مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

تا سقف 250 میلیارد تومان، کارگروه اشتغال شهرستان توانایی دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: تا سقف 250 میلیارد تومان، کارگروه اشتغال شهرستان توانایی دارد تا طرح‌ها را تصویب و به بانک‌ها معرفی کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن نیرومند امروز در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان اصفهان اظهار کرد: تمام فعالیت‌های اقتصادی دولت معطوف به ایجاد ثبات اقتصادی در فضای کشور بود و نهایتاً تلاش‌های دولت منجر شد تا نرخ تورم کنترل شود و به ده درصد برسد.

وی با بیان این که کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات ارزان قیمت برای فعالان اقتصادی از جمله دستور کارهای دولت بوده است، بیان کرد: از ابتدای سال گذشته برنامه‌ای فراگیر برای اشتغال فراگیر تدوین شد و در اردیبهشت سال جاری به کلیه استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان این که در اشتغال فراگیر صرفاً تأمین مالی مطرح نیست، عنوان کرد: رشد فراگیر نیز یکی از رویکردهای اصلی است و دولت به این نتیجه رسیده است که صرفاً به کارگیری ابزارهای سیاسی در کلان اقتصاد اثرگذار نیست.

وی با بیان این که یکی دیگر از رویکردهای دولت، اصلاح نظام ارتباط دولت با بخش خصوصی در کشور بوده است، مطرح کرد: ابزارهایی که دولت در این زمینه به کار برد، عقد قراردادهای همکاری با بخش خصوصی بوده است اما امروز رویکرد دولت این است که تنها نظارت کند و مستقیماً وارد چرخه نشود.

نیرومند ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور داشتیم باید نیروی کار خود را توانمندسازی کنیم در حالی که مطلوب این است دانشجویان را بر اساس نیازهای کشور، آموزش دهیم.

وی با اشاره به در دستور کار بودن ایجاد 970 هزار شغل در سال 96 در کشور، تصریح کرد: متناسب با نیازهای استان در حال فعالیت هستیم و دولت مصمم است تا پایان برنامه ششم، نرخ بیکاری را به 8 برساند و باید بگویم بنا بر آمارها چرخ اقتصاد به حرکت افتاده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: بر اساس بودجه 96 سهم اصفهان از تسهیلات اشتغال‌زایی سهم قابل توجهی است که البته امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بخشی از این اعتبارات را جذب کنیم البته دولت نمی‌خواهد صرفاً پول تزریق کند بلکه به دنبال حمایت از طرح‌هایی است که اشتغال‌زایی و آورده مالی خوبی داشته باشد.

وی با بیان این که تولید محصولات گلخانه‌ای و دارویی تا صنایع مرتبط به تولید برق جزئی از رسته‌هایی است که مورد حمایت دولت است، تأکید کرد: تا سقف 250 میلیارد تومان، کارگروه اشتغال شهرستان توانایی دارد تا طرح‌های را تصویب و به بانک‌ها معرفی کند.

نیرومند با بیان این که با توجه به قانون اشتغال پایدار در مناطق روستایی، مجلس به دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه منابع ملی با نرخ بازپرداخت 6 درصد به متقاضیان را داده است، افزود: سهم استان اصفهان بالغ بر 350 میلیارد تومان است و دوره بازپرداخت تسهیلات، 6 ساله است.

وی بیان کرد: پیش از این برای اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در مناطق روستایی در مجموع، 300 میلیارد تومان در نظر گرفته بودند، یادآوری کرد: این در حالی است که امروز فقط برای اصفهان، 350 میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند و سهم هر بخش از این میزان اعتبار، مشخص شده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بیان کرد: برنامه اشتغال فراگیر که طرح اصلی دولت در حوزه اشتغال است و احتمالاً تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی می‌شود مستلزم همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه‌های مربوطه است.

وی با بیان این که اعتبارات مشاغل خانگی اصفهان در سال جاری، بیش از 20 برابر سال گذشته است، عنوان کرد: اما دغدغه‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که از سال 90 تا کنون بیش از 120 هزار مجوز برای مشاغل خانگی صادر شده است اما آمار دقیقی وجود ندارد که کدام یک از این مشاغل خانگی واقعاً در حال کار هستند.

نیرومند ادامه داد: 75 درصد اعتبار استان در حوزه مشاغل خانگی در حوزه پشتیبان مصرف می‌شود و سال گذشته در بخش پشتیبان 200 شغل ثابت ایجاد شد و تجربه نشان داده سرمایه گذاری در بخش پشتیبان، پایدارتر و قابل کنترل‌تر است.

وی با بیان این که یکی از مباحثی که در طرح اشتغال فراگیر دنبال می‌شود کارورزی است، تصریح کرد: بیکاری فارغ‌التحصیلان در اصفهان از میانگین کشوری بیشتر است، تا کنون بیش از  سهم استان، افراد واجد شرایط در طرح کارورزی استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند و به همه فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم که در سامانه کارورزی ثبت نام کرده و از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متخصص استفاده کنند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تأکید کرد: جامعه هدف ما تنها صنعت نیست بلکه کلیه فعالیت‌های اقتصادی استان شامل فعالیت‌های خدماتی و صنعتی این قابلیت را دارند که از کارورزان برای اشتغال آن‌ها و رفع نیاز نیروهای خود استفاده کنند و اتاق اصناف نیز در بحث کارورزی می‌تواند بسیار کمک کند چرا که با به کارگیری کارورزان، کارفرمایان تا دو سال معاف از بیمه می‌کند.

وی در پایان با بیان این که نرخ مشارکت خانم‌ها در اشتغال و اقتصاد در اصفهان بالاتر از میانگین کشوری و رقم 16 درصد است، یادآوری کرد: بنابراین لازم است تا بستری برای اشتغال جدی بانوان در خانه فراهم کنیم نه این که به صورت تفریحی کار کنند بنابراین باید نگاهی جدید به مشاغل خانگی داشته باشیم و مشاغل خانگی را صرفاً به تولید ترشی و کالاهایی از این دست نبینیم، یکی از مشکلات ما در استان اصفهان، طولانی بودن روند صدور مجوز و استعلامات است.

 

انتهای پیام/م

 

مشارکت بانوان اصفهانی در اقتصاد، بیشتر از میانگین کشوری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.