توسعه خوزستان بسته به توسعه صنعت نفت

استاندار خوزستان توسعه استان بسته به توسعه صنعت نفت دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامر‌ضا شریعتی، استاندار خوزستان گفت: نفت خوزستان در پالایشگاه‌های دیگر کشور تبدیل به بنزین شده و ارزش افزوده آن به استان‌های دیگر داده می‌شود و توجیه می‌کنند که عوارض باید به محصول نهایی اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: توسعه خوزستان بسته به توسعه صنعت نفت است و توسعه نفت نیز به رشد استان گره خورده است.

شریعتی گفت: نفت خوزستان در پالایشگاه‌های دیگر کشور تبدیل به بنزین شده و ارزش افزوده آن به استان‌های دیگر داده می‌شود و توجیه می‌کنند که عوارض باید به محصول نهایی اختصاص یابد. این قانون را قبول داریم اما نفت صادراتی یک محصول نهایی به شمار می‌رود و خوزستان برای جبران عب ماندگی‌های خود به آن نیاز دارد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: عوارض آلایندگی نفت به صورت کارمزد به خوزستان داده می‌شود که رقم قابل توجهی نیست.

وی افزود: عوارض الایندگی باید به کل قیمت تمام شده تعلق گیرد اما در مورد نفت این مورد استثنا بود که با تصویب قانونی در سال 95، صنعت نفت را مشمول آن کرد و باید دولت بودجه آن را برای وزارت نفت پیش بینی کند تا بتوانیم از راه آن بر ظرفیت خدمات شهری بیفزاییم.

شریعتی با بیان اینکه خدمات اجتماعی وزارت نفت در خوزستان افزایش یابد، گفت: نمی‌توانیم تکنولوژی روز را برای توسعه نفت وارد استان کنیم، بدون آنکه استان در سایر زمینه‌ها رشد متوازنی پیدا کند، زیرا در غیر این صورت رشد قارچ گونه صنایع، تبعات اجتماعی جدی به همراه خواهد داشت.

استاندار خوزستان بیان کرد: بیش از 90 درصد درآمد کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و میزان اعتبارات عمرانی در کشور کمتر از 25 درصد است که برای جهش اقتصاد و تقویت زیرساخت ها شرایط مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه دولت در پی افزایش ظرفیت اقتصاد کشور است، گفت: ما الان اگر بخواهیم سطح بیکاری را در همین میزان نگه داریم باید سالی 950 هزار شغل ایجاد کنیم و اگر بخواهیم شرایط را بهبود ببخشیم باید سالی 1 میلیون و 170 هزار شغل ایجاد شود این درحالی است که ظرفیت اقتصاد کشور ایجاد 650 تا 700 هزار شغل است. یکی از راه های توسعه اقتصاد ایران، سرمایه گذاری در صنعت نفت است.

شریعتی گفت: درآمد کشور از محل عوارض، مالیات، صادرات و امثال آن در سال 97، 194 هزار میلیارد تومان است و بودجه ای که از محل صادرات نفت وارد بودجه عمومی می شود 101 میلیارد تومان است و این به معنای پیشی گرفتن درآمدهای غیر نفتی دولت بر درآمدهای نفتی است.

استاندار خوزستان با انتقاد از انعقاد نکردن قراردادهای پژوهشی وزارت نفت با دانشگاه های خوزستان، اظهار کرد: دانشگاه های خوزستان به ویژه دانشگاه شهید چمران انتظار دارند در بخش مطالعات بی نصیب نمانند.

انتهای پیام/م

ارزش افزوده صادرات نفت به خوزستان داده نمی‌شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.