در نشست نقد فیلم حرمان در جشنواره عمار مطرح شد؛

زمان روایت مردمی از جنایات داعش فرا رسیده است

یامین‌پور گفت: زمان این است که روایت‌ مردمی را از جنگ داعش بشنویم؛ اتفاقات دنیا را برداشت‌های رسانه‌ای و تربیت فرهنگی مردم رقم می‌زند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست نقد و بررسی فیلم حرمان در جشنواره عمار برگزار شد.

حمید عبدالله زاده کارگردان این فیلم مستند، در این نشست با تأکید بر این‌که انگیزه جهادی‌اش عامل ساخت این مستند بوده است، گفت: سعی می‌کردم شرایط آزادسازی موصل را در این مستند به گونه‌ای نشان دهم که صرفاً جنگی نباشد؛ اما نیاز من این بود که وارد فاز نظامی هم بشوم. برای این‌که نشان دهم مردم چه سرنوشت تلخی پیدا کردند.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم موصل در ساخت مستند حرمان، بیان کرد: نیاز این داستان بود که تصاویری نظامی هم نشان دهیم و در آخر هم با مردمی مواجه می‌شویم که تفکرشان را عوض کرده اند؛ چرا که موصل به خاطر فتح قلوب مردمش در یک شب سقوط کرد.

این مستندساز جوان با بیان این‌که داعشی‌ها فقط پرچم را زمین گذاشتند و بدون پرچم و لباس در عراق زندگی می‌کنند؛ اظهار داشت: در حوادث منطقه باید کار رسانه ای دقیق‌تری انجام شود.

عرفان طالبی، تهیه‌کننده مستند حرمان نیز با بیان اینکه تصویربرداری این کار از زمستان سال گذشته شروع شد و تا بهار امسال ادامه داشت، گفت: ما در چندسال بحران سوریه و عراق به جهت نزدیکی به مرز ایران و قرابت فرهنگی و مذهبی، فرصت حضور در این بحران‌ها را داشتیم.

وی تاکید کرد: پیوست رسانه ای جنگ عرصه مهمی است و در این زمینه باید نقش اساسی ایفا کنیم.

طالبی اظهار کرد: برای پخش بین المللی،  شبکه های عربی و نزدیک به مقاومت را در نظر داریم و بحث هایی هم برای نسخه عربی این کار شده است و با صدا و سیما هم توافق شده که پخش شود.

حامد یامین پور هم که به عنوان منتقد در نشست نقد و بررسی مستند حرمان حضور داشت، با اشاره به اینکه نقد آثار مستند که تولیدشان ابعاد وحشتناک دارد؛ سخت است. گفت: امروز تصاویری از حوادث معاصر داریم که راوی مسائل مهم منطقه است و سال ها منبع می‌شود.

وی دو روایتی بودن مستند حرمان را از جمله نقد های وارده به آن عنوان کرد و افزود: تا نیمه کار قصه موصل را میبنیم و از نیمه دوم روایتی نظامی داریم و این موضوع برای فیلم اشکال است؛ چرا که فیلمی دو پاره را به لحاظ لحن شاهدیم. این اشکال را نمی‌توان نادیده گرفت چون باعث می‌شود مزه اصلی فیلم به کام مخاطب ننشیند.

یامین پور با بیان اینکه مستند حرمان توانسته تا مقداری صحنه جنگ را برای ما روایت کند؛ ابراز کرد: اعتماد به مستندسازها و تمهیدات خاصی که باید برای حضور در عرصه ایجاد می‌شد، به مرور اتفاق افتاد و نمی‌شود بر مستندسازها ایراد گرفت.

وی با اشاره به اینکه روایت مردم از بلایی که سرشان آمده در این مستند قابل توجه است ؛ گفت: بخش اول جذاب است؛ وقتی که می‌بینیم اتفاقات موصل را مردم روایت می‌کنند و مستندساز می‌خواهد اعتمادشان را جلب کند که بتوانند روایت های واقعی را بگویند.

یامین پور با بیان اینکه تصویر نظامی به اندازه کافی داریم و الان زمان این است که روایت های مردمی را بشنویم؛ اظهار کرد: اتفاقات امروز دنیا را همین برداشت های رسانه ای و تربیت فرهنگی مردم رقم می‌زند و اگر امروز به سراغ ثبت این تصاویر و روایت ها برویم چند ماه دیگر معلوم نیست مردم آن منطقه چه روایتی ارائه دهند.

وی افزود: با توجه به انتخاب فیلم ساز برای روایت قصه در لحظه لحظه فیلم می‌بینیم مستندساز بنای این دارد، ما را همراه کند و از این جهت مستند حرمان جذابیت هایی برای مخاطب عام دارد.

وی با بیان اینکه مسئله جنگ با داعش هنوز آنقدر که باید برای مردم تعریف نشده و کارهایی مثل مستندحرمان برای مردم جذاب هستند؛ اظهار کرد: باید تصویر درستی از منطقه می‌دادیم که چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن است.

یامین پور با طرح این سوال که تصویری که ما از مسائل منطقه روایت می‌کنیم به دست مخاطب هدف می‌رسد یا خیر؛ عنوان کرد: تصاویری که تولید می شوند باید به خوبی پخش و توزیع شوند و مدیران سینمایی بستر ایجاد کنند و به خوبی این تصاویر را در فضای بین المللی پخش کنند و روایت خودمان از وضع منطقه را بیان کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار