حاجی میرزایی:

ظرفیت های حل مسئله را در جامعه بالا ببریم/ توزیع نابرابر فرصت‌های یادگیری منشا نابرابری‌ها است

دبیر هیئت دولت گفت: برای توسعه جامعه نیازمند ارتقای توانایی حل مسئله هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش مشاوران امور زنان و خانواده با حضور علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت، خدیجه رسولی مشاور زنان سازمان نهضت سواد آموزی و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در مرکز آموزشی سازمان نهضت برگزار شد.

در این مراسم حاجی میرزایی با اشاره به اینکه سواد نیازمند بازنگری است، عنوان کرد: برای توسعه یادگیری سه ابزار چشم، ادراک و گوش نیاز داریم و باید سطح نگرش تغییر یابد و جامعه به حدی از ظرفیت ها برسد که جامعه رو پای خود بایستد.

وی ادامه داد: باید ظرفیت های حل مسئله را در جامعه را بالا ببریم و نیازمند این هستیم که شکلی از فهم توسعه یابد تا نیازهای واقعی جامعه حل و فصل شود.

دبیر هیئت دولت بیان کرد: شرط پایداری و بقا جوامع حل و فصل کردن مشکلات اجتماعی است و توانایی حل مسئله یکی از ضرورت ها در هر جامعه بوده و باید بتوان مسائل اجتماعی را به طور اصولی برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه جوامع از حیث حل مسله یکسان نیستند، ادامه داد: توزیع نابرابر فرصت های یادگیری منشا بسیاری از نابرابری ها است و اگر امروز جامعه توانایی حل مساله دارد تضمینی برای حل مسائل دیگر نیست.

حاجی میرزایی تصریح کرد: از هر منظری که به مسائل امروز و فردای کشور بیاندیشیم جایگاه رسالت ما بیشتر خواهد شد.

توجه به عدالت جنسیتی در سواد آموزی

رسولی به تاریخ سوادآموزی در کشور اشاره داشته و اظهار کرد: در سال 1315 که نخستین کلاس‌های آموزش اکابر در ایران دایر شده، بزرگسالان شرکت کننده تنها مردان بودند و پس از آن در سال ۱۳۲۲گام هایی آرمانی برای توسعه سوادآموزی داشتیم اما در نهایت زمان انقلاب اسلامی ایران، معلوم شد بیشتر از 70 درصد از مردم بیسواد بودند.

وی افزود: البته در سال ۱۳۵۵ آمارگیری انجام شد و بر اساس آن در این سال آمار مردان باسواد کل کشور حدود 59 درصد و آمار زنان باسواد 35 درصد بوده است. به عبارتی آمار مردان کل کشور 24 درصد از زنان باسواد بیشتر بوده است.

مشاور امور زنان سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در هفتم دی ماه سال ۵۸، امام خمینی در پیام تاریخی خود به همکاری به فعالیت همانند آقایان بانوان و آقایان دستور دادند و سازمان نهضت سواد آموزی شکل گرفت.

رسولی تصریح کرد: اختصاص پوشش سوادآموزی به زنان و دختران بعد از پیام تاریخی امام خمینی (ره) نشان دهنده عدالت جنسیتی است و در ادامه این مسیر و در پس اجرای فرامین مقام معظم رهبری ۱۲ تفسیر تحول آفرین وجود داشت که با دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد ایجاد شد و از میان ۳۰تفاهم نامه یکی از آنها به معاونت امور زنان و خانواده است.

وی افزود: در سر شماری سال ۹۰، در مجموع جمعیت بی سواد کشور معادل 52.9 درصد شهری و 4 میلیون و 581 هزار و 545 نفر معادل 47.1 درصد روستایی اعلام شده‌اند.

مشاور امور زنان سازمان نهضت سواد آموزی یادآور شد: امیدواریم با یک گفتمان عمومی برگ زرینی را در تاریخ سوادآموزی داشته باشیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار