بررسی نقش سیاست‌های ترامپ در انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللی

گروهی از کارشناسان سیاسی آمریکایی در میزگردی به بررسی موضوعات مختلفی از جمله راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا پرداختند.

بررسی نقش سیاست‌های ترامپ در انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، در میزگردی با حضور برایان بکر، عضو مجلس ایالتی کنتیکت آمریکا، مایکل اوهانون از اندیشکده بروکینگز و مایکل پاتریک فلانگان، عضو پیشین کنگره آمریکا به بررسی موضوعات مختلف جهانی از جمله راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا پرداخت.

در ابتدا مایکل پاتریک فلانگان، عضو پیشین کنگره آمریکا در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: آیا ترامپ حقیقتا خواهان تعامل واقعی با روسیه و چین است،گفت: من مطمئن نیستم که ترامپ خواهان روی دادن این موضوع باشد. به نظرم اگر فردی متن سند راهبرد امنیت ملی آمریکا را مطالعه کرده باشد آنگاه به این نتیجه خواهد رسید که این موضوع هرگز روی نخواهد داد.آمریکا به دنبال احیای جایگاه راهبردی خود در جهان است. آمریکا به دنبال ارتقاء جایگاه خود در برابر کشورهایی چون چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر از جمله ژاپن است. آمریکا به دنبال تقویت جایگاه خود در برابر اروپا است. ما همچنین باید به وضعیت داخلی آمریکا هم و پیش از آن که استقلال خود، پول ملی خود را از دست دهیم، توجه کنیم. من به تازگی از کنفرانسی در هند بازگشته ام. من شاهد نوعی سردرگمی در بین کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس بودم. آنها درباره راهبرد جدید آمریکا دچار سردرگمی شده بودند. آنها به خوبی نمی دانستند که هدف آمریکا چیست. شما به طور روزافزونی شاهد این موضوع هستید که از ابزارهای تجاری، اقتصادی در سیاست خارجی استفاده می شود. آمریکا در حال حاضر در مقایسه با صد سال پیش بسیار از این موضوع استفاده می کند. هم اکنون آمریکا تمرکز زیادی بر روی این موضوع انجام می دهد. ما شاهد رفتار سختگیرانه آمریکا با روسیه و چین هستیم. من همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که ما شاهد حضور افراد غیردیپلمات در کاخ سفید هستیم. ما شاهد این موضوع هستیم که این افراد به صراحت مخالفت خود را با تعامل با کشورهای دیگر اعلام می کنند.

در ادامه برایان بکر، عضو مجلس ایالتی کنتیکت آمریکا در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: در راهبرد جدید امنیت ملی ترامپ از ایران به عنوان بلایی جهانی یاد شده است، نظر شما چیست،گفت: من به این سند به عنوان ادامه سیاست های خارجی آمریکا می نگرم. بخشی از پیش نویس این سند را رئیس شورای امنیت ملی، رئیس سازمان سیا ارائه کرده اند. این نشانه ادامه سیاست های خارجی آمریکا است اما به نظرم این سند همچنین حاکی از تغییر سریع در سیاست خارجی نیز است. به خصوص با توجه به این حقیقت که مثلا طرح جامع اقدام مشترک و یا همان توافق هسته ای ایران می توانست موجب گرم شدن روابط بین آمریکا و ایران در خاورمیانه(غرب آسیا) گردد. آنها در حال همکاری در عراق بودند. آنها دشمن مشترک در عراق و سوریه داشتند اما روند معکوس سریع در هر گونه احتمال برای این مسئله ( گرم شدن روابط) روی داده است.

