باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

تردیدها در ارتباط با کیفیت بنزین یورو 4 وارداتی!/ دود اختلاف نظرها به ریه مردم می رود

برخی از دستگاه‌های نظارتی معتقدند، بنزین یورو ۴ وارداتی در برخی کلانشهر‌های ایران از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیست.

میزان کار مفید در ایران چقدر است؟/راهکارهای افزایش بهره وری نیروی انسانیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هم اکنون، ۸ کلانشهر اصفهان، اراک، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، اهواز و تهران از بنزین وارداتی یورو ۴ استفاده می‌کنند.

در این میان، برخی از نمایندگان دستگاه‌های نظارتی بر این عقیده اند که بنزین‌های وارداتی مذکور در برخی از کلانشهرها، فاقد کیفیت و استاندارد لازم هستند.

پیش از این نیز، در اواسط تابستان گذشته، از سوی نیره پیروبخت، رییس سازمان استاندارد کشور به مشکل دار بودن بنزین‌های وارداتی حداقل در دو کلانشهر کشور اشاره شد.

این مقام ارشد سازمان استاندارد در آن مقطع به رسانه‌ها گفت: با عنایت به مصوبه هیات وزیران از اول امسال،۱۷ کلانشهر‌ها مشمول شدند که تا اینجا از ۱۰ کلانشهر نمونه گیری انجام پذیرفته و نتایج آن نیز استخراج شده است که نتایج آزمایشات مذکور نشان می‌دهد بنزین ۲ کلانشهر تا حدودی مشکل دار و بنزین یکی از کلانشهر‌ها خارج از استاندارد است.

اگرچه این اظهار نظر پیروز بخت بدون واکنش باقی نماند و پس از چند روز عباس کاظمی، مدیرعامل وقتِ شرکت ملی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به استاندارد بودن بنزین‌های وارداتی به این موضوع تاکید کرد که اساسا در صورت غیر استاندارد بودن بنزین‌های مذکور، امکان ترخیص آن از گمرک وجود ندارد.

وی چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها در ارتباط با استاندارد بنزین‌های وارداتی اظهار کرد: بنزین‌های مذکور در چهار مرحله تست می‌شوند.

کاظمی، در تشریح فرآیند و مراحل تست می‌گوید: در گام نخست، زمانی که پالایشگاه به تولید بنزین سفارش شده اقدام می‌کند، آزمایش لازم انجام می‌پذیرد و نتیجه آزمایش در برگه‌ای مشخص مندرج می‌شود و در گام بعدی پیش از بارگیری، نتایج حاصله و مرقوم شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس در زمان تخلیه مجددا این تست‌ها در دستورکار قرار می‌گیرد و در گام آخر موسسه استاندارد نتیجه تست‌های انجام شده را اعلام می‌نماید و در صورت عدم همخوانی و تطابق نتایج تست ها، بارگیری در جایگاه‌های سوخت عملیاتی نمی‌شود.

 وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که بنزین وارداتی در گذشته و حال، استاندارد بوده و برخی افرادی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند یا بیکار هستند و یا اطلاع کافی در این خصوص ندارند.

برخی دستگاه‌های نظارتی معتقدند بنزین یورو ۴ استاندارد نیست

چندی پیش، سید علی ادیانی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با کیفیت بنزین‌های وارداتی اظهار کرد:در این خصوص، مدیران ذی ربط معتقد هستند کیفیتِ بنزین، یورو ۴ است، اما برخی از دستگاه‌های نظارتی معتقدند کیفیت بنزین مذکور، یورو ۴ نیست.

البته وی در ادامه بیان می‌کند هیچ گزارش مستند و قابل اتکایی در اختیار کمیسیون انرژی قرار نگرفته که استاندارد‌های سوخت همانند بنزین، گازوییل و نفت تنزل پیدا کرده است.

به هر ترتیب انتظار می‌رود، این روند، هر چه زودتر متوقف شود و سیر این تایید ها، تکذیب‌ها و تناقضات به پایان برسد.

در شرایطی که مجددا بحران آلودگی هوا در تهران عرضه اندام کرده و بنا بر بررسی‌های انجام شده یکی از اصلی‌ترین عوامل این آلودگی ناشی از تردد خودرو‌های غیر استاندارد است، می‌طلبد دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی ربط پس از بررسی لازم و نتیجه گیریِ واحد، به نقطه اشتراکی مشخص در این خصوص دست یابند در غیر اینصورت ارائه گزارش تایید دستگاه‌ها و مدیران ذی ربط در ارتباط با استاندارد بودن بنزین یورو چهارِ وارداتی و اشاره برخی دستگاه‌های نظارتی به غیر استاندارد بودن آن (بنابر اظهارات نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بروز ابهاماتی می‌انجامد که جز، اما و اگر نتیجه دیگری را در پی نخواهد داشت و یطور قطع، با وحدت نظر و اشتراک مساعی، می‌توان به اظهار نظری واحد از کیفیت بنزین وارداتی دست یافت و پیرو آن بر اظهار نظر‌ها و موضع گیری‌های مرتبط با غیر استاندارد بودن بنزین، خط بطلان کشید، در غیر اینصورت در صورت واقعیت داشتن مغیر استاندار بودن بنزین وارداتی، می‌توان با اتخاذ تدابیر جدی و هوشمندانه تر، در راستای بهبود وضعیت مذکور اقدام کرد.

و در پایان، به پالایشگاه ستاره خلیج فارس معطوف می‌شود که بنابرگزارش های منعکس شده در رسانه‌ها با افتتاح کامل آن، از ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین،۱۴ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو ۴ و همچنین مقادیر قابل توجهی از گاز مایع، سوخت هواپیما، گوگرد و... برخوردار خواهیم شد و به تبع با راه اندازی کامل آن نه تنها در بخش بنزین به عنوان استراتژیک‌ترین محصول مصرفی در کشور خودکفا خواهیم شد بلکه قادر به صادرات آن به کشور‌های هدف و مورد نظر نیز خواهیم بود و یقینا حصول این امر نه تنها جدی‌ترین گام در عرصه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود بلکه با اتخاذ تدابیر لازم می‌توان از دوگانگی استاندار بودن یا غیر استاندار بودن بنزین وارداتی برای همیشه فاصله گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی توکلی
۲۱:۳۳ ۱۹ تير ۱۳۹۷
باسلام من نظری ندارم فقط همین بگم که 4000کاگر اصفهانی در کار خود مربوط به زیر شاخه های طلا بیکار شدند ویا از بدهکاری به زندان افتادن یا به بدترین شرایط زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
خودرو مدرن ، سوخت عالی باز هم آلودگی داره ، چرا ؟ تعداد خودرو زیاده ، فقط خودرو برقی چاره کاره ، کاری که آخرش انجام میدیم حالا انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۱۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
سوال این هست تا قبل از واردات بنزین آلودگی هوا به خاطر بنزین داخلی بود حالا که بنزین وارد میکنن باز هوا آلوده هست آلودگی فعلی ناشی از چیه؟ قاعدتا باز بنزین ،
بنزین وارداتی استاندارد نیست.
پس پول یورو ۴ میگیرن وقتی بنزین استاندارد نیست.
United States of America
امير
۱۹:۰۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
ديشب اين بحث بودش دكتر مجابي داشت صحبت ميكرد كه زلزله اتفاق افتاد
من توي خبر زلزله نوشتم
100 آلودگي مربوط به بنزينهاي وارداتي از هند كه حتي كيفيت يك نفت سفيد رو هم نداره
بعدشم مردم زحمت بكشن اينقدر با ماشين توي خيابونها وقت گذروني نكنن - اينجا توي كرج كه اينجوريه كلا ملت چيزي به اسم رعايت حقوق شهروندي نميدونن
از صبح تا شب بيرون با ماشين
بخدا يك سمند دارم اينقدر استارت نميزنم هر 6 ماه ميرم باطري ميخرم 15 روز به 15 روز يا دكتر يا 2 ساعت خريد - چرا بايد يك انسان كه خودش توليد آلودگي صوتي و تنفسي بكنه كه خودش سرطان بگيره بميره
دور از جونتون شما غير از ايراني كسي رو ميشناسيد - من يك اروپايي ميشناختم اسمش كريستف كلمب بود با كشتي فرار كرد.


ممنون ميشيم اين بنزين هندي رو از مملكت جمع كنيد مثل سابق بنزين از امارات وارد كنين حداقل اگر يورو 4 نباشه (هندي) 100 درصد بنزين خالص و اونهم تازه سوپر با اكتان 95 نه اكتان 85
از دكتر فاضل عزيز هم تشكر ميكنم كه حرف يك عده ايراني رو از ته دلش زد -
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
به وضعیت سوخت خودروها رسیدگی کنید که عامل اصلی الودگی هواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
بنزین بدون سرب باید تولید یا وارد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
یادتونه ریس استاندارد اون خانمه تو خبر ۲۰:۳۰ رفتند بنزین سطح تهران جمع کردند آزمایش کنند چه جوابی داد اصلا جواب داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
از آلودگی تبریز فرار کردم رفتم روستا ، جالب است همه جا آلوده است‌ نمیشه نفس کشید. خوشحالم روستاهای ما به اندازه دهلی و پکن آلوده اند یعنی ما آنقدر از لحاظ صنعتی مشغولیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
پس نه بنزین لیتری ۱۰۰۰بمونه تو خیابونهادور دوربزنیم خدایی آب معدنیهم ۱۰۰۰تومن بنزین هم ۱۰۰۰دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه تا خودکفا بشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
باید خودروها برقی بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
چرابنزین گران نمیشود تامردم درست مصرف کنندخودروهای تک سرنشین کمتر ترددکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
اتحاد بهترین راه حل رشد اقتصادی است
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
مگه بنزین رو وارد میکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
انجام آزمایش روی بنزین و پاس کردن متریک های کیفی، عمل درست است. از طرفی شما می بینید که این بنزین ها چه وضعی به سر ما آورده است.کار من شده سردرد و سرفه و حالت تهوع
اینها کافی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
ما در تولید بنزین یورو 4 خودکفا شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
مگه ما خودمون تولید نداریم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
چرابنزین گران نمیشه تامصرف سوخت پائین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
ازماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
مثل بنزین سوپر هس بدون سرب
آخرین اخبار