گزارش/

دعا کردیم باد و باران آمد/ هوا سالم شد اما برای چند روز؟

سرانجام دعای مردم اجابت شد و باد و باران به داد تهران رسید، آلودگی هوای تهران برطرف شد اما این شرایط تا چه زمانی پایدار می ماند؟

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از 6 روز حاکم بودن هوای آلوده در تهران که 5 روز آن در شرایط ناسالم برای عموم افراد قرار داشت، سرانجام صبح جمعه هوا در شرایط سالم قرار گرفت.

آلودگی هوا موجب شد تا 3 روز مدارس تهران تعطیل شود و طرح زوج و فرد سراسری در شهر اعمال شود، اما این مُسَکّن ها نیز نتوانست به یاری تهران بیاید.

شرایط آلودگی هوا نه تنها در تهران که در تبریز، ارومیه و اهواز نیز موجب آزردگی شهروندان و ایجاد شرایط اضطرار شده بود. در این شهرها نیز مدارس در چند روز تعطیل اعلام شد.

وضعیت به حدی جدی شد که رئیس جمهور در اجلاسی که کاملا موضوعی متفاوت از آلودگی هوا داشت، به صحبت در مورد آلودگی هوا پرداخت.

وی گفت: در روزی در تهران صحبت می‌کنیم که متاسفانه مدارس ما به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. اینجا به وزیر صنعت و وزیر نیرو و وزیر نفت و مسئول محیط زیست می‌گویم، این مسئولیت سنگین ماست. صنعت ما باید درست شود، خودرو و نیروگاه و بنزین و گازوئیل و وسایل گرم‌کننده‌ منزل‌های ما باید درست شود،همه باید دست به دست هم دهیم، در یک روزهایی هم ماشین شخصی استفاده نکنیم، راهی دیگری نداریم.

روحانی ادامه داد: این تنها ما نیستیم، شما نگویید این دولت پس چه می‌کند؟ شما بگویید دنیا چه می‌کند؟ از ما بدتر دهلی است. از تهران بدتر هوای پکن و مکزیکوسیتی است. مثل تهران برخی شهرهای اروپایی است. در ماه‌های گذشته، یک معضل جهانی است. این معضلی است که با آن مواجه هستیم و باید آن را حل کنیم. وظیفه ماست که حل کنیم. روز به روز باید هوای سالم و پاک بیشتر شود. روز به روز باید ناسالم بودن هوا کمتر شود.

بعد از این صحبت ها بود که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست از برنامه این سازمان برای کاهش آلودگی هوا خبر داد.

وی به خبرنگاران گفت: گازوئیل موجود، دهها برابر حد استاندارد آلوده کننده است. دلیل عمده آلودگی هوا خودروها و آلایندگی گازوئیل است، دولت هم به این قضیه اعتراض می کند اما چاره ای ندارد، مگر می‌شود خودروها را خواباند؟

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بنزین مصرفی هم غیر استاندار است،باید دعا کنیم که باد بیاید تا آلودگی ها را جابه جا کند!

در این میان شهرداری تهران و مدیریت شهری پایتخت نیز تنها به ایراد برنامه های بلند مدت پرداختند، آنها روی توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کردند، اما در عین حال متذکر شدند با بودجه فعلی و همکاری این چنینی دولت نمی توان تعداد زیادی اتوبوس برای تهران خریداری کرد.

برخی اعضای شورای شهر تهران نیز به صنعت خودرو تاختند و خواستار اصلاح وضعیت خودرو ها و ارتقای مهندسی و تکنولوژی تولید خودرو شدند.

در این میان اما مردم ناامیدانه از مسئولان، در روزی که ترس از وجود زلزله در وجود آنها بود، دست به دعا برداشتند تا باد و باران به داد آنها برسد.

سرانجام وزش باد در عصر پنجشنبه آغاز شد و شب هنگام نیز باران بارید تا کاری که مسئولان هرگز توان انجام آن را نداشتند، انجام دهد. هوای تهران سالم شد و شاخص آلودگی هوا که صبح پنجشنه به 180 رسیده بود، صبح جمعه عدد 74 را نشان داد.

اما سوال بزرگ اینجاست که تا چه زمان، باد و باران می تواند هوا را برای ما پاک کند، برای ما که نه برنامه ای برای کنترل آلودگی هوا داریم و نه همت آن را؟

انتهای پیام/

باد و باران هوای تهران را سالم کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ دی ۱۳۹۶
خدا رو شکر الان بارش برف اغاز شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۶ دی ۱۳۹۶
امیدوارم مشکل آلودگی و ترافیک برای همیشه درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۶
خدا کنه مشکل آلودگی و ترافیک حل شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۴ دی ۱۳۹۶
خانه از پای بست ویران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶
امیدوارم مشکل آلودگی و ترافیک برای همیشه درست شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶
همیشه لطف خدا شامل حال بندگانش میشه باید قدر دان نعمات الهی باشیم برای وزش باد و بارش باران و داشتن هوایی سالم سجده شکر را به جا بیاوریم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۰۹ ۰۱ دی ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۸ ۰۱ دی ۱۳۹۶
زیاد خوشحال نباشید//هفته دیگه از اینهم بدتر میشه
آخرین اخبار