کارشناس کشاورزی:

سرمای زمستان محصولات کشاورزی استان بوشهر را تهدید می‌کند

کارشناس کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زمستان بوشهر خسارات جبران‌ناپذیری را به محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

سرمای زمستان محصولات کشاورزی استان بوشهر را تهدید می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدجعفر رشیدی  اظهار داشت: بوشهر یکی از استان‌هایی است که اگرچه جزء استان‌های گرمسیری به شمار می‌رود اما دارای زمستان های سرد است و بعضا دما به صفر درجه سانتیگراد نیز رسیده و به محصولات کشاورزی خسارت جبران ناپذیری را وارد کرده است به طوری که در سال‌های مختلف این خسارت مقدار زیادی از محصولات ما را از بین برده است.

وی افزود: سرمای حادث شده در زمستان سال ۱۳۹۰ میزان ۱۵ هزار هکتار از مزارع گوجه فرنگی، سبزی و صیفی، کدو تنبل و مرکبات را در استان دچار خسارت شدید سرمازدگی کرد.

کارشناس کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: روش‌های مقابله با خسارت‌های ناشی از سرما شامل روش‌های دراز مدت و روش‌های کوتاه مدت است.

وی گفت: روش های بلند مدت، روش هایی است که  قبل از فرا رسیدن سرما انجام می شود و شامل عملیات انتخاب محل مناسب کاشت، مدیریت کف مزرعه یا باغ، ایجاد بادشکن ها، هرس مناسب، نوع خاک مناسب، پوشش پلی اتیلن مناسب، انتخاب رقم مناسب محصول، استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی، انتخاب پایه مناسب، استفاده از مواد ضد استرس در طول فصل کاشت و تغذیه مناسب می‌شود.

رشیدی افزود: روش های کوتاه مدت شامل روش هایی است که در زمان وقوع سرما و در شب‌های سرد به منظور تعدیل و یا کاهش اثرات دما انجام می‌گیرد و شامل استفاده از بخاری های باغی و زراعی، استفاده از ماشین‌های ایجاد کننده باد، آبیاری مزارع در شب‌های وقوع سرما، عایق سازی کف مزرعه یا باغ با پوشش یا کف، استفاده از دستگاه‌های مه ساز گرم، استفاده از روش‌های ترکیبی فعال، استفاده از پوشش پی اتیلن، استفاده از دود لاستیک و هدایت آن بر روی مزارع و باغات در مناطق غیر مسکونی می‌شود.

انتهای پیام/پ

خسارت محصولات کشاورزی از سرما

سرمای زمستان محصولات کشاورزی استان بوشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.