در ادامه کاوش های میدان امام خمینی (ره) همدان:

اثبات توالی تاريخ 3 هزار ساله همدان برای نخستين بار

مسوول کاوش‌های میدان امام(ره) همدان با بیان اینکه  کشف سفاله‌های دوران سلوکی، دوران ماد و عصر آهن 2 برای نخستین‌بار در همدان کشف شد،گفت: با این کاوش‌ها توالی تاريخ 3 هزار ساله همدان برای نخستین‌بار به اثبات رسیده است.

اثبات توالی تاريخ 3 هزار ساله همدان برای نخستين بار به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  محمد شعبانی ظهر امروز در جلسه کارگروه گردشگری شهرستان همدان اشاره‌ای به کاوش‌های صورت گرفته در میدان امام(ره) کرد و اظهار کرد: تا قبل از کاوش‌های میدان امام (ره) قدیمی‌ترین آثار کاوش شده در همدان مربوط به اواخر دوره اشکانیان بوده است.

وی گفت: از یک‌هزار و 200 قبل از میلاد تا سال 700 میلادی که به دوران عصر آهن مشهور است، در میدان امام همدان نمونه سفال‌هایی به دست آمده است به طوری که با این کاوش‌ها توالی تاريخ 3 هزار ساله همدان برای نخستین‌بار به اثبات رسیده است.

شعبانی افزود: تاکنون 21 کاوش علمی در هگمتانه توسط باستان‌شناسان انجام شده که در این کاوش‌های تپه هگمتانه آثار کشف شده به دوران اشکانیان بازمی‌‌گردد که هیچ اثری از دوران مادها در آن تاکنون کشف نشده است.

مسوول کاوش‌های میدان امام خمینی(ره) در همدان با بیان اینکه در 21 فصل کاوش 10 هزار متر مربع از تپه هگمتانه مورد کاوش قرار گرفته است، گفت: از زمان اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی میدان امام(ره) کار کاوش 250 مترمربع توسط کارشناسان دانشگاه هنر و معماری همدان انجام شده است.

وی در خصوص کاوش‌های انجام شده در میدان امام(ره) تاکنون خاطرنشان کرد: در این کاوش‌ها آثاری از دوران ساسانیان، کشف دو تابوت متعلق به دوران اشکانی، کشف سفاله‌های دوران سلوکی و کشف سفاله‌های دوران ماد و عصر آهن 2 برای نخستین‌بار در همدان کشف شد.

شعبانی با اشاره به اینکه به دلیل فعالیت‌های عمرانی در میدان امام(ره) این قسمت از این میدان دچار اضطراب شده است، اضافه کرد: تدفین کشف شده در این میدان مربوط به دوره اشکانیان و سلوکی و تدفین کودک 10 ساله عصر آهن نیز به عنوان قدیمی ‌ترین تدفین در حال بررسی و کاوش است همچنین دو تابوت سفالی دوران اشکانیان و خمره سفالی این دوران نیز مورد کاوش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از یک‌هزار و 200 قبل از میلاد تا سال 700 میلادی که به دوران عصر آهن مشهور است نیز در میدان امام نمونه سفاله‌هایی به دست آمده است به طوری که با این کاوش‌ها توالی تاریخ 3 هزار ساله همدان برای نخستین‌بار به اثبات رسیده است.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.