اردبیل قطب مهم تولید سیب زمینی در کشور است

استان اردبیل از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل صبح امروز در جلسه بررسی توسعه تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود و این استان با تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی می‌تواند بذر پایه سیب‌زمینی‌کاران را تأمین کرده و کشور را از واردات بذر سیب‌زمینی بی‌نیاز کند.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی بعد از ذرت و گندم مهمترین محصول کشاورزی در دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: تولید این محصول گام بلندی در افزایش عملکرد سیب‌زمینی استان اردبیل است و می‌تواند در این حوزه تحولی مهم و اساسی ایجاد کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: در بذر وارداتی بیم از بیماری و آلودگی بذر وجود دارد که با تولید بذر در داخل کشور علاوه بر تأمین نیاز سیب‌زمینی‌کاران امکان صادرات بذر سیب‌زمینی نیز فراهم می‌شود.

کربلایی خیاوی گفت: استان اردبیل ظرفیت تولید دو میلیون عدد مینی تیوبر در سال را داراست که این امر حاکی از توان علمی و اجرایی محققان و بخش خصوصی در تأمین بذور عاری از هر گونه عامل بیماری‌زاست که تلاش‌ها در راستای تحقیق و پژوهش در این حوزه تداوم دارد.

وی افزود: در حال حاضر به جای کشت مستقیم گیاهچه‌ها در گلخانه‌ها از میکروتیوبرهایی که به صورت آزمایشگاهی پرورش یافته‌اند برای کشت استفاده می‌شود و بذور مینی تیوبر به دست آمده از این گلخانه‌ها پس از تکثیر به صورت بذر الیت و سوپر الیت در اختیار زارعان قرار می‌گیرند. 

 

انتهای پیام/ع

تولید سالانه دو میلیون عدد مینی تیوبر سیب زمینی در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار