خیراندیش مطرح کرد؛

نحوه مجوزدهی محصولات غذایی تراریخته در سازمان غذا و دارو

دبیرکمیته تخصصی ایمنی زیستی گفت:متقاضیان واردات یاتولیدمحصول تغییر ژنتیکی یافته ملزم به اعلام احتمال تراریختگی هستند.

نحوه مجوزدهی محصولات غذایی تراریخته در سازمان غذا و داروبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مهرناز خیراندیش مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالا‌های سلامت و دبیر کمیته تخصصی ایمنی زیستی گفت: به استناد بند ب. ماده ۴ و بندج ماده ۵ قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت امور مرتبط با ایمنی و سلامت مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و مواد پزشکی و همچنین مسئولیت حفاظت از سلامت انسان و بررسی ارزیابی مخاطرات احتمالی موجودات زنده تغییر شـکل یافته‌ای که به مصرف غذای انـسان می‌رسد برعهـده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشـکی است.

وی با اشاره به اینکه در وزارتخانه متبوع  باتوجه به ارتباط موضوع، متولی این امر سازمان غذا و دارو است، افزود: طبق "دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی" ابلاغی سال ۹۳، متقاضیان واردات یا تولید هرگونه محصولی که انواع تغییر ژنتیکی یافته آن در سطح بازار تجارت جهانی موجود است، ملزم به اعلام احتمال تراریختگی در محصول است.

دبیر کمیته تخصصی ایمنی زیستی تصریح کرد: ارائه گواهی معتبر از مقامات بهداشتی ذیصلاح کشور مبدا مبنی بر اظهار صریح تغییر ژنتیکی بودن محموله، ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران همراه با درج رخداد در کشور مبدا است.

خیراندیش گفت: تنها به مواردی مجوز ورود و مصرف داده می‌شود که علاوه بر اینکه در کشور مبدا مجوز مصرف انسانی دارند، تاییدیه اتحادیه اروپا به عنوان مصرف غذای انسان را داشته و ایمنی آن‌ها توسط EFSA که سازمان معتبر بین المللی برای تایید ایمنی محصولات غذایی است مورد تایید قرار گرفته باشد.

وی افزود: در صورتی‌که متقاضی ادعای عدم تغییر ژنتیکی یافته بودن محموله موضوع درخواست خود را دارد، ملزم به تکمیل فرم تعهد نامه عدم تراریختگی و ارائه گواهی GMO Free می‌باشد.

خیراندیش با اشاره به اینکه واردات محصولات غذایی تراریخته‌ای مانند سویا و ذرت از سال ۹۴ تا کنون بر اساس دستورالعمل مربوطه در سازمان متبوع انجام می‌شود، گفت: در راستای ردیابی محصولات غذایی تغییر ژنتیکی یافته در بازار و افزایش آگاهی عمومی و همچنین اجرای بند (ب) ماده ۷ قانون ایمنی زیستی، سازمان متبوع دستورالعمل اجرایی "حداقل ضوابط برچسب گذاری فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی" را در سال ۹۳ ابلاغ نموده که بر طبق آن متقاضیان ملزم به درج برچسب گذاری اعلام تراریختگی در محصولات غذایی خود با رعایت ضوابط ابلاغی هستند.

مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالا‌های سلامت یادآور شد: امکان شناسایی اغلب رخداد‌های رایج و مورد تایید سازمان غذا و دارو در آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه‌های همکار/ مجاز وجود دارد که این امر در حال توسعه کمی و کیفی است.

 انتهخای پیام/

الزام اعلام احتمال تراریختگی در محصولات 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار