افزایش اهرم های نظارتی بر تخلفات رانندگی تعداد تصادفات کاهش یابد اما هنوز آنچه در جاده های این استان اتفاق می افتد فاصله ای جدی با استانداردهای روز دارد و این مسیر طولانی هنوز برای نزدیک شدن به اولویت ها باید از سد مشکلاتی بزرگ بگذرد.

اما از دست رفتن بسیاری از جوانان در تصادفات و سوانح رانندگی  هزینه های مادی و معنوی بزرگی به وجود می آورد که شاید جبران آن دشوار و حتی غیر ممکن باشد،هزینه ای که تکرار دوباره آن تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای است.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده زیاد از خودروهای شخصی، سد معبر اصناف در پیاده روها، وجود دستفروش های دوره گرد در پیاده روها و ورودی شهرها و انجام حرکات خطرآفرین از سوی برخی جوانان با خودروها از جمله عوامل سوانح رانندگی است.

سرهنگ اسماعیل خوشوقت بابیان اینکه روان سازی ترافیک شهرهای این استان نیازمند تقویت فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، گفت: بخش عمده‌ای از مردم به‌ویژه در یاسوج مرکز استان با خودروهای شخصی تردد می‌کنند.

وی بیان کرد: 16 نفر در چند روز اخیر به دلیل انجام حرکات خطر آفرین شناسایی شدند.

 

تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای در کشور

خوشوقت عنوان کرد: توقیف خودرو و اعمال نمره منفی برای این رانندگان از برنامه‌های پیش بینی شده برای کاهش آن است.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری تلاش مسئولان برای جمع آوری دستفروشان و وانت بارهای دوره گرد، بیان کرد: رفع این چالش نیازمند فرهنگ سازی است.

خسارت مالی تصادفات جاده ای، طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی، سالانه هفت تا هشت هزار میلیارد تومان رسیده ( شامل ارقام ملموس و خسارت های فیزیکی، پرداخت خسارت خودرو، هزینه های بیمارستانی، پرداخت دیه فوت و نقص عضو است. (این رقم معادل چهار درصد تولید ناخالص داخلی طبق قیمت های جاری است )

خسارات معنوی و ارزش فرصت های از دست رفته مربوط به افراد فوت شده و مجروحان حادثه را به خسارات مادی آن اضافه کنیم رقم خسارت تصادفات جاده ای نزدیک به هشت تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

باید توجه داشت که آموزش، اعمال قانون، مهندسی راه ، خودرو و امداد و نجات در کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای موثر است و همچنین رانندگان باید با نهایت دقت و تمرکز رانندگی کرده و هنگام خواب آلودگی و عصبانیت از این کار پرهیز کنند.

نوسازی خودروهای فرسوده، برطرف کردن نقاط حادثه خیز جاده‌ای، ترویج فرهنگ صحیح رانندگی بین رانندگان نیز می‌تواند از میزان تلفات جاده‌ای تا حد زیادی بکاهد. 

تصادفات اخیر باید زنگ خطری جدی باشد هم برای مسئولان و هم مردم، از یک طرف مسئولان باید وظایف و مسئولیت های خود در بحث ایمن سازی معابر و جاده ها و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند و از سوی دیگر مردم باید رعایت قوانین و احترام به جان خود و همنوعان و رعایت جوانب احتیاط را همواره به عنوان یک الزام مد نظر داشته باشند.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.