باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد:

روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن" آیت الله آقا نجفی همدانی"

آيت‏ اللَّه سيد محمد حسينی همدانی معروف به آقانجفی همدانی از عالمان و عارفان بزرگ اسلام است، ازاین فقیه نامی آثار متعددی همچون انوار درخشان در تفسیر قرآن و پرتوی درخشان از اصول کافی، به یادگار مانده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سید محمد حسینی همدانی در ۱۳۲۲ق در نجف به دنیا آمد، پدرش سید علی بن سید کاظم همدانی معروف به میرسید علی عرب، از شاگردان آخوند خراسانی، میرزا حسین خلیلی تهرانی، سید محمدکاظم یزدی و ملا حسینقلی همدانی و از نوادگان محقق اَعْرَجی، علامه سید محسن حسینی کاظمی بود.

وی در كودكی به همراه پدر به همدان رفت و در 21 سالگی برای ادامه تحصیل، رهسپار حوزه علميه نجف شد ، و در نجف از محضر عالمان بزرگ  دروس فقه، اصول، كلام و فلسفه را فراگرفت و در اين درس‏ها با آيات عظام: سيد ابوالقاسم خويی، سيد محمدهادی ميلانی و علامه سيدمحمدحسين طباطبايی و... مباحثه مي‏كرد.

روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن

آیت الله آقا نجفی  از تربیت‌شدگان دوران طلایی حوزه نجف  و از شاگردان خاص مرحوم آیت ا... نائینی ، آیت ا... غروی اصفهانی وآیت ا... سید علی قاضی بود.

اين عالم ربانی به قدري از لحاظ علمی و فقهی مورد توجه ميرزای نايينی واقع شد كه به ايشان گواهی اجتهاد داد و آقانجفی نيز به شرف دامادی آن مرجع بزرگ نائل شد.

آيت ‏اللَّه نجفی همدانی پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد از علماي بزرگ نجف، قصد وطن نمود و پس از اقامت 22 ساله در نجف راهی همدان شد.

 آثار

برخی از آثار منتشر شده

 انوار درخشان در تفسیر قرآن، مهمترین اثر وی و تفسیر فارسی همه قرآن است. این تفسیر در هجده مجلد در ۱۳۸۰ش، به اهتمام محمدباقر بهبودی در تهران انتشار  یافت. از ویژگی‌های تفسیر انوار درخشان، استناد و توجه فراوان مؤلف به اخبار و روایات تفسیری اهل بیت(ع) است. با این حال، وی به نقل اخبار و روایات اهل بیت(ع) بسنده نکرده و پس از پاره‌ای توضیحات لغوی و  نحوی و بیان برخی لطایف و اشارات، به تفسیر و تحلیلآیه پرداخته است.

گاهی با عبارت‌هایی پیچیده و سنگین و  با استفاده از اصطلاحات و تعبیرهای اهل معنا و معرفت، آیات را تفسیر کرده است، همین ویژگی موجب شده که بهره‌گیری از این تفسیر به گروهی خاص اختصاص یابد..

وی همچنین به روش تفسیر قرآن به قرآن توجه داشته است.پرتوی درخشان از اصول کافی، در شش جلد، شرح کتاب التوحید کافی.معاد جسمانی و روحانی مسیحا مژده مهدی موعود

روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن

 آثار منتشر نشده

 تقریرات درس اصول میرزای نائینی (از مباحث الفاظ  تا تعادل و تراجیح)

تقریرات درس فقه محقق اصفهانی (بحث مکاسب)

تقریرات درس اصول محقق اصفهانی

رساله‌های متعدد در فلسفه، کلام و شرح احادیث اخلاقی.

آیت الله نجفی همدانی اسوه‌های تقوا، عمل و علم

مدیر حوزه های علمیه همدان با اشاره به ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله آقا نجفی‌همدانی گفت: افرادی مانند آیت‌الله آقا‌نجفی همدانی در حوزه علمیه نجف تربیت ‌شدند و در شهرهای مختلف منشاء خیر و برکت بودند،ماباید در حوزه های علمیه تلاش کنیم و مردم را با چهره هایی انقلابی اسلامی همچون آقا نجفی آشنا کنیم.

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی گفت: علما وارثان انبیا هستند و علمای ربانی ما با علم، ایثار، انقلابی‌گری، شجاعت و شهادت دین خدا را به دست ما رسانده‌اند و اگر این علما نبودند، قطعا آثاری از دین برای ما باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه مسئولان حوزه‌ها مراقب باشند حوزه‌های علمیه انقلابی بمانند،گفت: یکی از راه‌های انقلابی نگه داشتن حوزه‌ها  معرفی این چهره‌های مجتهد، انقلابی و اسوه ایثارگری است.

سرانجام آن فقيه بزرگ در سحرگاه نهم مهر 1375 شمسی برابر با پانزدهم جمادي الاول 1417هجری قمری در نودوسه سالگی بدرود حيات گفت و پس از تشييع باشكوهی در همدان و مشهد، در جوار مرقد شيخ بهايی در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.

روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن

برگزاری کنگره بزرگ آیت الله نجفی با پیام رهبر انقلاب

کنگره مفسر قرآن آیت الله آقا نجفی همدانی روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه با حضور شخصیت های برتر علمی کشور و مردم ولایتمدار همدان در مسجد مهدیه در حال برگزاری است.

از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره آیت الله نجفی در حدود ۳۵ مقاله برگزیده شده است که در روز همایش بخشی از آنها ارائه خواهد شد.

امروز مراسم اصلی کنگره آیت الله نجفی همدانی در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت های برجسته علمی کشوری در حال برگزاری است.

دبیر کنگره ملی آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) گفت: آیت الله آقا نجفی(ره) شخصیتی علمی و مذهبی که از محضر بسیاری از بزرگان تلمذ کرده و در این زمینه در استان همدان کم نظیر بود، تفسیر انوار درخشان در 18 جلد بی بدیل و تقریرات ایشان در درس فقه و اصول آیت الله نایینی در خور توجه بسیاری از اندیشمندان دینی است.

محمد کاظم حجازی، دبیر کنگره ملی آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) که در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: نسلی که در سال 57 انقلاب اسلامی را به ثمر رساند، کسانی بودند که توانستند مسیری منطبق با معارف دین را به وجود بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: مکتب امام(ره) به اقتضای شخصیتی های بزرگی حاصل شد که در کنار امام(ره) توانستند انقلاب را به مقصد برسانند.

حجازی اظهار داشت: کنگره آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) در این راستا پایه ریزی شد، چرا که رهبر معظم انقلاب در سال 75 با تاکید بر تقویت مبانی انقلاب، بر تبیین مساله مبانی انقلاب و فرهنگ انقلاب تاکید فروان داشتند.

وی تاکید کرد: این شخصیت علمی در مسیر همراهی با انقلاب از هیچ کوششی فرو گذار نبود و در راه ترویج انقلاب و آرمان های امام تلاش فراوانی داشت.

روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن

  اهداف کنگره علمی آیت الله نجفی همدانی:

 هدف کلی

حفظ و نشر ارزش های  انقلاب اسلامی با تاسی به نهضت دینی  و تجلیل از مقام علمی و معنوی حضرت آیت الله نجفی همدانی(ره)

  اهداف جزئی

تقویت بینش دینی و سیاسی جامعهمعرفی الگوهای مناسب برای طلاب، جوانان و آحاد مردم تجلیل و گرامیداشت یاد عالم ربانی و مفسر قرآن «حضرت آیت ا... نجفی همدانی»معرفی شخصیت قرآنی، عرفانی، علمی و انقلابی حضرت آیت ا... نجفی تبیین اندیشه انقلابی حضرت آیت ا... نجفی همدانی خصوصا همراهی و تعبیت ایشان از ولی فقیه زمان حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن

 محورهای کنگره

زندگینامه، احوالات حضرت آیت ا... نجفی همدانی(ره)آثار و تالیفات: انوار درخشان (تفسیر قرآن) و پرتو درخشان (تفسیر اصول کافی) و سایر آثار حضرت آیت ا... نجفی همدانی(ره)بررسی دوران تحصیل به ویژه نجف اشرف، اساتیدجوانگرایی و توجه به نسل جوان در جهت مسائل تربیتی و معنوی آنانخدمت در سنگر مسجد به عنوان پایگاهی برای انقلاب اسلامی

 برنامه های جنبی

سخنرانی یکی از مراجع عظام تقلید انتشار تمبر یادبود (کمیته تبلیغات)انتشار ویژه نامهنصب المان در بلوار آیت ا... نجفی همدانی (کمیته تبلیغات)برگزاری نمایشگاه از مفاخر و علمای همدان و آقا نجفی بازدید از مراکز مذهبی و تاریخی و انقلابی همدان (گلزار شهدا، باغ موزه دفاع مقدس، آرامگاه بوعلی و باباطاهر، غار علیصدر)برگزاری مراسم بزرگداشت و معرفی شخصیت آیت ا... نجفی در مساجد همدان ادای احترام در مرقد حضرت آیت ا... آقانجفی در صحن رضوی – مشهد مقدس

 این کنگره ملی که با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ، آغاز شد،  از یک جلد کتاب ویراستاری شده "انواردرخشان"، ۱۰ جلد کتابچه هایی از گزیده های ناب قرآنی تفسیر انوار درخشان، یک جلد ویرایش " درخشان پرتویی از اصول کافی"، یک جلد کتاب زندگی نامه آیت الله آقا نجفی، یک فصل از تقریرات ایشان بر دروس اصول میرزای نائینی و مجموعه مقالات برگزیده کنگره  رو نمایی شد.

انتهای پیام/ص.ف

آیت الله نجفی همدانی کیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.