ریئس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان:

طرح جنگلانه در جنگل ابر شاهرود اجرا شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از اجرای طرح جنگلانه با مشارکت مردم و حامیان حفاظت از طبیعت شاهرود در جنگل ابر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حسین شوکتی نیا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان با بیان اینکه طرح جنگلانه در جنگل ابر شاهرود اجرا شد گفت : در این مراسم بیش از ۱۵۰ اصله نهال از گونه های پهن برگ و بومی جنگل های هیرکانی از جمله «بلوط اوری و کچف» با هدف بازسازی بخش های تخریب شده جنگل ابر کاشته شد.


وی افزود: طرح جنگلانه در سال گذشته نیز در چند نقطه شهرستان شاهرود و میامی انجام شد که در آن جوامع محلی، سمن های محیط زیستی و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری مناسبی را با هدف ارتقاء پوشش گیاهی انجام داده اند.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان در پاسخ به این سوال که اهداف اجرای طرح ملی جنگلانه در شاهرود چیست، گفت: یکی از مهمترین معضلاتی که کاهش پوشش گیاهی برای جنگل ها به همراه می آورند، فرسایش خاک است که با توجه به نیاز امروز و فردای جامعه به محیط زیست و طبیعت، منابع طبیعی با همکاری مردم نسبت به تقویت این پوشش های گیاهی اقدام می کند که این طرح به جنگلانه موسوم است.


شوکتی نیا درباره محاسن این پروژه نیز توضیح داد: افزایش پوشش جنگلی، تصفیه هوا، پایداری اقلیم، عدم فرسایش خاک، تقویت سفره های زیر زمینی ، صیانت از جنگل به عنوان میراث ملی، مشارکت جوامع محلی و حساسیت جامعه نسبت به جنگل ها و ... از جمله محاسن این طرح است که اجرای آن در شاهرود به خوبی پیگیری می شود.


وی با اشاره به حضور چشم گیر مردم در این طرح افزود: جنگل ابر به دلیل قرار گرفتن در ناحیه اکوتون و بالابند جنگل های هیرکانی از شکنندگی و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین از زمانی که پوشش گیاهی از بین می رود دقیقا کاهش منابع آبی شکل می گیرد چرا که خاک توانایی نگهداری آب را ندارد و بر طبق قانون جاذبه آب های زیر زمینی از اعماق جنگل ها به پائین سرازیر می شوند و دیگر آبی برای جنگل نمی ماند لذا کاشت نهال بهترین راه حل برای فرار از این موضوع است.


انتهای پیام / ه


اجرای طرح ملی جنگلانه به میزبانی جنگل ابر شاهرود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار