وزیر جهاد کشاورزی:

واقعی سازی تعرفه واردات ابریشم از مهمترین راهکارهای تقویت نوغانداری است

وزیر جهاد کشاورزی گفت:واقعی سازی تعرفه واردات ابریشم و ایجاد بازار فروش داخلی و خارجی از راهکارهای تقویت نوغانداری کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست  بررسی راه های افزایش تولید ابریشم  و  حل مشکلات  صنعت نوغانداری در رشت ،بر ضرورت ارتقاء تولید پیله تر ابریشم در بستر سیاست های حمایتی مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت  : فعالیت در عرصه نوغانداری باید همچون گذشته به بخشی از فعالیت جنبی کشاورزان درآید که این کار مهم در بستر آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به همراه اعمال سیاست های حمایتی دولت میسر است.

وی  واقعی سازی تعرفه واردات ابریشم ، واردات تخم نوغان با کیفیت خارجی در کنار تحقیقات بر روی تخم نوغان ایرانی ، فعالیت بیشتر مراکز تحقیقات کشاورزی و ایجاد بازار فروش داخلی و خارجی را از مهمترین راهکارهای تقویت نوغانداری در کشور بویژه گیلان برشمرد و افزود : در حال حاضر سالانه حدود 30 هزار جعبه تخم نوغان بین کشاورزان 20 استان کشور توزیع می شود که گیلان با دریافت حدود 8 هزار جعبه بیشترین سهم را در تولید 800 تنی پیله تر در ایران دارد.

مصطفی سالاری استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه های 48 گانه مرتبط با ظرفیت های تولیدی گیلان  افزود  : از این تعداد 11 کارگروه به مقوله ی تولید محصولات کشاورزی نظیر نوغانداری و تولید ابریشم اختصاص دارد و تلاش می شود چالش های پیش روی این فعالیت با تعامل و هم اندیشی دولت و بخش خصوصی به فرصتی برای تولید تبدیل شود.

وی  گفت: باید تلاش کنیم تا مصرف کنندگان ابریشم یعنی کارخانجات تولید فرش و البسه ابریشمی داخلی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به خرید ابریشم ایرانی رغبت نشان دهند.           

محمد حسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت نیز در این نشست از آمادگی کامل نمایندگان گیلان  برای تدوین و تنظیم قوانین حمایتی بخش کشاورزی در مجلس خبر داد و افزود: مهمترین این قوانین می تواند بالا بردن تعرفه  واردات ابریشم ، برنج و چای باشد که با تعامل و همکاری مجمع نمایندگان با وزارت جهاد کشاورزی دست یافتنی است.

وی همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواست دستور ویژه ایی برای فعالیت بیشتر مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی در گیلان صادر کند.

در ادامه این نشست جبارکوچکی نژاد ، محمد صادق حسنی و غلامعلی جعفرزاده از نمایندگان مردم رشت ، اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش ، محمود شکری نماینده تالش - ماسال و رضوانشهر ، منوچهر جمالی نماینده مردم رودبار ، حجت الاسلام افتخاری نماینده فومن و شفت ، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود ، کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و ذبیح الله نیک فر نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نظرات خود را در خصوص عمده ترین موانع توسعه نوغانداری در گیلان اعلام کردند و حمایت از زنجیره تولید ، استحصال و بازار فروش ابریشم را در بستر احیای3 کارخانه ابریشم کشی استان خواستار شدند.

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گزارشی تصریح کرد : 60 درصد از تولید 800 تنی پیله تر ابریشم کشور حاصل دسترنج کشاورزان گیلانی است.

 

انتهای پیام/ق

 

مشکلات نوغانداری کشور  با حضور وزیر جهاد کشاورزی دررشت بررسی شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.