50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع اند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از پنج هزار بیمار مبتلا به دیابت در آذربایجان غربی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، در بیماری دیابت توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

 

دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش‌رونده بدن به انسولین وجود دارد که درنهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در نوع دوم مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

 

دکتر رسول انتظار مهدی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی آذربایجان‌غربی می گوید : بین ۵ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در استان دچار دیابت نوع ۲میباشند که حداقل ۵۰ درصد از آن‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند .

وی افزود :  تا پایان ۶ ماهه اول سال ۹۶ در حدود ۲۸ هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر شناسایی و تحت مراقبت برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت قرارگرفته‌اند و نیز در پایان سال ۹۵، حدود ۲۳ هزار بیمار مبتلا در این مناطق گزارش‌شده بود.

انتظار مهدی اضافه کرد: در طی شش ماه حدود ۵ هزار بیمار جدید شناسایی و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی در سیستم بهداشتی قرارگرفته‌اند.

انتهای پیام/ع

شناسایی بیش از ۵ هزار بیمار مبتلا به دیابت در آذربایجان‌غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.