محسن هاشمی:

زلزله تهران 2 میلیون کشته و مجروح برجا می گذارد/ زمین لرزه پایتخت سیل به دنبال دارد

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به میزان خسارت زلزله در تهران گفت: زمین لرزه تهران می تواند یک تا 2 میلیون کشته و مصدوم داشته باشد.

زلزله تهران 2 میلیون کشته و مجروح برجا می گذارد/ زمین لرزه پایتخت سیل به دنبال داردبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران امشب با حضور در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، شرایط تهران در مواجهه با زلزله احتمالی را مورد بررسی قرار داد.

 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در صورت وقوع زلزله در تهران کشته های زیادی برجا می ماند گفت:  در طول سالهای گذشته در بافت فرسوده سرمایه گذاری نکرده ایم،  که میزان این بافت به ۳۶ هزار هکتار می‌رسد.

 هاشمی رفسنجانی تصریح کرد:  زلزله های ضعیف اگر در جنوب تهران رخ دهد می‌تواند باعث ریزش ساختمان ها می شود.

 وی با بیان اینکه بیش از 5 میلیون نفر در پایتخت زندگی می‌کنند اظهار کرد: در تهران علاوه بر بافت فرسوده بافت ناپایدار هم داریم که ساختمان های دولتی بیمارستان ها و مدارس از این دست به شمار می‌روند.

 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به زلزله بم گفت:  در شهر بم که کمتر از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت داشته ۴۰ هزار نفر کشته  و ۷۰ هزار نفر هم زخمی شدند.

وی افزود: گفته بودم زلزله تهران می‌تواند یک تا دو میلیون مصدوم داشته باشد نه اینکه این تعداد انسان کشته می‌شوند. با زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، سیستم آبرسانی شهر آسیب می‌بیند و می‌تواند حالت سیل گونه به خود بگیرد.

 هاشمی ادامه داد: براساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است سیستم آبرسانی تهران برای زلزله آماده شود. به دنبال نصب سیستم صوتی اعلام زلزله در تهران هستیم که 10 ثانیه قبل از حادثه، مردم را آگاه می‌کند.

 وی با بیان اینکه زلزله اخیر که در گسل اشتهارد به وقوع پیوست شتاب بالایی داشت، بیان کرد:  این زلزله از نظر بزرگی پایین و کوتاه مدت بود و و نه آنقدر کوچک بود که حس نشود و  جدی گرفته نشود.

 هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه تهران آمادگی مبارزه و امداد و نجات برای زلزله بزرگ را ندارد گفت: در سال ۸۹ تمام تکالیف دستگاههای مرتبط با زلزله روشن شد تا ما در صورت وقوع آن خسارات بالایی نبینیم.

 هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه الان در دنیا می‌توانند ۱۰ ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را گزارش دهند اظهار کرد:  قرار بود در محلات تهران بوق هایی نصب شود که هرگاه گسل های زلزله فعال شدند قبل از وقوع زلزله 10 ثانیه جلوتر خبر دهد.

وی تصریح کرد: اگر ما این سیستم را فعال کنیم در آن صورت هنگام وقوع زلزله تعداد کشته ها تا یک چهارم کاهش می یابد

 رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه  در صورت وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران، سیل شهر را فرا می‌گیرد گفت:  وقتی که شبکه آب تهران شکسته شود آب بسیار زیادی از پشت سدها وارد خیابان ها می شود.

 هاشمی رفسنجانی در واکنش به خبری  مبنی بر اینکه تا 16 هفته دیگر احتمال وقوع زلزله دیگر در تهران وجود دارد گفت:  زلزله کاملا غیرقابل پیش بینی است و ما باید به مردم آرامش دهیم، لذا نمی‌توان به مردم گفت که بین دو هفته تا ۱۶ هفته دیگر زلزله می آید.

 وی با تاکید بر اینکه باید برای مقابله با زلزله آمادگی داشته باشیم گفت: هلال احمر باید برای اسکان یک میلیون نفر آماده باشد، و شهرداری هم باید آمادگی لازم به منظور آواربرداری و خاکبرداری  ساختمان های تخریب شده را داشته باشد.

 رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پس از وقوع زلزله تهران ستاد بحران تشکیل جلسه داد و همه دست اندرکاران حضور یافتند اظهار کرد: امکاناتی که در تهران برای مقابله با زلزله تامین شده مناسب جمعیتی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر است.

 وی با اشاره به اینکه سوله های تدارک دیده شده از سوی ستاد بحران  برای تهران کفایت نمی‌کند گفت: باید ناحیه هایی که سوله ندارند از این امکان برخوردار شوند، قطعات قبل از تامین سوله های موردنیاز ورزشگاه ها می توانند به سرعت حادثه دیدگان را بپذیرند.

 هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه ما آمادگی لازم برای یک زلزله بزرگ با خسارات بالا را نداریم  بیان کرد:  از این جهت قرار است هر استان به بخشی از نیازهای تهران پاسخ دهد و در جلسه ای که در ستاد بحران داشتیم دستگاه‌ها برنامه‌های خود را به این منظور ارائه دادند.

 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به جلسه ای که سه شنبه هفته گذشته با رئیس مجلس شورای اسلامی داشت گفت:  در این جلسه در مورد زلزله هم صحبت شد و قرار شد آقای لاریجانی در جلسه سران قوا این مسئله را مطرح کنند تا اعتبارات لازم برای آن اختصاص یابد و اگر این امر محقق نشود با اجازه مقام معظم رهبری اعتبارات از محل های دیگری تامین شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه وقتی زلزله شروع شد من خواب بودم گفت: بعد از آنکه از خواب بیدار شدم با آقای صادقی رئیس ستاد بحران تهران تماس گرفتم و ایشان همه را برای شرکت در جلسه ستاد بحران دعوت کرده بود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وقتی از خانه بیرون آمدم با ترافیک شدید مواجه شدم اظهار کرد: روز زلزله مصرف سوخت از ۱۵ میلیون لیتر به ۲۰ میلیون لیتر رسید.

وی افزود: اگر زلزله ای واقعی می آمد و ریزش داشت کسی به این سرعت نمی‌توانست خودرو از خانه خارج کنند و این فقط یک زلزله در حد تذکر بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که وقتی مردم در شرایط زلزله قرار گرفتند قوانین راهنمایی و رانندگی را به درستی عمل نکردند، گفت: این رفتارها نشان داد که مردم آموزش درستی از این جهت ندیده اند، لذا باید آموزش های قبل و بعد از زلزله از طریق رسانه‌ها انجام شود و الان که زلزله رخ داده ، آموزش ها نسبت به واکنش زلزله باید بیشتر شود.

ستادهای بحران تهران همه فعال شدند و برخی چادر توزیع کردند: وقتی که من به ستاد بحران منطقه ۶ رفتم امکاناتی نظیر آب آشامیدنی و چادر بین مردم توزیع شد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه صدا و سیما در لحظات آغازین زلزله مصاحبه های خوبی را پخش کرد گفت: همزمان ستادهای بحران تهران فعال شدند و حتی اقدام به توزیع چادر کردند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه فضای مجازی در کنار صدا و سیما عمل می کرد اظهار کرد: فضای مجازی سیگنال های غلط می داد ولی صدا و سیما از آنجایی که با مسئولین مربوطه مصاحبه می‌کرد اطلاعات دقیق و مناسبی را منتشر می کرد.

وی با بیان اینکه در صورت وقوع بحران در شهر تهران شهردار موظف است تا زمانی که وضعیت بحران بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر را در بر نگرفته مدیریت بحران را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: اگر تعداد افرادی که درگیر بحران هستند از این رقم بالاتر برود دیگر وظیفه‌ای بر عهده شهردار نیست و مسئولیت آن بر دوش وزیر کشور میفتد و در این شرایط است که باید حادثه را مدیریت کرده و خبرها را کنترل کنند.

هاشمی رفسنجانی در خصوص افرادی که در جلسه ستاد بحران حضور می‌یابند گفت: شهرداری تهران، هلال احمر، آتش نشانی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، آب و برق، مخابرات، گاز، سوخت، نیروی انتظامی و بازرگانی برای این که نانوایی ها فعال باشند تا ارزاق عمومی گران نشود در این جلسه حضور می ابند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارد که برای انجام مراسم دفن روحانیان را فعال کنند تا این مراسم به درستی انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در این شرایط بسیج باید به صورت فوری اسکان در پادگان ها را برعهده بگیرد اظهار کرد: سپاه باید امکان اسکان یک میلیون نفر را در فضاهایی که در اختیار دارد ایجاد کند و ارتش هم باید تا سقف ۵۰۰ هزار نفر را در اماکنی که بر عهده دارد اسکان دهد.

هاشمی با اشاره به سفری که به استان کرمانشاه داشت گفت: تیمی که در آنجا مستقر بود به اوضاع مسلط بود و ارتش و سپاه هر یک بخشی را که بر عهده داشتند به خوبی اداره می کردند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در حادثه زلزله کرمانشاه کمک ها به قدری زیاد بود که نمی توانست به درستی توزیع شود اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که پیش آمده بود مربوط به مسئله توزیع چادر است که عده‌ای بیش از حد نیاز چادر دریافت می‌کردند.

 وی با بیان اینکه در خصوص مواد غذایی و آب آشامیدنی مشکلی نبود ادامه داد: وقتی که بارندگی صورت گرفت همانجا اعلام کردند که باید برای چادرها پلاستیک تهیه شود و ما از شهرداری تهران چندین هزار متر پلاستیک تهیه کردیم تا بتوانند بر روی چادر ها بکشند.

وی با بیان اینکه در مورد زلزله کرمانشاه هنوز گزارش دقیقی تهیه نشده اظهار کرد: همین الان هم در بحث تامین کانکس همه دستگاه ها فعال شده اند و به سرعت در حال ساخت کانکس هستند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در کشور ناهماهنگی‌هاست گفت: امکانات ما به شدت بالاست و در صورت وقوع زلزله توانایی برخورد با آن را داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت غیبت چند روزه شهردار تهران از زمان زلزله تا امروز گفت: اینکه کسی خودش را نشان نمی دهد دلیل بر نبودن نیست و از زمان وقوع زلزله تا 21:30 شب با آقای نجفی همراه بودم، و تا آنجایی که اطلاع دارم آقای نجفی فردای آن روز هم با قرارگاه خاتم جلساتی داشت.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اگر در تهران زلزله ای با درجه ریشتر بالا بیاید دیگر ترافیکی در این حد نخواهیم داشت گفت: در این شرایط خودروها بر زیر آوار خواهند ماند و بخشی از پل‌های ما که حدود ۶۰ نورد است تخریب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در تهران ساختمان های بلندی داریم که ممکن است در هنگام وقوع زلزله فرو بریزند بیان کرد: یکی از مشکلات جدی این است که در کوچه های باریک ساختمانهای بلند ساخته شده و اگر اینها بریزند راه بسته می شود.

رئیس شورای شهر تهران بیمارستان ها را یکی دیگر از مسائل مهم تهران در هنگام وقوع زلزله برشمرد و تاکید کرد: دستورالعمل ساختمانهای دولتی برای پایدارسازی در حدود ۱۰ سال پیش صادر شده است و خیلی از آنها مانند بیمارستان ها این کار را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: باید از این زلزله پند بگیریم که وظایفی را که برای دستگاه‌های مختلف تعریف شده به درستی انجام دهیم و صدا و سیما هم باید کمک کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در تهران دو منبع بزرگ سوخت داریم که در جنوب و شمالغرب تهران هستند اظهار کرد: سالها رایزنی شده که این منابع از تهران خارج شوند و اقای زنگنه هم دراین باره می گوید تمهیدات لازم انجام شده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درباره گاز موضوعاتی مطرح بود و در این خصوص بر روی شیرآلاتی کار شده که در زلزله های شدید بطور خودکار قطع شوند، گفت: در حوزه آب نیز سیستمی برای محفوظ کردن اب در زلزله های شدید تهیه شده که منتتظر تامین منابع برای ساخت آن هستند.

وی افزود: در حوزه برق نیز باید سیستم برق اضطراری تعبیه می شد، که آن هم‌ طراحی شده اما برای گسترش در سطح شهر احتیاج به اعتبارات است.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه مخابرات سیستم های خوبی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در سپاه، بسیج و‌ ارتش مشکلی نیست و آنها آمادگی کامل برای کمک را دارند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ سوله شهرداری در شب زلزله در اختیار شهروندان قرار گرفت، گفت: موضوع مهم‌، آموزش مردم در حوزه زلزله است که آموزش باید ممتد باشد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به معضل آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: آلودگی هوا فقط مخصوص تهران و‌ ایران نیست، و حتی کشورهای توسعه یافته نیز با این مشکل روبرو‌ هستند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران مقام هفتم جهانی را در این معضل دارد، اظهار کرد: بخش عمده ای از مشکل آلودگی سفرهای غیر ضروری، موتور سیکلت ها، تولید خودروهای غیراستاندارد و کیفیت سوخت است.

وی اولین راه حل را کم کردن سفرها برشمرد و تاکید کرد: این مسئله با هوشمندسازی قابل حل است، زیرا در سفرهای ضروری حمل و‌نقل عمومی کارا به کمک‌ می آید.

وی با تاکید بر اینکه خطوط مترو باید به صورت فوری تجهیز شوند، گفت: این کار باعث‌ میشود ۲ میلیون سفر شهروندان به ۷ میلیون سفر افزایش یابد.

هاشمی با تاکید بر اینکه موتورسیکلت های دو زمانه نباید تولید شوند، بیان کرد: خوشبختانه این اتفاق افتاده و باید به سمت موتورهای الکترونیکی برویم.

وی ادامه داد: در خصوص خودرو‌ هم خودروسازها و نیروی انتظامی باید خودروهای با مصرف کمتر را پلاک‌ کنند، زیرا اینکار بنفع اقتصاد کشور هم است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر در شهرهای اطراف تهران زیرساخت آماده شود، مردم به تهران سفر نمی کنند، گفت: اگر هم این سفرها صورت گیرد، با حمل و‌نقل عمومی، می توانیم باعث خروج آن ها شویم.

وی با بیان اینکه جمعیت تهران، با مهاجرت از شهرهای اطراف افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: در جلسه با رییس مجلس هم‌ موضوع آلودگی هوا بررسی شد تا بتوانیم کمک سران سه قوه را هم داشته باشیم.

وی در خصوص کارنامه شهرداری در دوره قبل گفت: هنوز ارزیابی جدی درباره دوره گذشته شهرداری وجود ندارد.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان سیاسی کاری در شورای فعلی گفت: برخی از مسائل در فضای مجازی و رسانه ها سیاسی مطرح‌ می شود، اما علاقمندی به کار در بین اعضا موج‌ می زند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مواردی که درباره راهپیمایی اربعین مطرح شد، اظهار کرد: هدف، سیاسی کردن اربعین نبود. بلکه واقع بینی در باره این موضوع بود که خیلی هم مناسب تر از دوره گذشته برگزار شد.

هاشمی با تاکید بر اینکه برخی فعالیت های اربعین امسال بسیار ‌مفید بوده و در سالهای گذشته هم اصلا وجود نداشته است، بیان کرد: در جایی که لازم است باید وارد شویم تا وظایف دینی، اسلامی، انسانی و همجواری مان را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در دوره گذشته مدیریت شهری می توانستیم بجای ساخت و ساز در باغات به سمت سرمایه گذاری در بافت فرسوده برویم، گفت: مسکن مهر در جایی ساخته شد که آب، برق و‌ گاز وجود نداشت، اما در بافت فرسوده همه این ظرفیت ها وجود داشت.

وی با ییان اینکه قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد، اظهار کرد: شرکت و فکر به ریاست جمهوری برای کسانی که در شهرداری بودند و به این سمت رفتند، خوش یمن نبود.

