نگرانی مصر درباره واگذاری جزیره "سواکن" سودان به ترکیه

کارشناسان مصری از تصمیم سودان برای اعطای جزیره «سواکن» این کشور به ترکیه و تاثیر این تصمیم بر امنیت ملی مصر، اظهار نگرانی کردند.

نگرانی مصر درباره واگذاری یک جزیره به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از القدس العربی، کارشناسان و تحلیلگران مصری از تصمیم سودان برای اعطای جزیره «سواکن» این کشور به ترکیه و تاثیر این تصمیم بر امنیت ملی مصر، اظهار نگرانی کردند.

بر این اساس، توافق «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر واگذاری جزیره «سواکن» در شرق سودان در دریای سرخ به ترکیه با هدف بازسازی و اداره این جزیره برای یک دوره زمانی، موجبات نگرانی مصر را فراهم کرده است.

این تصمیم سودان، باعث افزایش تنش های این کشور با مصر شده است که درباره مناطق مورد مناقشه «حلایب» و «شلاتین» و سد النهضه اتیوپی با یکدیگر اختلاف دارند بطوریکه قاهره ، سودان را به حمایت از اتیوپی و نادیده گرفتن حقوق تاریخی مصر درباره آب های نیل متهم می کند.

روابط ترکیه و مصر از سال 2013 یعنی پس از برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری اسبق مصر که اردوغان از به رسمیت شناختن حکومت جدید مصر خودداری کرد، متشنج شد. قاهره معتقد است خارطوم با اعطای جزیره سواکن به ترکیه، امنیت ملی مصر را در دریای سرخ تهدید می کند.

جزیره سواکن نزدیک سواحل مصر قرار دارد و در 650 کیلومتری حلایب و شلاتین مصر است. این جزیره دارای یک منطقه باستانی و تاریخی است و در گذشته بندر اصلی سودان به شمار می رفت. این شهر قدیمی بر روی یک جزیره مرجانی ساخته شده است و خانه های این جزیره به آثار باستانی تبدیل شده اند.

«هانی رسلان» معاون رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام مصر اعلام کرد «این تصمیم سودان سوال برانگیز است؛ مصر باید مراقب حضور غیر مترقبه ترکیه در سواحل دریای سرخ باشد».

انتهای پیام/

ابراز نگرانی مصر از واگذاری جزیره به ترکیه در دریای سرخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار