سازمان انتقال خون استان اصفهان

فقط سه درصد از جامعه اهداکنندگان خون خانم‌ها هستند

رئیس دفتر برنامه‌ریزی خون سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: فقط سه درصد از جامعه اهداکنندگان خون خانم‌ها هستند و برای اینکه خانم‌ها اقدام به اهدای خون کنند نیازمند فرهنگ‌سازی و بیان علت‌های اهدای خون هستیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، زهره مسائلی با تاکید بر این نکته که با یک بار اهدای خون در سال، جان سه نفر نجات داده می‌شود ،خاطر نشان کرد: اگر خانم‌ها به عنوان نیمی از جامعه به اهدای خون حداقل یک بار در سال اقدام نکنند شاید اکنون مشکلی نداشته باشیم اما با افزایش میزان نیاز به فرآورده‌های خونی در آینده حتماً با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: خانم‌هایی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند باید مطمئن باشند که طبق استانداردهای بین‌المللی معاینه خواهند شد، آزمایش هموگلوبین گرفته می‌شود و اگر فردی کم‌خونی داشته باشد و یا در صورت اهدای خون برای خود فرد احتمال بروز مشکلی باشد به هیچ وجه از آنان خون گرفته نخواهد شد.

به گفته رئیس دفتر برنامه‌ریزی سازمان انتقال خون استان اصفهان سازمان انتقال خون از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و برای گرفتن خون مهم‌ترین ملاک‌ها سلامت فرد اهداکننده و گیرنده خون است، پزشکان قبل از هرگونه اقدام ابتدا فرد را از نظر سلامتی و ضرر نداشتن عمل اهدای خون معاینه می‌کنند.

مسائلی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات، باور غلطی که در جامعه ما وجود دارد این است که همه خانم‌ها را ضعیف و کم‌خون تصور می‌کنیم و همین باعث می‌شود خانم‌ها کمتر اقدام به اهدای خون کنند، در حالی که اگر چه آمار کم خونی در خانم‌ها بیشتر است اما همه آن‌ها کم خون نیستند.

وی «ترس» را از دیگر عواملی دانست که مانع اهدای خون خانم‌ها می‌شود و ابراز کرد: هر فرآورده 450 سی‌سی خون در هر بار تبدیل به سه فرآورده خونی می‌شود و با یک بار اهدای خون در سال جان سه نفر نجات داده می‌شود.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی سازمان انتقال خون استان اصفهان یادآور شد: جان بعضی بیماران در گرو همین خون‌های اهدایی است، برای مثال بیماران تالاسمی دائماً نیاز به تزریق گلبول قرمز و بیماران هموفیلی نیاز به فاکتورهای انعقادی دارند، یک جراح هنگام جراحی باید از وجود خون در بانک خون بیمارستان اطمینان حاصل کند، نوزادانی که در بدو تولد زردی دارند شاید نیاز به تعویض خون داشته باشند.

 

انتهای پیام/م

 

اهدای خون در استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.