عشق‌های دانشجویی در مسیری ناهموار

یک مشاور علوم تربیتی گفت: ازدواج‌های دانشجویی معمولا پیوندی موفق نبوده مگر در مواردی که دانشجویان از مشاوره‌های قوی در دانشگاه بهره بگیرند.

ازدواج‌های دانشجویی چه سرنوشتی دارند؟مریم کاویانی مدرس و مشاور علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ازدواج دانشجویی با اشاره به اینکه این آیین در کشور ما از شکل سنتی که خانواده‌ها انتخاب‌گر هستند (مراسم خواستگاری) تا شکل مدرن آن که دختر و پسر خود، یکدیگر را انتخاب می‌کنند وجود دارد اظهار داشت: یکی از شیوه‌های مدرن آشنایی برای ازدواج، آشنایی دختر و پسر در دانشگاه‌ها و ازدواج دانشجویی است که خود دارای محاسن و معایبی است.

کاویانی در خصوص مزایای ازدواج دانشجویی اظهار کرد: محاسن آشنایی و ازدواج به سبک دانشجویی این است که دختر و پسر یکدیگر را در حالت‌های مختلف و طبیعی مشاهده می‌کنند و رفتارها حالت تصنعی ندارند در حالی که به شیوه سنتی افراد می‌توانند در جلسات خواستگاری خود واقعی‌شان را نشان ندهند و مخفی کنند.

وی ادامه داد: در ازدواج دانشجویی دختر و پسر همدیگر را می‌بینند و حتی ممکن است در محیط دانشگاه به یکدیگر پیشنهاد ازدواج بدهند و این آشنایی موجب ایجاد علاقه بین طرفین شود.

این مشاور علوم تربیتی خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر از مدت آشنایی دختر و پسر دانشجو در محیط دانشگاه می‌گذرد میزان علاقه افزایش می‌یابد که این مساله می‌تواند یک آسیب تلقی شود و این در حالی است که هنوز دختر و پسر مورد تائید خانواده‌های دو طرف نیستند و چنانچه هرکدام از خانواده‌ها مخالف ازدواج باشند مشکلاتی برای زوجین پیش خواهد آمد که می‌تواند درگیری‌هایی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: معمولا دانشجویان در سنین پایین‌تر از تجربیات کافی برای همسرگزینی برخوردار نبوده و از معیار‌های انتخاب همسر اطلاعات کمی دارند و در نتیجه بررسی همتایان به خوبی انجام نمی‌شود که این امر،  مساله‌ساز خواهد بود.

خرده فرهنگ‌ها؛ عامل اختلاف در زوجین

کاویانی با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌ها برای پیشگیری یا درمان مشکلات دانشجویان به خصوص در زمینه ازدواج اقدام به تاسیس مراکزمشاوره دانشجویی کرده‌اند اظهار کرد: مشاوران زبده و آگاه از مسائل جوانان در این مراکز به ارائه مشاوره و دادن راهکار‌های مناسب با توجه به مشکلات دانشجویان مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه علی رغم تمهیدات اندیشیده شده در مساله‌ ازدواج دانشجویی هنوز مشکلات فراوان در این زمینه وجود دارد اظهار کرد: مثلا دانشجویان از شهر‌های مختلف در یک دانشگاه درس می‌خوانند و پس از اینکه در درگیری عاطفی نسبت به هم فارغ التحصیلی شدند و هر یک به شهر‌های خود بازگشتند مشکلات جدیدی از جمله دوری مسافت بین محل زندگی دختر و پسر، تفاوت فرهنگ‌های بین دو شهر و یا اینکه پس از ازدواج در شهر کدام یک از آن دو سکونت داشته باشند ایجاد می‌شود.

ازدواج‌های معمولا ناموفق دانشجویی

وی با بیان اینکه ازدواج‌های دانشجویی، معمولا ازدواج‌های موفقی نبوده، گفت: در مواردی که دانشجویان از بلوغ عقلی برای انتخاب برخوردار باشند و تمام شرایط را از قبل پیش‌بینی کرده اند یا از مجرای مشاوره‌های قوی در دانشگاه به سمت ازدواج صحیح‌تر و منطقی‌تر راهنمایی شده‌اند، امکان موفقیت بیشتر است.

کاویانی یادآور شد: آنچه مسلم است دانشگاه محلی برای کسب تجارب مختلف برای دانشجویان و کارکنان است به شرطی که دانشجویان در این مکان از تجربیات اساتید برتر و فهیم استفاده کنند و آگاهی خود را در همه زمینه‌ها به ویژه ازدواج افزایش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار