اسپانیا حکم بازداشت بین‌المللی پوجدمون را لغو کرد

دادگاه عالی اسپانیا اعلام کرد حکم بازداشت بین‌المللی برای رئیس سابق دولت کاتالونیا و چهار نفر از همراهانش را لغو کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه، دادگاه عالی اسپانیا اعلام کرد حکم بازداشت بین‌المللی برای کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت کاتالونیا و چهار نفر دیگر از اعضای کابینه پیشین لغو شده است. پس از آن‌که پارلمان محلی کاتالونیا به طور یکجانبه از اسپانیا اعلام استقلال کرد، وی همراه با وزرای سابق کابینه‌اش به بلژیک گریخت.

دادگاه عالی اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد قاضی این پرونده تصمیم گرفته است حکم بازداشت بین‌المللی این 5 نفر را لغو کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که پوجدمون و چهار وزیر پیشین کابینه او اعلام کرده اند برای شرکت در انتخابات محلی که قرار است در تاریخ 21 دسامبر برگزار شود، به اسپانیا باز می‌گردند.

با این‌حال، این قاضی اعلام کرده است حکم بازداشت داخلی این افراد همچنان پا برجا خواهد بود و به این ترتیب، در صورت ورود به خاک اسپانیا، این افراد دستگیر خواهند شد.

این قاضی همچنین توضیح داد وجود حکم بازداشت اروپایی برای این افراد می‌تواند تحقیقات درباره سران دولت پیشین کاتالونیا را، که برخی از آن‌ها هم اکنون در اسپانیا هستند، مختل کند. این افراد به شورش، نافرمانی و اختلاس بودجه دولتی متهم شده اند.

این قاضی اعلام کرد بلژیک نیز می‌توانسته است برخی از دلایل صدور این حکم بازداشت را رد کند که این مسئله می‌توانست به کاهش اتهامات علیه این پنج نفر بیانجامد و نابرابری‌هایی را نسبت به اتهامات علیه اعضای پیشین کابینه کاتالونیا که در اسپانیا حضور دارند، ایجاد کند.

این تصمیم یک روز پس از حضور پوجدمون و چهار وزیر پیشین کابینه‌اش در جلسه‌ای در بلژیک درباره استرداد آن‌ها به اسپانیا اتخاذ شد.

قرار است قاضی این پرونده در بلژیک، تصمیم خود را تا روز 14 دسامبر اعلام کند.

همچنین، به تازگی رقابت‌های انتخاباتی محلی کاتالونیا آغاز شده است. شب دوشنبه، پوجدمون به صورت ویدیویی با طرفداران خود در کاتالونیا گفتگو کرد.

پس از اعلام استقلال کاتالونیا در روز 27 اکتبر، مادرید دولت کاتالونیا را منحل، وضعیت خودمختاری این منطقه را لغو و انتخابات زودهنگام محلی را در آن اعلام کرد. مقامات اسپانیا امیدوارند این انتخابات بتواند شرایط عادی را به منطقه کاتالونیا بازگرداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار