شب چله;

شب یلدا و آداب و رسوم آن در استان بوشهر

شب یلدا در استان بوشهر نیز مثل دیگر شهرهای کشور ایران گرد هم می ایند و تا پاسی از شب، شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می کنند.

شب یلدا و آداب و رسوم آن در استان بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است که وقتی در کنار پیشکسوتان هم استانی هم کلام می شویم اینگونه بیان می کنند که در ان زمان های قدیم نیز چنین رسمی اجرا می کردند و اصل ان از دوران بزرگان انها شکل گرفته که در ان زمان کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد.

و به گفته برخی کارشناسان و تاریخ دانان کشورمان در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند،که بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

طبق بیان این کارشناسان، ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می دارند تا از غم و اندوه و ازمشکلات خود دور شوند.

آنها با این دید ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند، این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند.

جشن یلدا در استان بوشهر نیز با گرد هم آمدن و تا پاسی از شب، شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود و خانواده‌ها در این شب گرد هم می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند.

در این شب به شعرخوانی و داستان‌خوانی می پردازند؛ آیین شب یلدا یا شب چله در استان بوشهر مثل دیگر شهرهای کشورمان، با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون همراه است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به‌شمار می‌روند.

انتهای پیام/پ

  آداب و  رسوم شب یلدا در استان بوشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۱ دی ۱۴۰۰
خو ب نبود