مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت مطرح کرد؛

فراهم سازی استاندارد‌های قابل قبول در بیماری‌های ژنتیکی

فراهم سازی استاندارد‌های قابل قبول در بیماری‌های ژنتیکیمسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: آزمایشگاه‌های معتبر ژنتیکی فرصتی برای غربالگری بیماری‌های ژنتیک است.

 

سید سارا عظیمی مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  : ژنتیک اجتماعی برنامه‌ای از وزارت بهداشت است که رویکرد آن ارائه خدمات ثابت و مشخص برای تمام بیماری های ژنتیکی کل کشور است و طی آن تمام بیماری‌ها تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

 وی افزود: در این برنامه 4 بلوک فرآیندی  ثابت را در کشور راه‌اندازی کرد‌ه ایم و در فرآیند شناسایی مراقب ژنتیک،‌تشخیص و مشاوره ژنتیک افراد را رصد کرده  و تمام بیماری‌های ژنتیکی نه صرفا چندین بیماری را که اولویت کشور است تحت پوشش قرار می‌دهیم که امیدواریم شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

 عظیمی اظهار کرد: اداره ژنتیک از ابتدا روی برنامه ژنتیک اجتماعی طرح و نظر داشته و بر اساس زیر ساخت‌های لازم حیطه بیما‌ریهای تحت پوشش برنامه ‌ ژنتیک اجتماعی را اضافه کرده است و اکنون با استفاده از فرصت ایجاد شده در طرح تحول سلامت موفق شدیم خدمات ژنتیک را در بسته‌های گروه‌های سنی ادغام کنیم و خدمات سطح یک برنامه‌های ژنتیک را پیش ببریم.

وی افزود: در ادامه برنامه‌های سطح دو و سه را در ساختار نظام سلامت به صورت ادغام یافته فراهم کنیم و بنابراین در سطح یک نظام سلامت شناسایی موارد به صورت ادغام یافته و در قالب بسته‌های گروه‌های سنی اتفاق می‌افتد و موا‌ردی که شناسایی می‌شود به پزشک متخصص ژنتیک ارجاع داده می‌شود.

 مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت بیان کرد:در این برنامه کسانی که نیاز به  تشخیص  ژنتیک دارند به سطح 3 که ارجاع فوق تخصص است هدایت می‌شوند و اتفاق مهمی که افتاده استانداردهای تشخیص ژنتیک به طبقه بندی بیماری های مختلف ژنتیک در کشور فراهم شده است.

 وی افزود: اکنون آزمایشگاهی وجود دارد که می‌تواند آزمایشات ژنتیک را با استانداردهای قابل قبول و تحت کنترل در حد کیفیت جهانی انجام دهد که این راهکارها برای ارتقای سلامت به کار گرفته می‌شود.

 عظیمی گفت: طبق این برنامه افرادی که بر اساس تشخیص ژنتیکی که در معرض خطر ژنتیک هستند به سطح یک بر می‌گردند و در محل سکونت از طریق ساختار شبکه بهداشتی مورد مراقبت ژنتیکی قرار می‌گیرند که این سیکل کامل و برنامه ژنتیک اجتماعی موفق می‌شود تا از موارد بروز بیماری و معلولیت‌ها جلوگیری کند و با مدیریت درمان و کنترل تعداد زیادی از افراد جامعه را از عوارض بیما‌ریهای .ژنتیکی مصون بدارد.

غربالگری ژنتیک زمان ازدواج اجباری است

مسئول برنامه تالاسمی اداره ژنتیک وزارت بهداشت اظهار کرد: در برنامه ژنتیک اجتماعی دو استراتژی داریم و با توجه به گلوگاه زمان ازدواج برای شناسایی برخی موارد تحت خطر بیماریهای ژنتیکی و بر اساس الزام قانونی که در قانون ششم توسعه 5 ساله کشور و ماده 75 انجام شده غربالگری زمان ازدواج اجباری است.

  عظیمی عنوان کرد: در ژنتیک اجتماعی خدمات ژنتیک در زمان ازدواج است که در واقع یک غربالگری تلفیقی بیماری تالاسمی است و ما با یک پرسشنامه زوجین را از لحاظ وجود بیماری‌های ژنتیکی که روی تصمیم‌گیری برای ازدواج تاثیر می‌گذارند و تمام بیماری‌های ژنتیک را در بر ندارد بررسی می‌کنیم زیرا بسیاری از بیماری‌ها در زمان دیگری نیز قابلیت بررسی دارند

 وی یادآور شد:استراتژی دوم که خدمات ادغام یافته در بسته‌های گروه های سنی است می‌تواند به نحو موثری ارتقا نظام سلامت را در بر داشته باشد و امیدواریم با طرح ژنتیک اجتماعی بتوانیم شاهد غربالگری ، پیشگیری و درمان بسیاری از همو‌طنانمان در بیماری‌های ژنتیکی باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار