قاتل خاموش در کمین است / توصیه های ایمنی جدی گرفته شود

با آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی احتمال مرگ ناشی از گاز گرفتگی نیز زیاد می شود.

با توجه به فصل سرما بخاری ها هم روشن شده است ، بخاری هایی که اگر درست و اصولی نصب نشوند موجب گازگرفتگی و مرگ افراد می شوند.
گازمنوکسیدکربن به قاتل خاموش معروف است چون بی بو و بی اثر و بی رنگ است، قاتلی که در طول سال و در فصل سرما بیشتر جان هموطنان را می‌گیرد.
هرساله توصیه‌هایی مبنی بر رعایت نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی ارائه می‌شود اما باز هم شاهد این گونه مرگ‌ها هستیم مرگ‌هایی که با رعایت اصول ایمنی از آن کاسته می‌شود.
مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانوی استان سمنان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت : در سال 95 در استان سمنان 9 نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

قاتل خاموش در کمین است / توصیه های ایمنی را جدی گرفته شود

وی افزود : خوشبختانه با رعایت نکات ایمنی در سال 96 آمار مرگ و میر بر اثر گاز منوکسید کربن در استان سمنان با کاهش چشمگیری به رقم 4 نفر رسید.
مدیرکل پزشکی قانوی استان سمنان گفت : در فصل سرد سال و با رعایت توصیه های ایمنی می توان زمستانی دل نشین با خانواده ها هدیه بخشید.
محمداطهری مدیرحوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گفت : گاز منوکسید کربن به علت بی رنگی و بی اثر بودن مشاهده نمی شود.
وی افزود : سر درد ، گیجی و کاهش سطح هوشیاری از علائم شایع بر اثر گازگرفتگی در فرد است.

قاتل خاموش در کمین است / توصیه های ایمنی را جدی گرفته شود

اطهری با اشاره به این که گاز منوکسید کربن جای اکسیژن را در بدن فرد می گیرد  گفت : اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده است رساندن اکسیژن وهوای تازه به فرد است.


مدیرحوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد :  برای نجات جان فرد مسموم منبع نشت گاز را باید شناسایی و قطع کرد و سریعاً با اورژانس 115 تماس گرفته شود.


رعایت چه نکاتی در نصب وسایل گرمایشی لازم است؟


سعید اسماعیل پور مدیرعامل سازمان آتش نشانی سمنان نیز گفت : از بخاری‌های بدون دودکش در منزل استفاده نشود.

وی افزود : قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
اسماعیل پور با اشاره به این که دودکش‌ لوازم گرمایشی باید 1 متر از پشت بام بالاتر باشد تصریح کرد : تمام دودکش ها باید دارای کلاهک Hشکل باشند.

قاتل خاموش در کمین است / توصیه های ایمنی را جدی گرفته شود

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی سمنان گفت : هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و از لوله های آکاردئونی به هیچ وجه استفاده نشود.

اسماعیل پور با اشاره به تست لوله های بخاری نیز تاکید کرد : اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد کنید.

با کمی رعایت نکات ایمنی و دقت در نصب لوازم گرمایشی هم میشه از حوادث احتمالی جلوگیری کرد و هم گرمای سلامتی را به خانواه ها هدیه بخشید.

انتهای پیام / ز

گزارش از عطیه زیاری

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.