اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

واکنش عبدالله عبدالله در برابر «عطامحمد نور»، نشست مشورتی شورای عالی صلح، کشته شدن 11 داعشی در «ننگرهار»، کشته شدن 3 فرمانده طالبان در «لغمان» و کشته و زخمی شدن 11 پلیس در هلمند از رویدادهای مهم 24 ساعت گذشته افغانستان است.

اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، واکنش عبدالله عبدالله در برابر «عطامحمد نور»، نشست مشورتی شورای عالی صلح، کشته شدن 11 داعشی در «ننگرهار»، کشته شدن 3 فرمانده طالبان در «لغمان» و کشته و زخمی شدن 11 پلیس در هلمند از رویدادهای مهم 24 ساعت گذشته افغانستان است.

**عبدالله عبدالله زمان موافقت خود را با پذیرش استعفاء والی بلخ 15 روز قبل اعلام کرد 
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز گذشته در نشست شورای وزیران، در واکنش به اتهامات «عطا محمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و استاندار مستعفی بلخ مبنی بر نقش 80 درصدی عبدالله در این برکناری اعلام کرد که 15 روز پیش با پذیرش این استعفا موافقت کرده است. 
عبدالله گفت که با توافق حزب جمعیت با این استعفا نامه موافقت کرده و با کنایه به تهدید عطا محمد نور علیه خود گفت که از خود مواظبت خواهد کرد.
رئیس جمهوری افغانستان 27 آذر ماه استعفاء استاندار بلخ را پذیرفت ، ولی عطا محمد نور این استغفاء را نپذیرفت و اعلام کرد که آن چه محمد اشرف غنی امضاء کرده در حقیقت چک سفید امضایی بوده است که برای ضمانت صداقت در توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی به شرط اجرای تعهدات از سوی دولت در اختیار او قرار داشته و حال که هیچ یک از وعده های دولت عملی نشده است به اجرا گذاشتن استغفاء بی معناست.

** نشست مشورتی شورای عالی صلح با علمای افغانستان 
«محمد کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان در ابتکاری تازه 500 تن از علمای این کشور را از سراسر افغانستان برای مشاوره پیرامون چگونگی فراهم کردن زمینه صلح به کابل دعوت کرد و این نشست دو روزه در جریان است. 
خلیلی در شروع این نشست مشورتی گفت که اگر علمای افغانستان بطور جدی از صلح حمایت کنند هیچ کسی جلو تحقق صلح را نمی تواند بگیرد .
وی از علمای افغانستان خواست که برای صلح جهاد کنند و کشور را از وضعیت فعلی نجات دهند و در این راستا با دولت همکاری کنند.
خلیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در حال حاضر فرصت برای گفت و گو با طالبان به صورت رو در رو فراهم نشده است. 
وی خطاب به علما از آنها خواست که بار دیگر دست به کار شوند و مردم افغانستان را از وضعیت رقت بار کنونی نجات دهند. 

**سفر وزیر دفاع ترکمنستان به «هرات»
«جیلانی فرهاد» سخنگوی استانداری هرات افغانستان اعلام کرد که وزیر دفاع ترکمنستان در راس یک هیأت بلند پایه وارد هرات شد و با مقامات این استان دیدار و گفت و گو کرد.
وزیر دفاع ترکمنستان در سفر به هرات افغانستان درباره تامین امنیت کار ساخت خط لوله «تاپی» (انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند) بحث و تبادل نظر کرده است.
آمادگی ها برای ساخت خط لوله انتقال گاز تاپی در هرات آغاز شده و قرار است کار عملی آن تا دو ماه آینده در افغانستان آغاز شود.

**کشته شدن 11 داعشی در «ننگرهار» 
وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که 11 داعشی در حملات هوایی نیروهای افغان در شهرستان «اچین» استان ننگرهار کشته شدند. 
در اطلاعیه وزارت کشور افغانستان که تصویری از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده است که در این حمله تعدادی سلاح سبک و سنگین داعش نیز از بین رفته است.

**کشته شدن 3 فرمانده طالبان در «لغمان» 
3 فرمانده مهم گروه طالبان در حمله هوایی نیروهای افغان در شهرستان «علی نگار» استان لغمان به نام های «امرالله»، «ابوبکر» و «ملیار» کشته شدند. 
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که در این حمله 7 عضو دیگر طالبان نیز کشته شده اند. 
همچنین در لغمان یک مهاجم انتحاری که با لباس زنان قصد انجام حمله به نیروهای پلیس را داشت، پیش از هرگونه اقدام دستگیر شد. 
این مهاجم انتحاری به نام «نجیب الله» مشهور به «روحانی» معرفی شد که از او سلاح و مهمات نیز بدست نیروهای پلیس افتاد. 

**کشته و زخمی شدن 12 پلیس در «هلمند» 
یک فرمانده ارتش افغانستان در استان «هلمند» اعلام کرد که 12 سرباز پلیس در شهرستان «مارجه» هدف انفجار بمب جاسازی شده در کنار جاده قرار گرفته و کشته و زخمی شدند. 
«ظاهرگل مقبل» گفت که این حادثه شامگاه گذشته در شهرستان مارجه رخ داد که در آن 6 پلیس کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.در این انفجار 2 خودروی زرهی دولتی نیز تخریب شده است. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.