وی تصریح کرد: اعضای شورا علاقه شدیدی دارند که در شورا بمانم و امروز خودم هم علاقه دارم که در شورا فعالیت کنم، چون تیم یکدست و همدلی را ایجاد کرده ایم.

هاشمی با بیان اینکه چون هدفی برای رییس جمهور شدن ندارم، نگاهی هم به موضوعات سیاسی ندارم و‌ بر روی مشکلات شهر تمرکز دارم، اظهار کرد: دو‌لت را با مشکلات اداره کردن سخت است و باید اقای روحانی را کمک کنیم.

انتهای پیام/

صحبت های محسن هاشمی در مورد زلزله تهران در شبکه افق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۴ دی ۱۳۹۶
خدایا خودکمکمون کن. خیلی درناکه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
باید تهران را تخلیه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۳ دی ۱۳۹۶
خداوند همیشه پشت و پناه بندگانش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
خدا همه ی خادمان مردمی را حفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۳ دی ۱۳۹۶
باید همه ماشین ها برقی شوند مشکل آلودگی رفع میشه
Germany
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
با این وضعیت تهران خانه های فرسوده شلوغی و ازدحام بی کنترلی معلومه که تلفات زیاد میشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۳ دی ۱۳۹۶
تا زلزله بعد خدا بزرگه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
تنها راه پایبندی همه به قوانین هست مخصوصا قوانین واستانداردهای ایمنی وامنیتی.در درجه دوم اقدام وعمل مبتنی بر علم ودانش وتخصص با روحیه جهادی جهت اقدامات کوتاه مدت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۳ دی ۱۳۹۶
تا زلزله بعد خدا بزرگه...
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۳ دی ۱۳۹۶
چرا تا کنون فکری بحال بافت فرسوده کشور نشده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
درود بر اقای رفسنجانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۳ دی ۱۳۹۶
زلزله ۲ میلیون کشته میده ،گرونی ۷۰ میلیون، به نظرتون کدومش به صرفه تره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۳ دی ۱۳۹۶
زلزله ۲ میلیون کشته میده ،گرونی ۷۰ میلیون، به نظرتون کدومش به صرفه تره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
باید جمعیت تهران کاهش پیدا کنه تا کمتر شاهد خسارت جانی در زلزله تهران باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۳ دی ۱۳۹۶
خدا خودش رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۳ دی ۱۳۹۶
درود بر دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
راه حل رهایی از این مشکل چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اینکه 2میلیون میمیرن باور کردنی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اگر این همه سرمایه گذاری مسکن مهر که توی بیابان ها شد توی بافت فرسوده تهران میشد الان تعداد زیادی از هم وطنان صاحب یک واحد مسکونی مناسب بودند ضمن اینکه مشکلات زلزله هم ازبین رفته بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۳ دی ۱۳۹۶
ما خودمون توی یکی از بافتهای فرسوده تهران هستیم خانه فرسوده مون رو سال 91 با وام فرسوده و... ساختیم در طرح مسکن مهر خود مالکی هم میتوانستیم شرکت کنیم ولی خوب شرکت نکردیم الان خود مسکن مهر متوقف هست الان هم میتونند راهش بندازند زیاد کاری نداره تسهیلات فرسوده رو تبدیل به مسکن مهر خودمالکی کنند یابالعکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۳ دی ۱۳۹۶
شایدولی بافتهای فرسوده دارای مالک هستندوخانه ای نصیب مستاجرین نمی شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۹ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اگر زلزله بیاد همه می‌میرند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۹ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اگر زلزله بیاد همه می‌میرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۰۳ دی ۱۳۹۶
گزینه های عذاب الهی روی میز است همه ما باید به فکر استغفار و انجام اعمال نیک باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
خدا خودش رحم کنه تا این زلزله رخ ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اگر سیستم آبرسانی تهران ساماندهی شه خیلی عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
2میلیون کشته ؟ چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۶
خدایا رحم کن
آخرین اخبار