زمستان‌گذرانی ۹۰ هزار پرنده در تالاب‌های گندمان و چغاخور

بیش از ۹۰ هزار پرنده در تالاب‌های بین المللی گندمان و چغاخور زمستان گذرانی می‌کنند.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای آبان‎ماه امسال، بیش از ۹۰ هزار پرنده به تالاب‎های بین المللی گندمان و چغاخور در این استان مهاجرت کرده‎اند.

وی با بیان مهاجرت پرندگان با شروع فصل سرما از سیبری، آسیای میانه، ترکیه و مناطق شمال کشور به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری  افزود: زمستان گذرانی این پرندگان مهاجر تا یخ زدن کامل تالاب‌ها در استان ادامه می‌یابد.

احمدی اضافه کرد: این پرندگان از ۴۰ گونه پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل خانواده چنگرها، کشیم ها، مرغابی ها، اردک ها، اگرت، اکراس، درنا، حواصیل، غاز خاکستری، سلیم و خروس کولی هستند.

وی ادامه داد: امسال گونه‌های حفاظت شده کاکائی، عقاب دمگاه سفید، خروس کولی دشتی، اردک سرحنایی و حواصیل ارغوانی در این تالاب‌ها مشاهده شده است.

احمدی با اشاره به وجود گونه‌های ریزآبزی و آبزی در تالاب‌های استان اظهار داشت: نبود آلودگی آبی و امنیت مکانی از دلایل زمستان گذرانی پرندگان در این منطقه است.

تالاب بین المللی چغاخور با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ. خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال بختیاری قرار دارد.

تالاب بین المللی گندمان نیز با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در جنوب غربی شهر گندمان در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسید.

انتهای پیام/ز

مهاجرت ۹۰ هزار پرنده به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار