18هزار معلول در کهگیلویه و بویراحمد

معلولان نشان دادند که محدودیت‌های جسمی و حرکتی مانع پیشرفت و موفقیت آنان نمی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد در همایش بزرگداشت روز جهانی معلول گفت: از18 هزار معلول در استان ۶۶ هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی استان هستند.

علیرضا موسوی امجد با اشاره به اینکه نرخ معلولیت در کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از میانگین کشوری است افزود: هم اکنون ۶۲۰۰ نفر معلول نیز در نوبت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی بیان کرد: اغلب عقب ماندگی‌ها در کهگیلویه وبویراحمد ناشی از اختلالات ژنتیک و مادرزادی است که به ترتیب عقب ماندگی ذهنی، معلولیت جسمی و حرکتی، نابینایی و ناشنوایی بیشترین نوع معلولیت‌ها در استان است.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد افزود: با اجرای طرح اجباری کردن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و آگاه سازی خانواده‌ها، گام موثری در جهت پیشگیری از تولد کودکان معلول دراستان برداشته شده است.

علیرضا موسوی امجد ادامه داد: پنج مرکز ویزیت در منزل، دو مرکز مراقبین خانگی، ۱۶ مرکز توانبخشی مجتمع روستایی و ۲۸ مرکز توانبخشی در استان به معلولان، خدمات رسانی می‌کنند.

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد هم در این همایش با تاکید بر اجرای قانون اشتغال ۳ درصد معلولان در دستگاه‌های اجرایی گفت: با خرید دست بافته‌های معلولان و مناسب سازی محیط و مبلمان شهری، زمینه حضور پر رنگ‌تر معلولان در عرصه‌های مختلف استان فراهم خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد ودنا در مجلس شورای اسلامی هم در جمع مددجویان بهزیستی تاکید کرد: همه تصمیم گیران، باید یکی از موضوعات مورد توجه آن‌ها، قشر معلولان باشد.

غلام محمد زارعی افزود: در مجلس شورای اسلامی، طرح‌های مربوط به معلولان، بیشترین حامیان را دارد و بیشترین نمایندگان مجلس به این طرح‌ها رای مثبت می‌دهند.

وی گفت: امید به زندگی و بالندگی در معلولان همواره به عنوان یک ظرفیت انسانی و فکری است که باید از آن استفاده و به آن توجه کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: معلولان نشان داده اند که محدودیت‌های جسمی مانع پیشرفت و موفقیت نیست و آنان در زمینه‌های ورزش، صنایع دستی و نقاشی و دیگر زمینه‌ها در جامعه، زبانزد و سرآمد هستند.

غلام محمد زارعی اضافه کرد: هر جا نیاز بود و خلاء قانونی در خصوص رفع مشکلات معلولان وجود داشته باشد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آماده حمایت و رفع این نواقص هستند.

درپایان این همایش از چند معلول موفق در زمینه‌های مختلف تجلیل شد.

انتهای پیام/غ

نرخ معلولیت در کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از میانگین کشوری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.