قهرمان ژیمناستیک ایران: پدرم آرزو داشت کشتی گیر شوم

سعید رضا کیخا دارنده مدال برنز خرک حلقه درمسابقات آسیایی از دغدغه های این روزهای خود می گوید.

به گزارش خبرنگار پایه وآبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان  سعید رضا کیخا پسر محجوب شیرازی نامش این روزها به واسطه عملکرد کم نظیرش در خرک حلقه در رویدادهای مختلف بر سر زبان ها افتاده است. نقره مسابقات تویوتا کاپ در خرک حلقه، برنز خرک حلقه در مسابقات قهرمانی آسیا، برنز خرک حلقه مسابقات جام جهانی باکو و کسب یک نقره و یک برنز تیمی در بازی های کشورهای اسلامی از جمله افتخارات کیخا است.

 

پدرم دوست داشت " کشتی گیر " شوم

کیخا درباره چگونگی ورودش به عرصه ژیمناستیک اظهار کرد: ژیمناستیک را از شیراز آغاز کردم. پدرم کشتی کار می کرد و آرزو داشت من هم یک کشتی گیر حرفه ای شوم. اما می دانست ژیمناستیک یک رشته پایه است و هر ورزشکار برای کسب موفقیت باید کار خود را از ژیمناستیک آغاز کند. به همین دلیل مرا در کلاس ژیمناستیک ثبت نام کرد. کم کم در استان، منطقه و کشور عملکرد خوبی از خودم نشان دادم و در ژیمناستیک ماندگار شدم. با زحمات خانواده، مربیان ، اداره ورزش و جوانان و هیئت ژیمناستیک استان توانستم در مسابقات کشور مطرح شوم و مدال کسب کردم. به تیم ملی دعوت شدم. احد یارمحمدی، حمید قربانی، جعفر درویش زاده وحسن میرقائمی از مربیان من بودند. در طول این سال ها در اردوها نیز کادر فنی زحمات زیادی برای من کشیده اند. این موفقیت ها حاصل زحمات همه از گذشته تا به امروز است.

 کیخا درباره این که آیا اجازه می دهد فرزندش نیز به دنبال ژیمناستیک برود یا خیر گفت: این موضوع را به عهده خود او می گذارم. اما حتما او را به عرصه ژیمناستیک وارد می کنم. بعد از آن با توجه به علاقه، استعداد و فیزیک بدنی می تواند رشته مورد علاقه اش را دنبال کند.

شیراز نیازمند سالن تخصصی ژیمناستیک

ملی پوش ژیمناستیک درباره وضع این رشته درشهر مادری اش گفت: در شیراز امکانات خوبی برای ژیمناستیک وجود دارد. یک سالن ژیمناستیک در این شهر وجود دارد که اسباب آن فرسوده شده بود با تلاش های اداره کل ورزش استان، سالن تعمیر شد و حالا به محیط دلپذیری برای علاقه مندان تبدیل شده است. باشگاه های خصوصی نیز درسطح استان وجود دارد اما امیدوارم حداقل یک سالن تخصصی دیگر با امکانات روز و وسایل استاندارد برای علاقه مندان به این رشته مهیا شود چرا که سالن های موجود جواب گوی تمام شهر نیست.

ثبت حرکت " کیخا " در فدراسیون جهانی

ملی پوش ژیمناستیک کشورمان مدتی قبل توانست دو حرکت خرک حلقه را با نام خود (the keikha) با درجه F و C به ثبت فدراسیون جهانی برساند. او در این باره گفت: برای اولین بار بود که یک ایرانی در ژیمناستیک هنری توانست یک حرکت را به نام خود در فدراسیون جهانی ثبت کند. بعد از ثبت این حرکت مکس ویتلاک انگلیسی قهرمان المپیک ریو درپیام تبریکی به من اعلام کرد کاش جای تو بودم. اصولا ثبت حرکات ژیمناستیک ویژه اسطوره ها وقهرمانان ژیمناستیک است.

رقابت با قهرمانان جهان و المپیک !

 او که چند روزی است با مدال نقره از مسابقات تویوتا کاپ ژاپن بازگشته است، درباره این رقابت ها گفت: مسابقات تویوتا کاپ ژاپن یکی از مسابقات معتبر جهانی است که هر سال برگزار می شود. شرکت تویوتای ژاپن حامی مالی این رقابت هاست و از قهرمانان جهان و المپیک و ژیمناست هایی که عملکرد خوبی در مسابقات مختلف دارند، برای شرکت دراین رقابت ها دعوت می کند. من نیز به دلیل عملکرد موفقم در چند ماه اخیر به این رقابت ها دعوت شدم. 12 کشور در این جام حضور داشتند. هزینه شرکت در مسابقات به جز هزینه رفت و آمد از سوی برگزار کنندگان جام تامین می شود. حضور در این رقابت ها با توجه به این که قهرمانان جهان و المپیک در آن شرکت دارند افتخار محسوب می شود. خوشبختانه عملکرد مطلوبی در ژاپن داشتم و در خرک حلقه به مدال نقره رسیدم. نفر سوم این ماده ورزشکاری از ژاپن بود. او نفر اول مسابقات جهانی بود که پشت سر گذاشتن او افتخار بزرگی است. بعد از کسب مدال نقره ژاپنی ها به من تبریک گفتند. تیم ژاپن با ترکیب کامل  که ترکیبی از قهرمانان جهان و المپیک بود پا به رقابت ها گذاشت. معتقدم مسابقات از نظر داوری، تعداد تماشاگران و نحوه برگزاری درسطح بالایی قرار داشت.

کیخا با اشاره به نام این رقابت ها اظهار کرد: نام این مسابقات جام تویوتا کاپ ژاپن است اما خود ژاپنی های به دلیل حضور قهرمانان بزرگ، این رویداد را جام ستارگان می نامند. آن چه برای من در این جام اهمیت داشت کیفیت بود.

دراینچئون بدشانسی آوردم

قهرمان ژیمناستیک کشورمان درباره اهداف پیش روی خود تصریح کرد: اولویت و هدف من حضور موفق در بازی های آسیایی جاکارتاست. در این راه نیز پله پله جلو می روم. قبل از این در مسابقات اسلوونی و بعد از آن در جام تویوتا کاپ ژاپن شرکت کردم. در آینده نیز مسابقات جام جهانی باکو و چند رویداد دیگر را در پیش داریم. همه این مسابقات برای افزایش آمادگی و حضور موفق تر در بازی های آسیایی جاکارتاست. 

او اضافه کرد: در بازی آسیایی اینچئون در یک قدمی مدال بودم اما با بد شانسی مواجه شدم، اگر می توانستم نمره لازم را در بخش مقدماتی کسب کنم حتما به مدال می رسیدم.

گپی با آقای وزیر!

ملی پوش ژیمناستیک ادامه داد: چند روز پیش با وزیر ورزش و جوانان دیداری داشتم. آقای سلطانی فر از من قول گرفت تا در بازی های آسیایی جاکارتا مدال کسب کنم. من هم در جواب او گفتم ژیمناستیک ایران مطمئنا ظرفیت و پتانسیل مدال گیری دارد اما قول مدال دراین رشته درست نیست. فکر می کنم ژیمناستیک ایران می تواند در جاکارتا مدال آور باشد. خوشحالم زیرا نگاه آقای سلطانی فر به رشته های پایه مثبت است. او از ابتدای ورودش صحبت های مثبتی درباره رشته های پایه انجام داده است و حالا در عمل نیز حمایت خود را نشان داده است. 

کیخا بیان کرد: در همان جلسه نامه ای به وزیر دادم و از او خواهش کردم تا برای تبدیل وضعیتم درشهرداری شیراز به من کمک کند. در حال حاضر به صورت شرکتی در شهرداری مشغول به کار هستم و به دلیل آن که همسر و فرزند دارم  می خواهم شرایط شغلی مناسب تری داشته باشم. آقای سلطانی فر نیز در این باره قول مساعد به من داد.

 شهرداری شیراز در همه امور از من حمایت می کند. هر زمان که تیم ملی به من نیاز دارد شهرداری درنهایت همکاری با ارائه مرخصی مرا در کسب موفقیت های بیشتر کمک می کند.

متاسفانه در کشور ما ورزشکاران از نظر مالی تامین نیستند و نمی توانند تمام ذهن و تمرکز خود را برای ورزش بگذارند. آن ها باید به دنبال منبع درآمد باشند این در حالی است که ورزش برای ورزشکاران دیگر کشورها شغل محسوب می شود.

مشکل سخت افزاری داریم

او درباره مشکل بزرگ ژیمناستیک ایران خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل ما نبود سخت افزار استاندارد است. از سال 2013 ساختار پیست زمینی در دنیا عوض شده است اما به دلیل مشکلات مالی هنوز نتوانسته ایم وسیله ای تهیه کنیم.

کیخا درباره سطح علمی و فنی ژیمناستیک ایران بیان کرد: امروز با وجود شبکه های مجازی و اینترنت می توان گفت همه از سطح بالای علمی در این رشته بهره مند هستند.

ژیمناستیک ایران در آینه آینده!

ملی پوش ژیمناستیک درباره آینده این ورزش در  ایران گفت: در سال های اخیر موفقیت های خوبی در این رشته به دست آمده و مدال های خوبی کسب شده است که شاید تصور آن را هم نمی کردیم. این افتخارات با زحمات فدراسیون  قبلی و فعلی  به دست آمده است. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا روند این موفقیت ها سرعت بگیرد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

اظهارات کیخا درباره ژیمناستیک ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
ایشان اصالتا سیستانی و زابلی تبار هستند و از طایفه بزرگ کیخا که در زابل و زاهدان و استان گلستان و مازندران زندگی می کنند
آخرین اخبار