تشریح عوامل رشد آلودگی‌های رودخانه دز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول به تشریح عوامل رشد جلبک‌ها و آلودگی این رودخانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  فرهاد قلی نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: نگرانی ها و اعتراض شهروندان و دوستداران محیط زیست دزفول نسبت به وضع این روزهای رودخانه بسیار ارزشمند است اما باید گفت خوشبختانه هنوز برای رودخانه دز دیر نشده است و اگر همت ها بیشتر شود، می توانیم این معضل را مدیریت کنیم.

رئیس حفاظت محیط زیست دزفول عنوان کرد: با توجه به ورود فاضلاب ها از بالادست رودخانه در استان لرستان و انتقال سرشاخه های دز به این استان مقرر کرده ایم تا جلسه ای در خصوص پایش و کنترل وضعیت رودخانه با این استان نیز برگزار کنیم.

قلی نژاد افزود: پس از استقرار آزمایشگاه آب و فاضلاب، ماهانه در ۱۷ ایستگاه رودخانه، سنجش فیزیکی و شیمیایی صورت می گیرد. روز گذشته نیز یک سری سنجش های میکروبی را در سطح نقاط مختلف رودخانه به ویژه مبادی های فاضلاب آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه اکثر نقاط رودخانه از نظر آلودگی زیست محیطی شاخص های خوبی داشته است، تصریح کرد: در این بین، دو ورودی فاضلاب از سمت پارک میلاد و گاومیش آباد شرقی دارای شاخص متوسط هستند.

قلی نژاد در ادامه گفت: در حال حاضر فاضلاب های زیباشهر، چم گلک، تیپ ۲۹۲ زرهی، فاضلاب کوی حافظ، فاضلاب ناشی از پارک ساحلی ولیعصر، فاضلاب روستایی گاومیش آباد غربی، فاضلاب صنعتی کاغذ پارس هفت تپه و فاضلاب شهری از ایستگاه پمپاژ شرق به رودخانه دز ریخته می شود هر چند پس از احداث شبکه فاضلاب درصد زیادی از فاضلاب های شهری به این شبکه هدایت و منتقل شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان اینکه بخشی از پسماندهای بالادست لرستان وارد رودخانه شده و درپشت سد دز انباشت می شوند، افزود: این زباله ها را به راحتی و با قایق نمی توان به طور کامل جمع آوری کرد ضمن اینکه عمده این زباله ها از روستاهای شهر درود واقع در بالادست رودخانه دز یعنی رود سزار هستند.

قلی نژاد همچنین تصریح کرد: چند ماه پیش نیز تمام رستوران ها را مجاب کردیم تا فاضلاب خود را به شبکه فاضلاب شهری منتقل کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول همچنین با اشاره به معضل رشد جلبک در رودخانه دز گفت: ورود فاضلاب های خانگی، کاهش دبی رودخانه دز، کاهش سرعت جریان آب و رسوب گذاری کف رودخانه از جمله دلایل اصلی رشد جلبک ها و ایجاداین وضعیت نگران کننده و زشت در رودخانه دز است.

قلی نژاد در ادامه مهمترین راهکارها برای رفع مشکلات و معضلات رودخانه دز را ساماندهی فاضلاب کوی زیباشهر توسط شرکت آب و فاضلاب، ساماندهی فاضلاب شهر چم گلک، هدایت فاضلاب کوی حافظ و ورودی های پارک ولیعصر به شبکه فاضلاب شهری دزفول، جلوگیری از ورود فاضلاب ایستگاه پمپاژ شرق (گاومیش آباد)  توسط آبفا ، پاکسازی و لایروبی مناطق بحرانی رشد جلبک ها توسط شهرداری و امور آب، جمع آوری پل شناور و اقدامات فوری بازسازی توسط شهرداری، رهاسازی دبی خروجی مطابق حق آبه رودخانه دز توسط سازمان آب و برق خوزستان و تعمیر و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب تیپ ۲۹۲ زرهی برشمرد.

وی خواستار اهتمام ویژه مسئولان استان به رودخانه دز و همت و همکاری مدیران سازمان های مختلف شهرستان برای حفظ و نجات این رودخانه از آسیب ها و بحران ها شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: رودخانه دز درواقع شاهرگ حیات زیست محیطی شمال خوزستان محسوب می شود ضمن اینکه رودخانه کارون نیز از نظر دبی و کیفیت مدیون رودخانه دز است.

انتهای پیام/م

عوامل رشد جلبک ها و آلودگی این روزهای رودخانه دز تشریح شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار