صابری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید از قیمت‌گذاری خدمات دفاع کنند

متخصص بیهوشی گفت: مجرای وزارت بهداشت ونظام پزشکی باید از قیمت‌گذاری دفاع کرده و درتصمیمات نظام سلامت نظرات پزشکان لحاظ شود.

17///وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید از قیمت‌گذاری خدمات دفاع کنندمسعود صابری متخصص بیهوشی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:تصمیمات ناگهانی در نظام سلامت و با کمترین ورود نظرات پزشکان تحدیدی برای نظام سلامت است و باید متولیان سلامت در موضوعات گوناگون و تصمیم‌گیری‌های مهم از نظر پزشکان و انجمن‌های پزشکی بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات جامعه بیهوشی مشکلات تعرفه و نابرابری و ناعدالتی آن نسبت به سایر رشته‌هاست که انگیزه‌های آموزش دادن، آموزش دیدن و انگیزه انتخاب رشته نخبگانی که بیهوشی را به عنوان انتخاب اول در نظر داشتند کمرنگ می‌کند و این به نفع نظام سلامت نیست.

صابری بیان کرد: با ایجاد طرح تحول و برای ایجاد انگیزه پزشکان و تعهد برخی پزشکان که زیر میزی می‌گرفتند تعرفه‌های را دوبرابر کردند که 2 برابری تعرفه‌ها شامل حال پزشکان بیهوشی هم شد، اما در  جایی که تعداد اعمال جراحی و استقبال مردم خیلی زیاد شود و حجم درآمد کلی بیهوشی زیاد شد، جامعه بیهوشی نیز خدمات خود را انجام می‌داد که برخی نظرات مانع ادامه کار شد و درآمد متخصصان بیهوشی برای بعضی گروه‌ها مطلوب نبود.

متخصص بیهوشی اظهار کرد: سلامتی بزرگترین و مهمترین موضوع از نگاه پزشکان است، به عنوان مثال آیا صحیح است برای عمل شوک 80 هزار تومان گرفته شود، آیا بیهوشی یک فرد 80 ساله با جوان 20 ساله و ملاحظات آن یکسان است، حرف جامعه بیهوشی این است که ارزش خدمات پزشکان بیهوشی به ازای هر خدمت باید درست تعریف شود.

وی گفت: هنوز هیچ مسئولی از وزارت بهداشت پاسخگوی جامعه بیهوشی نبوده و البته دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صحبت‌هایی را داشته‌اند اما سوال ما این است که چرا کتاب تعرفه از ابتدا درست انجام نشده که حالا بخواهیم بازنگری داشته باشیم و جای مناظره تلویزیونی و پاسخگویی متولیان سلامت در این عرصه خالی است.

صابری اظهار کرد: اگر در نظر بگیریم قیمت واقعی بیهوشی برای عمل جراحی 500 هزار تومان است در بازار رقابت یک متخصص که کار کمتری بلد است با 100 هزار تومان  کار انجام می‌دهد که تنها عوارض آن به بیمار برمی‌گردد و خیلی‌ از افراد جامعه که از عوارض آگاهی ندارند به دلیل قیمت پایین به سمت متخصصان کم تجربه می‌روند که در اینجاست جامعه بیهوشی می‌گوید مجرای وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید در بحث قیمت‌گذاری از جامعه بیهوشی دفاع کند.

آموزش مهمترین رکن ارتقای سلامت

متخصص بیهوشی مراقبت‌های ویژه و درد گفت:‌ آموزش مهمترین رکن در  ارتقای سلامت جامعه و ارتقای نظام سلامت است که اگر متولیان سلامت در برخی تصمیمات نظرات انجمن‌های علمی پزشکی را به کار نگیرند و بدون مداخله آنها تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند، این موضوع نیز به حاشیه رانده می‌شود که امیدواریم متولیان سلامت کشور در راستای سلامت هموطنان این موضوع را مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار