علمای شیعه و سنی افغانستان:

در برابر تصمیم ترامپ درباره قدس ایستادگی می کنیم

علمای اهل سنت و تشیع افغانستان اعلام کردند که در برابر اقدام آمریکا درباره قدس ایستادگی خواهند کرد.

در برابر تصمیم ترامپ درباره قدس ایستادگی می کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، علمای اهل سنت و تشیع افغانستان در نشست مشترکی در کابل اعلام کردند که بیت المقدس تنها یک قطعه از سرزمین ملت فلسطین نیست بلکه آن اعتقاد و ایمان همه مسلمانان است و هیچ مسلمانی هرگز از باور و عقاید خود گذشت نمی کند و آنها در برابر اقدام آمریکا ایستادگی خواهند کرد.

مولوی «نقیب الله» به عنوان یکی از علمای برجسته افغانستان در نشست خبری مجمع علمای شیعه و سنی این کشور گفت که رئیس جمهوری افغانستان در برابر تصمیم ترامپ برای قدس موضع در خور شأن ملت مسلمان این کشور اتخاذ و از ایمان و باور مردم به صورت درست نمایندگی کرد.

«محمد آصف مصباح» رئیس اتحادیه مساجد افغانستان نیز در این نشست تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره انتقال سفارت کشورش به شهر قدس آن را حرکت تحریک آمیز یک سویه ای دانست که به شدت از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.

مصباح تأکید کرد که آمریکا نباید با مسائل حقوق بشری و اعتقادات دینی مردم برخورد دوگانه کند زیرا مردم فلسطین نیز انسان هستند که باید به حقوق آنها و باور دینی آنها احترام گذاشته شود.

وی گفت که موضوع فلسطین و بیت المقدس موضوع جهان اسلام است و سطحی نگری به این موضوع باعث بی ثباتی جهان خواهد شد و از طرف دیگر فرصت را برای ظهور گروه های تندروی دیگر آماده می سازد.مصباح افزود که آمریکا باید راه حلی را در نظر می گرفت که همه طرف های درگیری و مدعی بیت المقدس به آن احترام می گذاشتند و راه حل دائمی را در این باره جستجو می کرد.

«سید حسین محقق زاده» عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز قدس را اولین قبله مسلمانان جهان برشمرد که جایگاه ویژه ای در باورهای دینی مردم مسلمان جهان دارد و قداست جدا ناپذیر جهان اسلام است.

وی تصریح کرد که «دونالد ترامپ» با تصمیم یکجانبه خود قلب بیش از یک میلیارد مسلمان را جریحه دار کرد، چنانچه به علاوه مسلمانان آزاد اندیشان جهان را نیز با این تصمیم به مخالفان خود تبدیل کرد.

وی از مردم افغانستان بابت ابراز احساسات شان در مخالفت با تصمیم آمریکا قدردانی کرد و از آنها خواست که روند تظاهرات خود را بدون خشونت ادامه دهند ضمن آن که باید مانع از وارد شدن زیان به دارایی های عمومی و شخصی مردم شوند.محقق زاده این اقدام ترامپ را برخواسته از استبداد دانست که هیچ کاری از پیش نخواهد برد و مسلمانان با قامت استوار در برابر این موضع وی خواهند ایستاد.

وی اشاره کرد که برخی از رهبران جهان اسلام که مدعی رهبری نیز هستند در نشست استانبول در سطح مشاور وزارت خارجه شرکت کردند که این سطح برای قدس و به میزان عمل آمریکا مناسب نیست و جای انتقاد دارد.

وی از رئیس جمهوری افغانستان که با وجود مشکلات و درگیری های زیاد داخلی خودش در این نشست شرکت و سخنرانی کرد، قدردانی نمود.

مولوی «شریف صادقی زاده» یکی دیگر از علمای حاضر در این نشست تأکید کرد که بیت المقدس شرف و عزت مسلمانان است و مسلمانان از آن نخواهد گذشت.وی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره بیت المقدس و رسمیت بخشیدن به آن را با نام پایتخت رژیم اشغالگر قدس حرکتی محکوم خواند و گفت: رژیم صهیونیستی به رئیسان جمهوری پیشین آمریکا نیز چنین پیشنهادهایی داده بود اما آنها عاقل تر از ترامپ بودند و جرئت چنین اقدامی را در مقابل مسلمانان نداشتند و این کار نابخردانه را ترامپ انجام داد که هرگز جامه عمل نخواهد پوشید و آقار منفی آن را خواهد دید.

صادقی زاده به نمایندگی از علمای افغانستان انزجار و نفرت خود را از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا اعلام و تأکید کرد که جهان اسلام باید در برابر این اقدام ایستادگی کند. علمای افغانستان حاضر در این نشست از تمام علمای کشور خواستند که در نمازهای جمعه و روزانه موضوع قدس را فراموش نکنند و از آن به عنوان عقیده مسلمانان یاد و دفاع کنند و انزجار خود را از اقدام رئیس جمهور آمریکا بیان کنند.

اعتراضات مردم افغانستان به اقدام ترامپ از جمعه 17 قوس در نقاط مختلف این کشور شروع شده است و هر روز در یکی از شهرهای افغانستان اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و طلاب علوم دینی دست به تظاهرات می زنند.دولت افغانستان ساعتی بعد از اعلام تصمیم ترامپ در چهارشنبه 16 قوس با صدور بیانیه ای مراتب اعتراض خود را اعلام داشت و این اقدام را تهدیدی برای روند صلح در جنوب غرب آسیا دانست و مجلس سنا و نمایندگان این کشور نیز با صدور قطعنامه هایی جداگانه مراتب اعتراض خود را به این اقدام ترامپ بیان داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.