وی گفت: به نظرم سخنان ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش در رابطه با روسیه و چین هم هیچ سنخیتی با آنچه که در این سند درباره این دو کشور آمده است، ندارد. این سند راهبردی در جهت عکس سخنان ترامپ است. آمریکایی ها از یک طرف شاهد اظهارات مختلف در مبارزات انتخاباتی ترامپ و از طرف دیگر شاهد تغییرات در سیاست های کشورشان درباره مهاجرت بودند.آنها همچنین شاهد اظهارات وی درباره سیاست خارجی و از جمله کشورهای روسیه و چین بودند اما شاهد نهادینه سازی متفاوتی در رابطه با این موضوع هستند.به نظرم این اقدام تلاشی در جهت ایجاد یک جنگ سرد جدید است. این اقدامی در جهت ایجاد مقدمات یک جنگ سرد جدید است. این به معنای آن است که ترامپ تسلیم نئومحافظه کاران شده است. او از این موضوع حمایت می کند. ترامپ در زمان انتشار سند راهبرد امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که بوش و اوباما به این سند عمل نکرده اند و لازم است که این سند عملی شود. او اعلام کرد که خواهان این موضوع است که این سند عملی شود.

در ادامه مایکل اوهانون از اندیشکده بروکینگزدر پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: این موضوع قابل توجهی برای من محسوب می شود که در سند جدید راهبردی آمریکا از جنگ عراق در سال دو هزار و سه تمجید می شود. به فجایعی که سیاست خارجی آمریکا که از زمان پایان جنگ سرد ایجاد کرده است، توجه داشته باشید. مدتها است که دیگر آمریکا یک ابرقدرت نیست. چرا آمریکا بر روی راهبرد خود برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت تاکید دارد و نمی خواهد با کشورهای دیگر تعامل داشته باشد،گفت: اجازه بدهید که در اینجا به یک موضوع خاص اشاره داشته باشم. آن موضوع گسترش ناتو است. من در راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا مطلبی در رابطه با تعهد آمریکا به گسترش ناتو مشاهده نکردم. شما شاید به خاطر بیاورید که من کتابی در تابستان در این رابطه نوشتم. من در آن کتاب از این موضوع دفاع کردم که ما دیگر شاهد حمایت آمریکا از ناتو و گسترش آن نخواهیم بود. ما هم اکنون به خوبی شاهد این موضوع هستیم که شاهد هیچ حمایتی از طرف آمریکا برای گسترش ناتو به شرق نیستیم. به نظرم روس ها اقداماتی متفاوت و ضد ما انجام می دهند. ما به روشی خردمندانه با این موضوعات برخورد نکرده ایم. سند راهبرد امنیت ملی از گسترش بیشتر ناتو حمایت نکرده است.

برایان بکر در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: این مایه افتضاح است که نیکی هیلی کشورهای جهان را تهدید به تنبیه می کند. این ارعاب است. هیچ حرفه‌ای‌گری در رفتار وی مشاهده نمی شود. این اقدامات سبب منزوی شدن آمریکا می شود، این به منزله ناکامی آمریکا در صحنه بین المللی است، نظر شما چیست،گفت: حقیقتا اینگونه است. ترامپ هم دقیقا این کار را انجام می دهد. وی این هفته اعضای سازمان ملل را تهدید کرد که باید به نفع آمریکا رای دهند وگرنه کمک های مالی آمریکا برای آنها قطع خواهد شد. به نظر می رسد که سیاست ترامپ در جهت عقب نشینی از صحنه جهانی است. سیاست ترامپ سبب انزوای آمریکادر صحنه بین المللی خواهد شد. این موضوع سبب کاهش نفوذ آمریکا در صحنه بین المللی خواهد شد. او از یک طرف از رئیس جمهور چین تمجید می کند و از طرف دیگر با لحنی تند نام چین را در سند جدید امنیت ملی آمریکا می آورد. این گزارش سبب شوکه شدن چین می شود. اگر شما عناوین رسانه های چین را مطالعه کرده باشید آنها به شدت به این موضوع واکنش نشان داده اند.

 انتهای پیام/

مواضع سیاسی ترامپ و انزوای هرچه بیشتر آمریکا در صحنه بین‌المللی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار