19 میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی گفت: 19 میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند و جزءبد مسکن ها محسوب می شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس آخوندی امروز در هفتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد بنیادین در نگاه به شهرهای ایران اظهار کرد: تمدن ایران تحول بزرگ و ورود اسلام را تجربه کرده و با حفظ هویت خود از ورود اسلام استقبال کرده است.

وی افزود: پیوستگی تمدنی در کشور ایران به خوبی حفظ شده ولی چالش ما در رویارویی با دنیای مدرن است، تاب مقاومت چندانی در این رویارویی نداشته و نتوانسته‌ایم یک ایران مدرن ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییرات شهری در خیابان چهارباغ بالا، بنیان شهری اصفهان را زیر و رو کرد و کارخانه ریسباف تنها اثر بازمانده از اصفهان قدیم در خیابان چهارباغ بالاست.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش گوناگونی در امت اسلامی یک بحث بسیار جذاب و گیرایی بوده است و پیامبر اکرم(ص) میان ملت‌ها و شعب مردم هیچ تفاوتی قائل نبود.

آخوندی اذعان داشت: اگر از تمدن ایران‌شهری صحبت می‌کنیم اصلاً به معنای رویارویی با اسلام نیست، بلکه عین رویکرد پیامبر اکرم(ص) است؛ ایمان به غیب بین پیام پیامبر(ص) و وضعیت ایران قبل از اسلام مشترک بود.

وی با بیان اینکه مبنای دنیای مدرن از جاکندگی و انقطاع است، یادآور شد: بزرگترین چالشی که دنیای مدرن برای همه فرهنگ‌های غیر غربی ایجاد می‌کند، گسستن از تاریخ است؛ معنای جهانی شدن این است که همه باید مثل هم باشند و مثل هم رفتار کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اثبات‌گرایی افراطی دنیای مدرن و بی‌توجهی آن به ایمان به غیب یکی دیگر از چالش‌ها برای کشورهای غیر غربی است که بر اساس تفکر دنیای مدرن همه چیز باید قابل اندازه‌گیری باشد؛ هنوز نتوانسته‌ایم با مفهوم انقطاع تاریخی و اثبات‌گرایی مطلق کنار بیاییم و نتیجه آن در وضعیت توسعه شهرهای ما دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرها بیانگر خرد یک ملت است، ادامه داد: شهرهایی همچون اصفهان به شکل تصادفی به این جایگاه نرسیده بلکه این جایگاه بیانگر خرد مردم در طول تاریخ است.

آخوندی متذکر شد: دانشمندان ایران نقش برجسته‌ای در تمامی علوم بعد از اسلام دارند ولی بعد از دنیای مدرن دچار یک گسیختگی شدیم و نه دچار یک انسجام؛ برای حل این مشکل باید بتوانیم یک تفکر سیستمی داشته باشیم که در غیر این صورت آینده خوبی نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: در دنیای مدرن، شرایط زیست آن‌قدر سخت شده که امکان تداوم ندارد و در فصل زمستان با پدیده وارونگی دمای هوا در شهرهای تهران، اصفهان و خوزستان مواجه می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پدیده بی‌توجهی به اقلیم بیان داشت: طی سال‌های گذشته بارگذاری صنعتی چندین برابر ظرفیت اقلیم شهر اصفهان به این شهر تحمیل شد و این امر اغواگری دنیای مدرن بود چراکه برای دنیای مدرن اقلیم اهمیتی نداشته است.
وی تأکید کرد: دریاچه‌ها و رودهای ایران یکی پس از دیگر در حال خشک شدن است؛ شرق اصفهان که نقش بسیار بزرگی در فرهنگ و اندیشه ایران دارد و علمای بزرگی در این منطقه رشد یافته‌اند، در حال حاضر مرگ تمدن را تجربه می‌کند.

آخوندی ابراز داشت: ایران همواره قدرت تفاهم با اقلیم داشته و می‌توانسته در اقلیم‌های بسیار سخت فرصت زندگی را فراهم کند اما در رویارویی با دنیای مدرن به شرایط اقلیمی بی‌توجهی شده و یکی از نتیاج تلخ آن کاهش 50 میلی‌متری بارش باران ظرف 50 سال گذشته است.

وی عنوان کرد: باید یک بار دیگر اندیشه، فرهنگ و تمدن ایران‌شهری را مورد بازخوانی قرار دهیم؛ توسعه پایدار ضمن پاسخگویی به مسأله اقلیمی باید پاسخ «من کیستم» و «در کجا ایستاده‌ام» را بدهد چراکه نمی‌توانیم از «منِ تاریخی» عبور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت سازش با اقلیم اظهار داشت: باید از جهت کالبدی به خاطره‌های تاریخی خود بازگردیم تا به «من کیستی» ما کمک کند و در عین حال باید مدرن باشیم چراکه قطعاً نمی‌توانیم در 100 سال پیش زندگی کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم گامی که در کارخانه ریسباف برداشته شده فقط به مفهوم یک پروژه نباشد بلکه اصفهان‌بودگی و ایران‌بودگی همه ما را یادآور شود.

آخوندی تأکید کرد: 19 میلیون بد مسکن و 140 هزار هکتار مساحت شهری فاقد زیست در کشور داریم؛ همچنین 9 میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند، راهکار آن پاک کردن صورت مسأله نیست و رفتن به بیرون شهر و اجرای پروژه‌های بزرگ فرار از واقعیت است.

وی با تأکید بر خلق مجدد شهرها گفت: شهرها باید یک مثل سازمان اجتماعی باشند که کوچک‌ترین جزء آن محله‌هاست، بنابراین بازآفرینی شهرها باید محله‌محور و با مشارکت مردم باشدو ما باید به جای پروژه‌محوری به دنبال برنامه‌محوری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر بازآفرینی محله‌محور با تکیه بر حکمرانی و اجتماعات محلی افزود: بازآفرینی شهری باید با تکیه بر نهادهای مردمی و شهرداری‌ها باشد؛ برنامه بازآفرینی شهری یکی از موضوعات بودجه سال 97 است و نشان‌دهنده اهمیت این برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم بازآفرینی باید در صدر مسائل دولتمردان، سیاستگذاران و مردم قرار گیرد و همه باید بپذیریم که حل مسأله توسعه شهری رفتن به بیابان‌ها و فرار از واقعیت نیست.

آخوندی با بیان اینکه امیدواریم در آینده طرحی مثل مسکن مهر در ایران انجام نگیرد، یادآور شد: 66 هزار هکتار از بافت‌های شهری ایران، وزارت راه و شهرسازی با کمک شهرداری‌های شهرهای دارای بافت فرسوده شناسایی شده و تبدیل به پروژه‌های عملیاتی شده است.

وی اذعان داشت: در این بافت‌های فرسوده، 500 هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان باید مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد که امیدواریم این برنامه با بازآفرینی شهرها هم‌راستا شود؛ در حال حاضر 40 هزار میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها در این خصوص هزینه می‌شود که باید هم‌افزایی صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از استاندار اصفهان می‌خواهم تا ستاد بازآفرینی شهری در اصفهان به صورت ماهانه تشکیل شود و این ستاد در شهرستان‌ها توسط فرمانداری‌ها تشکیل شود تا هماهنگی میان همه دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد و ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتری از سرمایه ملی انجام شود.

 

انتهای پیام/م

 

صحبت های وزیر راه و شهرسازی در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار