در جلسه کمیته هواشناسی کشاورزی گلستان مطرح شد؛

توصیه های لازم به کشاورزان گلستانی

جلسه کمیته هواشناسی کشاورزی گلستان برگزار و توصیه‌های لازم به کشاورزان داده شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ با حضور کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اداره کل هواشناسی و موسسه تحقیقات پنبه کشورتشکیل شد و با توجه به پیش بینی جوی توصیه های فنی ذیل اعلام گردید.


پیش بینی وضعیت جوی چهار روز آینده :


پنجشنبه : آسمان استان صاف تا قسمتی ابری، اواخر وقت افزایش ابر،گاهی وزش باد همراه با مه صبحگاهی


جمعه :آسمان استان ابری، بعضی ساعات افزایش ابر، گاهی وزش باد همراه با مه صبحگاهی


شنبه :آسمان ستان صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد همراه با مه رقیق صبحگاهی


یکشنبه: آسمان استان صاف تا قسمتی ابری،گاهی وزش باد همراه با مه رقیق صبحگاهی

کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغداران، زنبورداران گرامی با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات ، ناظرین مزارع و کلینیک های گیاه پزشکی با توجه به پیش بینی وضعیت جوی نسبت به توصیه های ذیل نیز اقدام کنند.


زراعت :کشاورزان محترم سیب زمینی کار در صورت مساعدت هوا نسبت به آماده سازی زمین همراه با کود پایه نسبت به کاشت سیب زمینی اقدام کنند.


کشاورزان محترم گندم کار با توجه به وضعیت جوی حاکم در منطقه از جمله سرما و خشکی در مزارع از کودهای پتاس قبل از کاشت به میزان ۷۵تا ۱۰۰کیلوگرم در هکتار به همراه سایر کودها فسفر و ازت استفاده نمایند.


کشاورزان محترم اراضی زود کاشت گندم و جو در مرحله ۳تا ۵برگی با وجود رطوبت مناسب ۵۰تا ۷۰کیلوگرم اوره به صورت سرك استفاده نمائید.


کشاورزان محترم می توانند با انجام چند نوبت دیسک قبل از کاشت از اواخر دی ماه نسبت به کاشت پیاز اقدام نمایند.


پنبه و دانه های روغنی :توجه به وجود شرایط آب و هوایی مناسب تا یک شنبه هفته آینده کشاورزان عزیز ساقه های پنبه را خرد و در فرصت مناسب با خاك مخلوط نمایند.


مزارع دیر کاشت کلزا نسبت به مصرف کود سرك سولفات آمونیوم و کلرور پتاسیم به میزان ۵۰ کیلوگرم در هکتار قبل از وقوع بارش های پیش بینی شده دوشنبه آینده اقدام نمایند.


در مزارع کلزا که در مرحله ساقه دهی قرار دارند مصرف ۵۰تا ۱۰۰کیلوگرم در هکتار کلرو پتاسیم توصیه میشود.


در مزارع چغندر که از رشد مناسبی برخوردار نمی باشند توصیه می شود نسبت به آبیاری مزارع اقدام شود.


با توجه به نزدیکی فصل زمستان ،کشاورزان عزیز ضمن تخلیه آب از لوله ها ،ادوات و تجهیزات آبیاری، اقدامات لازم برای حفاظت از ماشینهايی کشاورزی و پمپ های آب را به عمل آورند.


بارش هفته جاری فرصت مناسبی برای آبشویی نمک است.


کشاورزان عزیز با کرت بندی مزرعه، براي جمع آوری و هدایت رواناب ناشی از بارندگی به زمین براي کاهش شوری خاك برنامه ریزی نمایند.


حفظ نباتات:به کشاورزان گرامی کلزا کار توصیه میشود جهت مبارزه با علفهای هرز پس رویشی با توجه به وقوع بارندگی در روزهای آینده ودر صورت مشاهده نشانه های بیماری ساق سیاه کلزا فوما اقدام به مبارزه نمایند.


کشاورزان گرامی گندم کار در صورت مشاهده آفت سوسک سیاه گندم زابروس با کارشناسان مشورت کرده و در صورت توصیه کارشناس نسبت به سم پاشی مزارع با سموم توصیه شده اقدام نمایند.


کشاورزان گرامی توصیه می شود جهت از بین بردن مرحله زمستان گذران کرم خاردار پنبه نسبت به شخم زمین پس از برداشت محصول و کنترل علفهای هرز در مزارعی که تحت کشت پنبه بودند و یا علفهای هرزی که حاشیه مزارع پنبه بوده اند اقدام نمایید.


کشاورزان گرامی که مزارع کلزاي آنها در مراحل اولیه رشد قرار دارند در صورت مشاهده آفت کک کلزا نسبت به سم پاشی مزارع خود طبق دستور العمل حفظ نباتات اقدام نمایند.


کلزا کاران محترم نسبت به مبارزه با علفهای هرز نازك برگ پس رویشی اقدام و از کودسرك به میزان ۵۰کیلوگرم اوره در زمان شروع طویل شدن ساقه ها اقدام نمایند.


باغبانی: با غداران محترم با توجه به مساعدت هوا نسبت به انجام شخم سطحی باغات زیتون اقدام نمایند.


تولید کنندگان نهال زیتون قبل از بروز سرما نسبت به تهیه قلمه در قلمستان ها اقدام نمایند.


باغداران محترم نسبت به انجام هرس بعد از برداشت محصول میوه اقدام نمایند.


منابع طبیعی و آبخیز داري: با توجه به پیش بینی وضعیت جوی  استان شرایط مناسبی براي لایه روبی رودخانه ها بخصوص در محل تلاقی رودخانه ها با پل هاي ارتباطی روستاها و شهرها سبب تسهیل جریانات سیلابی آینده خواهد شد.


از هموطنان و هم استانی هاي عزیز تقاضا می شود بعد از استراحت در مناطق تفرج گاهی نسبت به خاموش کردن کامل آتش اقدام نمایند.

انتهای پیام/ح

 

اطلاعیه به کشاورزان گلستانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.