خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

اقدام حساب شده عربستان در لبنان نتیجه عکس داد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی شکست طرح سعودی‌ها در استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از سمتش پرداخت.

اقدام حساب شده عربستان در لبنان نتیجه عکس دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بیروت با عنوان «اقدام حساب شده عربستان در لبنان نتیجه عکس داد» نوشت: بازگشت سعد حریری به لبنان و عقب نشینی از درخواست استعفایش به معنی شکست طرح سعودی‌ها در اولین گام آن است و عربستان دیگر در شرایطی نیست که خواسته هایش را به لبنانی‌ها تحمیل کند.

یک ماه قبل عربستان سعودی به سعد حریری، نخست وزیر لبنان فشار آورد تا وی در اقدامی عجیب با هدف مهار ایران، به عنوان رقیب منطقه ای عربستان، از مقام خود کناره گیری کند. ولی پیامد این اقدام، چیزی کاملا بر عکس به همراه آورد. نه تنها حریری روز سه شنبه استعفای خود را پس گرفت بلکه بازی قدرت عربستان در نهایت گروه های اختلاف زده لبنان را بر آن داشت به منظور جلوگیری از بحران سیاسی در کشور، در کنار هم قرار بگیرند. کابینه لبنان روز سه شنبه با انتشار بیانیه مشترکی از تعهد و پایبندی خود به دوری گزیدن از مناقشات منطقه ای خبر داد و ظاهرا به داستان یک ماهه استعفای حریری پایان داد.

عربستان سعودی سال های سال از حریری حمایت کرد به این امید که وی روزی علیه جنبش قدرتمند و شیعه حزب الله لبنان مبارزه کند. ولی در سال 2016 یک توافق و مصالحه تاریخی در لبنان میان گروه های سیاسی این کشور حاصل شد که حریری را به ریاست دولتی رساند که وزرای حزب الله نیز در آن حضور داشتند. ولی بنا به گفته یک منبع نزدیک به نخست وزیر لبنان، با گذشت یک سال از نخست وزیری حریری، سعودی ها از نفوذ روز افزون حزب الله ناراحت شدند و تهدید کردند به لحاظ مالی به لبنان فشار بیاورند.

این منبع گفت: «زمانی که حریری در اوایل نوامبر به عربستان سعودی رفت، بسیار شگفت زده شد. وی تصور می کرد که در این سفر درباره طرح های اقتصادی صحبت خواهد کرد ولی خود را در مواجهه با فهرستی از تحریم های اقتصادی یافت که سعودی ها علیه لبنان علم کرده بودند.»

ریاض تهدید کرد 160 هزار لبنانی را که در کشورهای حاشیه خلیج فارس کار می کنند اخراج و تجار منطقه را به قطع سرمایه گذاری ها در لبنان تشویق خواهد کرد. این منبع گفت: «این برای کشور لبنان فاجعه بار بود. حریری با شرایط بسیار دشواری روبرو شد.»

حریری 47 ساله متن استعفای خود را نوشت و آن را به گونه ای تنظیم کرد که فکر می کرد باعث جلب نظر سعودی ها خواهد شد.

این منبع به این خبرگزاری گفت: «حریری به لحاظ حقیقی زندانی نبود ولی سعودی ها به وی گفتند اگر به لبنان برگردی، ما شما را به عنوان حزب الله در نظر خواهیم گرفت و دولت شما از نظر ما دشمن خواهد بود.» این منبع افزود:«سعودی ها به حریری گفتند: «ما لبنان را همانند قطر مجازات خواهیم کرد.» عربستان ماه هاست قطر را تحت محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

حریری بعد از استعفا، دو هفته در ریاض ماند تا جایی که این گمانه زنی ها تقویت شد که وی را مقامات عربستانی، گروگان گرفته اند.  وی در نهایت به بیروت بازگشت و با متوقف کردن روند استعفای خود، وارد رایزنی و مشاوره با رقبای سیاسی شد. وی روز سه شنبه اولین نشست کابینه خود را از زمان بازگشت به بیروت برگزار کرد و اعلام نمود استعفای خود را پس گرفته است. وی همچنین اعلام کرد لبنان به بی طرفی در مناقشات منطقه ای پایبند است.

انتهای پیام/

 

شکست طر‌ح‌های سعودی ها در لبنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
حریری بایدبداندکه یک شهروند لبنانی است نه آلت دست سعود وی باید برای ملت خودش بیشترمهربان باشدتاسعودی،تکیه برآل سعودتکیه برکوه یخ درتابستان گرم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
مگه عربها اقدام حساب شده هم دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
بایدهمینطور پای آل سعود را مثل پای گربه توپوست گردو گذاشت بشرطی که حریری به حزب الله احترام بذاره وبه حرف خود درحمایت از سیاست های لبنان درقبال عربستان پایبند باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
مرگبر ال سعود
آخرین اخبار