تصویب پیش‌نویس یک قطعنامه درباره وضعیت مسلمانان میانمار

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پيش نويس قطعنامه‌ای که درباره وضعيت حقوق بشر در ميانمار به اتفاق آرا تصويب شد، از دولت میانمار خواست به عملیات نظامی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا پایان دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل روز یک شنبه پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره وضعیت حقوق بشر در میانمار تصویب کرد.

این قطعنامه با ۱۲۲ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

پیش از رای گیری، هائو دوسوآن، نماینده میانمار در سازمان ملل، پیش نویس یاد شده را دیدگاه شخصی، دارای انگیزه سیاسی و ناقص خواند که با نیت اعمال فشار سیاسی بر کشورش تقدیم شده است.

سوآن در سخنانی مدعی شد: نایپیداو (پایتخت میانمار) از شدت گرفتن تضعیف و تحقیر سازمان دهی شده‌ی دولت میانمار و نیرو‌های امنیتی این کشور به شدت نگران است.

وی در ادامه افزود: این قطعنامه صرفا نشان دهنده‌ی تلاش برخی کشور‌ها برای سوء استفاده از سازمان ملل است تا دستور کار سیاسی خود را بر میانمار تحمیل کنند. تصویب این پیش نویس به حل و فصل مسائل انسانی در ایالت راخین کمک نمی‌کند.

سوآن ادعا کرد کشورش تمایل دارد صلح، آشتی و توسعه در منطقه‌ی راخین برقرار شود و افزود: صد‌ها هزار مسلمان روهینگیا از ماه اوت تاکنون به علت شدت گرفتن ناآرامی و خشونت فراگیر در میانمار، این کشور را به مقصد بنگلادش ترک می‌کنند.
دولت میانمار به علت بدرفتاری و آزار و اذیت اقلیت مسلمان با خشم و انزجار بین المللی و اتهام نسل کشی و پاکسازی قومی روبرو شده است.

سازمان ملل متحداز میانمار خواست به عملیات نظامی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا پایان داده و خواستار انتخاب فرستاده این سازمان به رغم مخالفت پکن و مسکو شد.

در میانمار که اکثریت جمعیت آن را بودائیان تشکیل می‌دهند بیش از ۶۵۰ هزار مسلمان روهینگیا از خشونت‌های ارتش فراری شده اند و سازمان ملل متحد و آمریکا عبارت «پاکسازی قومی» را از آغاز عملیات نظامی در اوت گذشته به کار برده اند.

چین، روسیه، کامبوج، لائوس، فیلیپین، ویتنام، بلاروس، سوریه و زیمبابوه با این قطعنامه مخالفت کردند.

در این قطعنامه از دولت میانمار خواسته شد با دسترسی بشر دوستانه موافقت کرده، بازگشت آوارگان که اغلب به بنگلادش فراری شده اند تضمین کند و به روهینگیا‌ها که از تابعیت میانمار محروم هستند تابعیت کامل دهد.

آن‌ها قربانی تبعیض و آزار و اذیت‌هایی مثل کار اجباری، اخاذی، محدویت آزادی رفت و آمد، قوانین ازدواج نا عادلانه و مصادره زمین هستند.

بر اساس متن این قطعنامه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد قرار است یک فرستاده ویژه برای میانمار انتخاب کند.

مقامات میانمار هدف از این حمله نظامی را تعقیب شورشیانی اعلام کرده اند که ۲۵ اوت مواضع پلیس را هدف قرار دادند.

انتهای پیام/

تصویب قطعنامه سازمان ملل برای توقف عملیات نظامی در میانمار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدا کمکشون کنه
آخرین اخبار