بیش از ۳۰ درصد املاک شهر سنندج موقوفه است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: بیش از ۳۰ درصد املاک و زمین های موجود در شهر سنندج موقوفه است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه کردستان، حجت الاسلام مصطفی نوروزی در نشست تخصصی وقف با اعضای شورای شهر سنندج  گفت: حل مشکلات مربوط به این املاک نیازمند تعامل و همکاری هر چه بیشتر اوقاف و شهرداری است.

وی با بیان اینکه اوقاف و شهرداری می توانند بیشترین همکاری را در زمینه های اقتصادی و اجتماعی داشته باشند، افزود: ایجاد عدالت اجتماعی و یکسان سازی خدمت رسانی به مناطق بالا و پایین شهر با تعامل این دو نهاد قابل انجام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان تاکید کرد: در مواردی که ساخت و ساز توسط متولیان موقوفات غیر متصرفی در سطح شهر انجام می شود پرداخت تمامی حق و حقوق شهرداری و اخذ مجوزهای لازم باید در دستور کار باشد چون ما جدای از موقوفات برای حق و حقوق شهرداری نیز احترام قائل هستیم.

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه شهرداری هم اکنون مبالغی به موقوفات استان بدهکار است، گفت: برای همکاری بیشتر اوقاف و شهرداری و رفع مشکلات موجود می توان از فرصت ها و پتانسیل های موجود استفاده کرد.

رئیس شورای شهر سنندج نیز در این نشست با اشاره به تغییر و تحول های جدید در مدیریت شهرداری گفت: مطالبات اوقاف از شهرداری مربوط به سنوات گذشته است.

جلال شریعتی گفت: این بدهی در زمانی گریبانگیر شورا و شهرداری سنندج شد که تغییر و تحولات فراوانی در بدنه شهرداری انجام شده بنابراین به تعامل و همکاری اوقاف با شهرداری در این ارتباط نیاز داریم.

وی افزود: هم اکنون در شهر سنندج نیاز فراوانی به سرمایه گذاری با تعاریف فرهنگی و تفریحی است و در صورت ایجاد تفاهم، اوقاف می تواند در این زمینه تعامل و همکاری تاثیر گذاری با شهرداری داشته باشد.

شریعتی ادامه داد: سرمایه گذار به شرطی وارد همکاری با شهرداری می شود که راهی هموار برای بهره برداری از سرمایه خود در اختیار داشته باشد و این مهم نیازمند تعامل همه جانبه همه دستگاه ها با شهرداری است.

رئیس شورای شهر سنندج یادآور شد: انتظار می رود در صورتی زمین موقوفه در قالب قانون و با رعایت موازین شرعی برای ایجاد پروژه مناسب باشد، اوقاف در راستای حفظ سرمایه گذاران با شهرداری تعامل کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج نیز گفت: عدم رعایت قوانین وقفی و تجاوز به اراضی موقوفات یک معضل شهروندی است و همانطور که رعایت فرهنگ شهروندی نیازمند ایجاد حس تعلق خاطر بین شهروندان است رعایت حقوق موقوفات نیز باید به عنوان یک ارزش شرعی و قانونی مورد توجه مردم قرار گیرد.

مجید شاه ویسی گفت: هر موقوفه ای متعلق به عموم مردم است و انتفاع از آن، نه تنها برای مردم سنندج و استان کردستان بلکه برای مردم کشور است.

استان کردستان یک هزار و 934 موقوفه دارد که یک هزار و 144 مورد از این موقوفات انتفاعی و 790 مور نیز منفعتی است.

از سال گذشته تاکنون 81 مورد وقف جدید در کردستان به ثبت رسیده و بیش از 90 درصد از موقوفات استان نیز وقف بر مساجد است.

انتهای پیام/م

ثبت 81 مورد وقف جدید در کردستان طی سال گذشته

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.