عضو هیئت‌رئیسه مجلس ؛

قرارگرفتن شهرهادرگسل‌های زلزله تلنگری برای مسئولان شهرهاست

امیرآبادی گفت:منطقه یک شهرقم دربرابرزلزله آسیب‌پذیربوده وبعدازآسیب دیدن این منطقه مشکل خدمات‌رسانی وجوددارد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛محلات فرسوده‌ای در فضای شهری قم وجود دارد که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بعضاً منحصر به خود را دارد، این محلات و بافت‌ها از یک‌سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری بوده و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و وجود مشکلات اجتماعی، امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر سیل، آتش‌سوزی و به‌ویژه زلزله و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند.

حادثه خبر نمی‌دهد، این جمله‌ای است که همه آن را شنیده‌اند، اما متأسفانه کمتر کسی به آن توجه می‌کند و شاید زلزله کرمانشاه زنگ خطری و تلنگری برای دیگر شهرها و استان‌ها و یا زنگ خطری برای مدیران و مسئولان باشد که هرچه زودتر فکری برای بافت‌های فرسوده شهرشان کنند.

قرار گرفتن شهرهای کشور در گسل‌های مختلف زلزله تلنگری برای مسئولان شهرهاست که به بافت‌های فرسوده شهر توجه ویژه‌ای داشته باشند، چراکه ممکن است حادثه بعدی در شهری دیگر باشد، نیازی به قانون‌گذاری پیرامون این موضوع وجود ندارد، به دلیل اینکه قوانین زیادی درباره این موضوع وجود دارد، درواقع شورای اسلامی شهر قم باید در این زمینه وارد شود.

در موضوع بافت‌های فرسوده در بحث تفکیک‌ها و ادغام‌هایی که صورت می‌گیرد قانون‌گذار یک سری پیش‌بینی‌هایی را داشته است، اما اکنون کار مجریان بوده و اگر شورای شهر، شهرداری را به‌عنوان یک مجری بداند می‌توانند بر اساس قوانین تصویب‌شده امتیازهایی را بدهند.

اعتباراتی از بخش سفر مقام معظم رهبری برای بازگشایی خیابان دروازه ری از بافت فرسوده‌ای در آن منطقه 18 متری پیش‌بینی شد و با تجربه‌ای که داریم به نظر می‌رسد 18 متر کم باشد، بنابراین باید در این موضوعات با آینده‌نگری بیشتری مسائل را موردبررسی قرار دهیم.

منطقه یک شهر قم نسبت به سایر نقاط شهر در برابر زلزله آسیب‌پذیر بوده و بعد از آسیب دیدن این منطقه مشکل خدمات‌رسانی نیز در این محله وجود دارد، همچنین با توجه به کوچه‌های باریک محله آذر و چهار مردان امکان ورود ماشین‌های ارائه خدمات نیست.

بخشی از شهر که به‌نوعی در دهه اخیر ساخته‌شده بر اساس ساخت ساز فنی و مهندسی نبوده و به‌طور مشخص بیشتر بافت‌های فرسوده در منطقه یک شهری ازجمله خیابان آذر، چهار مردان و بخشی از منطقه دو شهر قرار دارد.

طرحی که در این رابطه وجود داشته و بازدیدی را که به‌اتفاق مسئولان انجام‌ داده‌ایم، پیرامون جذب توریست و ماندگاری توریست مذهبی در شهر است، ولی می‌توانیم در این مباحث فعالیت‌های مطلوبی انجام دهیم، چراکه زائرانی که به قم سفر می‌کنند، می‌توانند از مسیر گذر خان واردشده و از مکان‌های قدیمی بازدید کنند و در مسیر از شاه حمزه، آب‌انبارهایی که در منطقه وجود داشته و درنهایت از چهل اختران بازدید کنند و این مسیر به‌عنوان یک مسیر بازآفرین محله‌ای پیش‌بینی‌شده که در این رابطه فعالیت‌های خوبی انجام‌شده است.

نیاز به یک سری پارک‌ها و بوستان‌هایی در منطقه یک هستیم که مجموعه‌ای هم‌اکنون پشت مسجد چهار مردان آغازشده و شهرداری برای این منظور 5 هزار متر را پیش‌بینی کرده که پیشنهاد ما در آن منطقه 3 هکتار است.

متأسفانه از خیابان معلم تا 15 خرداد و شاه سید علی، یک بوستان منطقه‌ای وجود ندارد، ازاین‌رو باید با ایجاد چنین فضاهایی به احیای بافت‌های فرسوده کمک کرد.

در بحث قانون‌گذاری در برنامه ششم چند مسئله مشاهده‌ شده که می‌تواند به بافت‌های فرسوده کمک کند، همچنین مسائلی پیرامون بازآفرینی محله‌ها و بافت فرسوده پیشنهادشده و در کمیسیون تلفیق هم رأی آورده و در صحن مجلس نیز تصویب‌شده است، که دولت و وزارت خانه‌ها مکلف شده‌اند یک سری از محله‌ها را با همکاری شهرداری‌ها و راه شهرسازی بازآفرینی کنند.

بخشی از مسائل پیرامون بافت فرسوده باید در ساخت‌وسازها انجام شود، البته طرح‌های متعددی در این رابطه وجود دارد، اما به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم تسهیلاتی را برای این حوزه قائل شویم و یا خود مردم واردشده و بافت‌های فرسوده را احیا کنند، قطعاً در این زمینه می‌توانیم خوب عمل کنیم.

انتهای پیام/ح

مناطق شهری قم در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند/خدمت‌رسانی در بافت فرسوده با مشکل روبروست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار